Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Jeg er en frisk 32 år gammel dame. Gift og har to barn. Elsker jobben min, kunne ikke ønsket meg noe annet.  Men jeg klarer ikke å jobbe lenge av gangen... jeg jobber 4 dager i uken, til og med det e r for mye. Jeg har ikke ork, finner ikke motivasjon. Jeg tar meg i å ønske at jeg brekker et ben eller trenger en operasjon så jeg kan bli langtidssykemeldt.  Jeg vet jeg må ta meg sammen, men etter å ha jobbet med meg selv i de 10 årene jeg har jobbet, begynner håpet å svinne hen. Jeg har gått til psykologer, søkt hjelp... Skal få ny henvisning til ny psykolog nå.  Barndommen min har bestått av alkoholmisbruk, vold og seksuelle overgrep. De hjemsøker meg mer eller mindre hele tiden, i store og små grader.  Kan det ha noe med min tilstand å gjøre?  Jeg ønsker å være jobb! Men må velge mellom å jobbe og å være mamma flere ganger i mnd. Har ikke ork til begge deler.  Skulle ønske det var en mulighet for meg (økonomisk) å jobbe 60%. Det ville vært fantastisk...  Anonymous poster hash: 4beed...be9
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 Det du har opplevd i barndommen kan absolutt være medvirkende til hvordan du har det. Noen får ptsd etter en slik barndom, og det gir gjerne både psykiske og fysiske følger. Godt du skal til psykolog igjen, h*n kan sikkert hjelpe deg til å finne ut om det er det det er. Bare vær dønn ærlig om hvordan du har det.  Ellers bør du jo også få sjekket f.eks. jernverdier, B12, D-vitaminnivå, stoffskiftet m.m., for det er ikke alltid det gir så tydelige symptomer. Noen kan også ligge innenfor referanseverdiene og likevel ha mangelsymptomer. Dette kan gi både fysiske og psykiske symptomer også.  Håper du får den hjelpen du trenger! Anonymous poster hash: 5aa31...6b6
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #3 Skrevet 29. mars 2016  Det du har opplevd i barndommen kan absolutt være medvirkende til hvordan du har det. Noen får ptsd etter en slik barndom, og det gir gjerne både psykiske og fysiske følger. Godt du skal til psykolog igjen, h*n kan sikkert hjelpe deg til å finne ut om det er det det er. Bare vær dønn ærlig om hvordan du har det.  Ellers bør du jo også få sjekket f.eks. jernverdier, B12, D-vitaminnivå, stoffskiftet m.m., for det er ikke alltid det gir så tydelige symptomer. Noen kan også ligge innenfor referanseverdiene og likevel ha mangelsymptomer. Dette kan gi både fysiske og psykiske symptomer også.  Håper du får den hjelpen du trenger!  Anonymous poster hash: 5aa31...6b6  Tusen takk for støtten ord. Ja, har lest om at noen får pstd grunnet turbulent barndom. OM en slik diagnose hadde blitt stilt, vil dét hjelpe meg til å jobbe redusert da? Nå har jeg sporadisk fravær og perioder med sykemelding. Slik har det vært I 10 år. Det ville jo vært mye bedre for meg å hatt ferre dager så tilstedeværelsen min hadde blitt mer stabil...  Hi   Anonymous poster hash: 4beed...be9
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #4 Skrevet 29. mars 2016 Tusen takk for støtten ord. Ja, har lest om at noen får pstd grunnet turbulent barndom. OM en slik diagnose hadde blitt stilt, vil dét hjelpe meg til å jobbe redusert da? Nå har jeg sporadisk fravær og perioder med sykemelding. Slik har det vært I 10 år. Det ville jo vært mye bedre for meg å hatt ferre dager så tilstedeværelsen min hadde blitt mer stabil...  Hi   Anonymous poster hash: 4beed...be9  Diagnose i seg selv betyr ikke nødvendigvis at man får innvilget uførhet, det avgjørende er funksjonsnivået man har. Og det er jo tydelig at noe gjør at du ikke fungerer optimalt. Jeg vil tro at Nav vil kreve både utredning og behandling og kanskje også utprøving i arbeid. Et annet alternativ er jo ev. å gå på aap mens man går i behandling og utredning. Da kan du jobbe inntil 60 % (tror jeg det var) og få støtte på resterende hos Nav.  Men snakk med legen din og kommende psykolog om dette, de vil nok kunne råde deg bedre siden de kjenner deg    Anonymous poster hash: 5aa31...6b6
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 Et tips til... ikke reduser stillingen din selv. Da vil du få mindre utbetalt både på aap og ev. uføretrygd. Så behold den stillingsprosenten du har og gå heller den kjedelige veien til legen når du ev. trenger sykemelding. Kan være lurt å ta sykemeldinger fremfor egenmeldinger også, for da blir helsen din mer tydelig for både lege og ev. Nav.  Jeg var dum nok til å la Nav overtale meg til å stadig redusere stillingen min - og har i dag knapt nok til å leve for på aap. Så behold stillingsprosenten din, ikke gå ned på den, ta heller sykemeldinger. Anonymous poster hash: 5aa31...6b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå