Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Har en 1,5 åring som går hos dagmamma. Virker veldig flink og ungen forguder henne. Men vi sliter så med å få henne til å sove på kvelden. Har gitt beskjed om at hun skal sove max 1 time på dagen og hun påstår at hun vekker henne. Men nå i påsken har vi selv vekket ungen etter 1-1,5 timer og hun sovner mye lettere på kvelden. Greit hun er litt trøtt og grinete en times tid etter duppen, men sånn er det bare. Så nå tenker jeg at dagmammaen kanskje lar henne sove lengre enn hun sier til oss. Hvordan ta det opp? Anonymous poster hash: 4b72c...b9d
Gjest Antarctica Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 Si at fra nå av er det 45 minutter som gjelder.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #3 Skrevet 29. mars 2016 Kanskje du kan si at hun må kutte ned til en halv time, da hun ikke sovner på kveldene, og så kan du jo bare nevne din erfaring fra påsken ? Og at hun må vekkes før et bestemt klolkkeslett, at dette er viktig Anonymous poster hash: 373b5...67f
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #4 Skrevet 29. mars 2016 Si at fra nå av er det 45 minutter som gjelder. Men hva om jeg tar feil da? 45 min er alt for lite, hendte faktisk at vi måtte la henne få 1,5 timer i påsken fordi vi rett og slett ikke fikk vekt henne. Anonymous poster hash: 4b72c...b9d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 Oi, det er vanskelig å ta opp sånt. Kan jo hende du tar feil. Og veldig rart å lyve om det. Ville ikke likt å ha en dagmamma som lyver om hva hun gjør, og ikke følger deres ønsker, da. Hva annet kan hun gjøre? Men som sagt, kanskje du tar feil? Kanskje du kan fortelle om erfaringen fra påsken, og spørre om hun er helt sikker. Eller om det er andre ting hun gjør annerledes? Kanskje barnet sitter foran TV el.l. hele tiden og ikke er i aktivitet, og derfor ikke blir like sliten om kvelden? Eller kanskje det var vel mye aktivitet i påsken så barnet ble ekstra trett? Anonymous poster hash: 7c441...889
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #6 Skrevet 29. mars 2016 Barn sover ulikt i ulike situasjoner. Jeg kan også være langt mer søvnig en feriedag enn en hverdag. Jeg jobber i barnehage og det er utrolig slitsomt å kjenne opå at foreldre ikke stoler på oss når det gjelder soving. Det har skjedd mange, mange ganger. Vi følger alltid det foreldrene sier og gir beskjed om det skjer en glipp eller om vi mener at noe ikke fungerer. Anonymous poster hash: 66294...06c
❤lille stjerne❤ Skrevet 29. mars 2016 #7 Skrevet 29. mars 2016 Synes 45 min-1 time hørtes lite ut for en 1,5 åring jeg. Har lest at å begrense søvn på dagtid ikke hjelper pga de blir overtrøtte. Det viktige er at de ikke sover for sent på dagen. Mitt barn har perioder der hun sovner på 5 min og perioder der hun styrer og tuller opptil 1 time i senga 😨. Hun sover alt fra 40 min til 2 timer på dagtid, lar henne sove så lenge hun trenger, men helst at hun står opp senest 14.00. Jeg tenker at barnas dager er veldig forskjellige og noen dager trenger de bare 30 min dupp og andre dager trenger de mye mer. Har natten vært urolig, er de forkjølet, inne i en vokseperiode eller vært veldig aktive så behøver se litt ekstra søvn.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #8 Skrevet 29. mars 2016 1 time er aaaaalt for liten for en på 1 1/2 år.. stakkars liten!! Min sover en dubb på 1 1/2- 2 1/2 og han sovner til kl 18:30-19:00.. Kanskje barnet ditt ikke får sove på kvelden fordi dere vekker barnet på dagen!? Husk: Søvn avler søvn….. Aldri vekk ett sovende barn;) Hilsen førskolelærer:) Anonymous poster hash: 97cdc...cbc
Surogvanskelig Skrevet 29. mars 2016 #9 Skrevet 29. mars 2016 1 time er aaaaalt for liten for en på 1 1/2 år.. stakkars liten!! Min sover en dubb på 1 1/2- 2 1/2 og han sovner til kl 18:30-19:00.. Kanskje barnet ditt ikke får sove på kvelden fordi dere vekker barnet på dagen!? Husk: Søvn avler søvn….. Aldri vekk ett sovende barn;) Hilsen førskolelærer:) Anonymous poster hash: 97cdc...cbc Aldri vekk et sovende barn?
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #10 Skrevet 29. mars 2016 Kanskje barnet sover for sent hos dagmammaen? Fortell dagmammaen når og hvor lenge barnet sov i påsken, og spør når barnet blir lagt hos henne. finn en ordning. Finner man bra måter og ta opp temaet så trenger det ikke være kritikk eller vanskelig og ta opp. Anonymous poster hash: bf0d9...d1a
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #11 Skrevet 29. mars 2016 1 time er aaaaalt for liten for en på 1 1/2 år.. stakkars liten!! Min sover en dubb på 1 1/2- 2 1/2 og han sovner til kl 18:30-19:00.. Kanskje barnet ditt ikke får sove på kvelden fordi dere vekker barnet på dagen!? Husk: Søvn avler søvn….. Aldri vekk ett sovende barn;) Hilsen førskolelærer:) Anonymous poster hash: 97cdc...cbc Selv om ditt barn gjør det, så gjør ikke alle barn det. Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage og barna har sovetid alt fra 45 min - 3 timer. Ikke alle barn er like. Hvorfor skal man aldri vekke et sovende barn? Hilsen pedagogisk leder på småbarnsavdeling Anonymous poster hash: d1f4d...43f
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #12 Skrevet 29. mars 2016 Min på 2,5 sover 1,5 - 2 timer på dagen enda. Merker godt på kvelden om han sover mindre på dagen.Men er jo barn som har mer/mindre søvnbehov enn andre. Hvor lenge sover barnet om natta da? Anonymous poster hash: efa45...dcf
Gustav Klitt Skrevet 29. mars 2016 #13 Skrevet 29. mars 2016 1 time er aaaaalt for liten for en på 1 1/2 år.. stakkars liten!! Min sover en dubb på 1 1/2- 2 1/2 og han sovner til kl 18:30-19:00.. Kanskje barnet ditt ikke får sove på kvelden fordi dere vekker barnet på dagen!? Husk: Søvn avler søvn….. Aldri vekk ett sovende barn;) Hilsen førskolelærer:) Anonymous poster hash: 97cdc...cbc Du mener hund. Aldri vekk en sovende hund.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #14 Skrevet 29. mars 2016 Du mener hund. Aldri vekk en sovende hund. Nei nei tror hun mener aldri vekk et sovende barn som går i søvne 😊 Anonymous poster hash: ad7e7...b67
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #15 Skrevet 29. mars 2016 Vi vekker aldri barnet vårt på 1 og 1/2 år. Hun kan sove fra 30 min til 3 timer på formiddagen. Kanskje en liten halvtime eller hva som trengs etter barnehagen også. Hun er i seng og sover senest kvart over 7 hver dag. Og sover da til dagen etter. Jeg forstår ikke hvorfor man stresser sånn med sove tider. Har 3 eldre barn også har også latt de sove når de er trøtte. Har også gitt beskjed til barnehagen at er hun trøtt så legg ho selv om ho da får 2 lurer. Anonymous poster hash: 82c5a...df3
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #16 Skrevet 29. mars 2016 Alle barn er forskjellige. Noen trenger mye søvn, andre trenger lite. Hvorfor tror noen av dere som svarer her at dere har fasiten? Anonymous poster hash: 777db...396
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #17 Skrevet 29. mars 2016 Barnet mitt på snart 3år kan fint sove opp til 3 timer på dagen uten at det er noe problem for legging eller nattesøvn. Problemet oppstår når de i barnehagen plutselig bestemmer seg for at alle barna skal vekkes kl 14.00, da får han ikke sovet så lenge som han trenger, og blir trøtt og grinete hjemme, og vi får tilleggsproblemer som f.eks. vansker med å få i han middag. Men det er veldig individuelt hvor mye søvn et barn trenger, og det er som regel foreldrene som kjenner barnet sitt selv best. Fortell dagmamma konkret når dere vil at hun skal sove og hvor lenge, kanskje sette opp et soveskjema? Start med det i helgen, så kan dagmamma følge det opp i uken? Anonymous poster hash: 27454...ba5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå