Gå til innhold

Vond sirkel - oppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler vi har kommet i en lei sirkel når det gjelder å gi beskjeder til ungene på snart 3 og 5 år. Blir veldig mye gjør det ellers..f.eks kle på deg klærne nå ellers må du bli inne (naturlig konsekvens kanskje men likevel, trusler i alt vi sier). Rydd opp lekene ellers blir det ikke barne tv. Vask hendene ellers får du ikke gå fra bordet. Gjør ditt gjør datt ELLERS..så lei av å høre meg selv..hvordan gjør dere andre det? Føler de ikke hører etter om jeg ikke kommer med denne trusselen, men det er kanskje egentlig så enkelt som å si: nå vil jeg at du kler på deg? 100 ganger?? :P tar gjerne i mot råd. Hører jo ungene særlig eldste begynner å snakke slik hun også nå til oss..synes generelt det er vanskelig å få dem til å høre etter er vel derfor jeg har havnet i denne trusselfella.

Anonymous poster hash: b3325...20f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen råd, men følger tråden din :)

Anonymous poster hash: f12e0...162

Skrevet

Hva med å snu på flisa? "Om du vil være med ut, så må du kle på deg klærne" "er du ferdig å spise, så går du på badet og vasker hendene" "nå må vi skynde oss å rydde opp lekene, for Barne-TV begynner straks" samme ordene blir brukt, men jeg oppfatter de ikke lenger som en underliggende trussel.

Skrevet

Snu det, til å bli belønninger og positivitet..

Om du forter deg med å kle deg, så skal vi ut.. :D woohoo, ut liksom..

Hvis du er kjapp med å vaske hendene dine, så kan du gå fra bordet.

Hvis dere rydder gangen, får dere en godis (funker på lørdagene.. Haha, og i påska. :P )

Hvis dere rydder lekene nå, så kan dere se barnetv.

Gjør ting til noe morsomt, konkurranse. Gjør det til at de ser fordelene med å gjøre tingene. Ikke bare hva som skjer når ting ikke skjer.. Er ikke alltid det funker, eller at alt har en belønning, men det må uansett gjøres, men erker at de tingene går enklere når dette er i bunn, og da funker trussler og etter hvert bedre, når de ikke kommer hele tiden, på alt mulig.

Anonymous poster hash: 8149d...617
Skrevet

Jeg var der selv.

Jobbet mye med meg selv.

Jeg har begynt å si ting én gang.

Nå vil jeg du skal rydde bordet så kan du se barne-TV.

Hvis hun kommer inn i stua og spør om TV uten å rydde så ber jeg henne gjøre som hun fikk beskjed om.

Angående å kle på seg. Så kler vi på oss og gjør ikke hun det så sier vi at vi venter på trappen til hun er klar. Hun hater å være inne alene så da skynter hun seg.

Angående kveldsstell så sier jeg, jeg vil du skal pusse tenner og være i seng kl åtte så leser vi til kvart over. Er hun i seng ti over så blir det bare fem minutter med boka. Da er jeg konsekvent og stopper midt i kapittelet og sier avtalen var å lese til kvart over, hvis du somler bort tiden så går det utover lese på senga.

Jeg ser litt an dagsform da, tar ikke de store kampene om jeg vet det vil bli langvarig.

Anonymous poster hash: bbe1b...744

Skrevet

SNU!

Den som kler på seg får være med ut.

Den som vasker hendene får gå fra bordet.

Og begynn å si:

Nå kan du rydde opp

I stedet for: Kan du rydde opp?

Skrevet

Jeg har ingen råd, men følger tråden din :)

Anonymous poster hash: f12e0...162

Jeg også!😆

Anonymous poster hash: c7591...c57

Gjest Antarctica
Skrevet

Snu den rundt, bruk en gladere stemme, og start med "lokkematen":

"Vet dere hva, nå er det ti minutter til barne-tv, og det passer flott, for da rekker vi å rydde opp lekene først!"

"Vi skal gå ut etterpå, så nå syns jeg vi skal ta en tur på trappa og finne ut hva slags vær det er i dag? Så vet vi hva vi må kle på oss? Ja, se som det regner. Da finner vi fram støvler."

Skrevet

Følger ... :)

Anonymous poster hash: 9da97...0c6
Skrevet

Sørg for å gi gode, gjennomtenkte beskjeder. Så korte og så få som mulig, og aldri mer enn en om gangen. Sier du for eksempel: "Nå skal du gå og vaske hender, for vi skal spise og etter middagen skal vi til mormor" - da oppfatter barnet bare "vi skal til mormor". Så ta en ting om gangen.

Ta på barnet og sørg for å ha øyekontakt. Da ser du om barnet følger med eller om det er mentalt et helt annet sted. Sett deg ned på huk eller på kne, sånn at du har ditt ansikt i høyde med barnets.

Ikke vær oppgitt eller irritert. Forvent at barnet skal høre etter når du gir beskjeden. (Forventer du det motsatte, vil du automatisk fremstå som irritert og utålmodig. Du forventer at barnet ikke hører etter, og det før du har gitt beskjeden.)

Gi barnet litt tid til å lystre. Barnet må rekke å høre beskjeden og forstå ordene du sier. Det trenger også litt tid til å sette i gang med hva det nå er. Tell sakte til ti inni deg mens du venter på at barnet skal reagere.

Ros masse når barnet gjør det det skal. Vi har så veldig lett for å ta det som en selvfølge når barna gjør noe riktig, mens vi gir dem masse oppmerksomhet når de gjør noe dumt eller ikke gjør som de skal. Det er viktig å snu på dette, og vri det slik at du gir oppmerksomhet til det de gjør bra og riktig.

Skrevet

Et av tipsene fra Dora som for tiden er i «Verdens beste pappa» på NrK handler om å bruke et personlig språk. Altså «jeg vil/ jeg vil ikke». Det virker overraskende godt på vår treåring. Og slutt å komme med konsekvenser som ikke henger på greip.

Anonymous poster hash: 1f297...a9b

Skrevet

Takk for tips!! :)

Snu på det - så enkelt, likevel har tankene mine vært helt fastlåst i det mønsteret jeg har gått i. Første ettermiddagen i dag det jeg ikke truet noen, hehe. Håper å bringe tilbake mer glede hjemme hos oss, vært mye trusler, mas og kjeft nå..altfor mye :/ nå skal jeg jobbe med meg selv og oss. Kom gjerne med flere tips, jeg suger det til meg. Verste er stell morgen og kveld og en snart treåring som ikke vil noe, ikke bytte bleie, ikke kle på seg og i hvert fall ikke DEN buksa, ikke pusse tenner, ikke vaske seg..jah..føler hver morgen og kveld er en lang prosess å komme gjennom. Tålmodighet kom til meg...

Gjest Antarctica
Skrevet

Takk for tips!! :)

Snu på det - så enkelt, likevel har tankene mine vært helt fastlåst i det mønsteret jeg har gått i. Første ettermiddagen i dag det jeg ikke truet noen, hehe. Håper å bringe tilbake mer glede hjemme hos oss, vært mye trusler, mas og kjeft nå..altfor mye :/ nå skal jeg jobbe med meg selv og oss. Kom gjerne med flere tips, jeg suger det til meg. Verste er stell morgen og kveld og en snart treåring som ikke vil noe, ikke bytte bleie, ikke kle på seg og i hvert fall ikke DEN buksa, ikke pusse tenner, ikke vaske seg..jah..føler hver morgen og kveld er en lang prosess å komme gjennom. Tålmodighet kom til meg...

Bruk humor der du kan. Tøys med at i dag skal dere IKKE pusse tenner, dere skal i stedet pusse ørene! Eller i dag snør det, så da er det tid for å gå barføtt. Når du fleiper, gir du barnet sjansen til å korrigere deg, og velge å sette i gang med det "riktige" helt selv.

Skrevet

Høres ut som oss med femåring og treåring i hus... Prøver å komme på noe annet men er så lett å gli i den trusselfella 🙈 Har sett to episoder av verdens beste pappa på NRK nett TV -mange gode tips der ;)

Ellers så prøver jeg med naturlige anledninger og motivere/forklare hvorfor vi skal vaske hendene, typ mens vi kler av fra bhg har jeg allerede nevnt på vei hjem;

Jeg: Såååå husker dere hva vi skulle gjøre når vi kommer hjem?

Fem: se på TV!!!

Jeg: nei, vi skal lage middag og den som spiser opp og setter på plass fatet får se TV hvis...?

Fem: sier takk for mat...

Jeg: men hva må vi gjøre før vi lager middag?

Fem: se på TV og spise godteri kanskje?

Jeg: nei, hva tror du? Noe på badet? Med vann?

Tre: tisse og bæsje!

Jeg: tja, da er det iallfall viktig å vaske hendene, det skal vi gjøre uansett når vi kommer hjem.

For å så minne de på det når vi kler av klærne

...andre situasjoner er å avlede en uønsket atferd med noe annet. Altså barns river ut alle lekene og istenfor å si "nå må dere rydde opp alle lekene hvis ikke blir det ikke lørdagsgodt" si: hvis dere vil ha lørdagsgodteri så må vi ha ryddepoliti på rommene. Hvor femåringen får være "politi" og må passe på å fange alle lekene i sin kasse, imens treåringen er tyv og må knabbe alle sine leker til sin lekekasse.

Nekte å kle på seg situasjon:

1. Få de til å kle på hverandre, evt deg som er voksen med at de skal hente andre sine ting (merkelig hvor mye mer gøy det kan være)

2. Se på klokka og si at nå har vi ett minutt, og før sekundviseren har kommet rundt skal alle være klar

3. evt en positiv trussel, som hvis du klær på deg selv nå skal du få lov til å sette deg i bilen først/så kan vi ta ut sykkelen ute/ så kan vi blåse såpebobler/så blir det solrik på tur

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...