Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Kort fortalt: Var på 4 års kontroll i dag og HS mener at barnehagen skal sende meld til PPT ang utredning for ADHD. Han er ukonsentrert Sliter med søvn Blir aldri trøtt Vært "treg" på mange områder bl.a motorisk Sær i matveien Skal ikke bli snakket til Hører ikke etter... Noen som kan fortelle meg gangen i dette? Hva skjer i møter med PPT? Hvor lang tid bruker man på å få event diagnose? Anonymous poster hash: 9dedc...8a7
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 Ppt utreder ikke. Det gis som hovedregel ikke diagnosen hyperkinetiske forstyrrelser til førskolebarn. Dette høres veldig rart ut. Anonymous poster hash: 18688...b73
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #3 Skrevet 29. mars 2016 Jaha? Nå ble jeg bekymret her. Han samarbeidet ikke i det heletatt, og må ta resten av 4 års kontrollen i barnehagen også. HS mente på at alt skulle være på stell før skolestart og jeg aner virkelig ikke. Anonymous poster hash: 9dedc...8a7
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #4 Skrevet 29. mars 2016 Ppt utreder ikke. Det gis som hovedregel ikke diagnosen hyperkinetiske forstyrrelser til førskolebarn. Dette høres veldig rart ut. Anonymous poster hash: 18688...b73 Hvorfor høres det rart ut? Hi: BUP utreder og stiller evt diagnose. Men kommer til BUP via PPT. Da vi var der med vår 3,5-åring pratet de med ham og oss foreldre, vi måtte fylle ut noen skjemaer, gutten fikk ny time for observasjon/skulle løse en god del oppgaver osv. Konkluderer PPT med at det er grunnlag for å henvise videre til BUP så gjør de dette. Dessverre kan det ta svært mange uker (og måneder) både å komme inn til PPT og videre til BUP. Etter barnehagens henvisning til PPT så tok det nok minst 3-4 mnd før han fikk saksbehandler der og kom inn i systemet. Etter timene hos PPT tok det nye 4-5 måneder før han fikk time hos BUP. Lykke til, og vær glad i at det tas tak i allerede nå for veien er lang å gå også når man først har foten innenfor hos BUP! Anonymous poster hash: 86733...13e
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 Hvorfor høres det rart ut? Hi: BUP utreder og stiller evt diagnose. Men kommer til BUP via PPT. Da vi var der med vår 3,5-åring pratet de med ham og oss foreldre, vi måtte fylle ut noen skjemaer, gutten fikk ny time for observasjon/skulle løse en god del oppgaver osv. Konkluderer PPT med at det er grunnlag for å henvise videre til BUP så gjør de dette. Dessverre kan det ta svært mange uker (og måneder) både å komme inn til PPT og videre til BUP. Etter barnehagens henvisning til PPT så tok det nok minst 3-4 mnd før han fikk saksbehandler der og kom inn i systemet. Etter timene hos PPT tok det nye 4-5 måneder før han fikk time hos BUP. Lykke til, og vær glad i at det tas tak i allerede nå for veien er lang å gå også når man først har foten innenfor hos BUP! Anonymous poster hash: 86733...13e At en helsesøster konkluderer at det trengs utredning for ADHD på en 4-åring etter en kontroll er mildt sagt spesielt. Det viser også at hun ikke kan vite mye om diagnosen. Anonymous poster hash: 18688...b73
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #6 Skrevet 29. mars 2016 Takk for et langt og hyggelig svar Nå nevnte jo jeg flere av disse symptomene fot HS og barnehagen har også nevnt litt tidligere for meg ang det å ikke høre etter. Lukker seg selv inn i sin egen verden. Anonymous poster hash: 9dedc...8a7
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #7 Skrevet 29. mars 2016 Fastlege henviser til BUP, han må ha testresultater fra PPT for å henvise (var hvertfall slik det ble gjort her når vi ble henvist til BUP for utredning for ADHD. Vi var allerede i PPT pga språkforsinkelser. Fastlegen sendte henvisningen i slutten av august, startet utredning i november og fikk diagnosen i desember, gikk kjapt og greit. Anonymous poster hash: 3b0b4...6e1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #8 Skrevet 29. mars 2016 Høres mer ut som høytfungerende autisme spør du meg (utifra det du beskriver) Anonymous poster hash: f6b90...bd6
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #9 Skrevet 29. mars 2016 Høres mer ut som høytfungerende autisme spør du meg (utifra det du beskriver) Anonymous poster hash: f6b90...bd6 Nå må du gi deg! Fy fader så forbanna jeg blir på sånne som deg! Du har helt tydelig ikke snøring på hva du snakker om! Beskrivelsen av barnet i hi kan beskrive et hvilket som helst "normalt" barn uten diagnoser. Anonymous poster hash: c8f44...cae
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #10 Skrevet 29. mars 2016 At en 4åring ikke hører etter er ganske så normalt. Har du snakket med barnehagen om hvordan de møter barnet og hvordan de snakker til barnet? Får barnet oppmerksomhet for de gode tingene han gjør eller er det mys fokus på negative? Ingen av tingene du ramser opp gir meg en uiddelbar tanke om bekymring. 4åringer har stor variasjon og det meste kommer an på hvordan barnet møtes av de voksne. Å plassere ansvaret hos barnet er ofte ganske så feil. Det du kan gjøre er selv å ta kontakt med PPT. Be om et møte og en observasjon i barnehagen. Det trenger du ikke henvisning til. mvh. barnevernped. i barneverntjenesten Anonymous poster hash: dc238...5b7
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #11 Skrevet 29. mars 2016 Atte hæ? Sier helsesøster at han burde utredes for ADHD på bakgrunn av fireårskontroll og de "symptomene"?! Hårreisende! Ut fra det du skriver om i HI, så er min sønn helt lik din. Han har ikke vært sen motorisk, men kanskje litt umoden og har f.eks litt dårlig balanse. Men ikke noe man merker spesielt godt til, og ikke utenfor normalen. Min gutt er forferdelig ukonsentrert og har egentlig vært det hele livet. Nå når han nærmer seg skolestart merker man det spesielt godt. Det må jobbes og jobbes med, og det kommer seg med mye trening! Søvn har vi slitt en del med, men det går bra nå. Min gutt er også forferdelig sær i matveien, men jeg tenker ikke på autisme pga det(!). Jeg var også slik som barn, og dermed skjønner jeg kanskje bedre enn de fleste hvordan han har det. Så selv om han er kresen og sær (f.eks det eneste han spiser i barnehagen er brødskiver med smør og/eller grønnsaker på), så er det bare slik han er og det er faktisk helt greit. Han sliter også med å høre etter, men det har han blitt bedre på siden han var 4 år. Han er også sånn at han gjerne "forsvinner inn i sin egen verden". Jeg kjenner barnet mitt og vet at da er han i sin egen fantasi, dagdrømmer, tenker på noe, fokuserer på noe spesielt, osv. For andre kan det se ut til at han bare stirrer ut i luften uten mål og mening. Han kan plutselig glemme seg om han leker med andre, og forlate leken for å "leke ferdig" sin egen fantasi. Han har en helt fantastisk fantasi, noe som blir oppmuntret av oss for det er noe barn burde omfavne. Mye av dette er ting som må øves og trenes litt på, som f.eks konsentrasjon og det å hente ham inn i leken når han glemmer seg bort litt. Min gutt er da 5,5 år og starter på skolen i år forresten. Poenget mitt med å skrive alt dette er å si at barnet ditt ut fra det du skriver om i hovedinnlegget virker helt normalt. Man må ikke glemme at barna er forskjellige! Ingen kan passe inn i en ramme for hvordan barn skal være. Alle har sitt å "slite med", alle er ikke flink med alt, og sånn sett er jo ingen helt normal. Om det derimot er slik at du selv er bekymret, eller om barnehagen har ymtet om at de merker at noe ikke er som det skal, så ville jeg tatt det opp med barnehagen og kanskje pratet litt løst om en henvisning til PPT kan være noe. Først må det sendes en henvisning fra barnehagen sammen med foreldre. Alt i prosessen skal godkjennes av foreldre. Første møte mellom PPT og foreldre stilles det masse spørsmål om barnet, og dere foreldre får fortelle hva dere tenker og mener. Så kommer vel videre gang litt an på hva det skal søkes om hjelp til. Min sønn har vedtak fra PPT fordi han trenger hjelp og trening siden han henger etter når det gjelder språkutvikling. Aldri har noen nevnt et eneste ord om ADHD for oss hvertfall! Forresten tror jeg ikke den diagnosen settes på så små barn? Trodde man måtte være hvertfall over skolealder? Uansett, PPT er hvertfall ikke noe å frykte HI. De kjenner prosessen og kan dette. Det eneste de vil er å hjelpe barnet ditt Anonymous poster hash: e6f9e...0bf
februarprins2013 Skrevet 29. mars 2016 #12 Skrevet 29. mars 2016 vet ikke,men og bli snakket til, er det veldig mange små det gjelder,min blandt annet
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #13 Skrevet 29. mars 2016 Må jo si at jeg ble litt satt ut av dette her. Har ikke hatt en liten anelse en gang. Har egentlig bare tatt han for å være litt treig for alderen. Han er lynende skarp, skjønner alt som blir sagt, snill som et lam, ikke utagerende type , men så var det det jeg nevnte i hovedinnlegget. Sitter som et spørsmålstegn. Anonymous poster hash: 9dedc...8a7
klg,2 boys now:) Skrevet 29. mars 2016 #14 Skrevet 29. mars 2016 Bup som setter dignose etter flere tester og analyser. Og diagnosen kan settes før skolestart.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #15 Skrevet 29. mars 2016 Takk Får håpe jeg blir litt klokere med mnd som kommer. Men hvilke tester er de gjør forresten? Anonymous poster hash: 9dedc...8a7
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #16 Skrevet 29. mars 2016 At en 4åring ikke hører etter er ganske så normalt. Har du snakket med barnehagen om hvordan de møter barnet og hvordan de snakker til barnet? Får barnet oppmerksomhet for de gode tingene han gjør eller er det mys fokus på negative? Ingen av tingene du ramser opp gir meg en uiddelbar tanke om bekymring. 4åringer har stor variasjon og det meste kommer an på hvordan barnet møtes av de voksne. Å plassere ansvaret hos barnet er ofte ganske så feil. Det du kan gjøre er selv å ta kontakt med PPT. Be om et møte og en observasjon i barnehagen. Det trenger du ikke henvisning til. mvh. barnevernped. i barneverntjenesten Anonymous poster hash: dc238...5b7 Å ja. Han rost for det meste. Har alltid unngått negativ vinkling på barna mine, så der er han "bortskjemt" om en kan si det slik. Anonymous poster hash: 9dedc...8a7
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #17 Skrevet 29. mars 2016 Må jo si at jeg ble litt satt ut av dette her. Har ikke hatt en liten anelse en gang. Har egentlig bare tatt han for å være litt treig for alderen. Han er lynende skarp, skjønner alt som blir sagt, snill som et lam, ikke utagerende type , men så var det det jeg nevnte i hovedinnlegget. Sitter som et spørsmålstegn. Anonymous poster hash: 9dedc...8a7 Barn med adhd kan da være like skarpe som alle andre, er jo ikke intelligens det skorter på. Snille er de som regel ofte...fulle av empati osv. Ikke trenger de være utagerende heller... Tror kanskje du bør lese deg opp på adhd og de ulike typene. Er en misoppfatning at barn med adhd henger i taklampa og er "slemme". Jeg tenkte heller ikke at min gutt på 3 år hadde adhd men takk og pris for at jeg hørte på ekspertene 😉 Anonymous poster hash: 86733...13e
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #18 Skrevet 29. mars 2016 Barn med adhd kan da være like skarpe som alle andre, er jo ikke intelligens det skorter på. Snille er de som regel ofte...fulle av empati osv. Ikke trenger de være utagerende heller... Tror kanskje du bør lese deg opp på adhd og de ulike typene. Er en misoppfatning at barn med adhd henger i taklampa og er "slemme". Jeg tenkte heller ikke at min gutt på 3 år hadde adhd men takk og pris for at jeg hørte på ekspertene Anonymous poster hash: 86733...13e Takk Er jo det negative en hører om når det gjelder diagnosebarn. Går det bra med gutten din da? Anonymous poster hash: 9dedc...8a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå