Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #1 Skrevet 28. mars 2016 Jeg lurer på hva andre gjør når dere er på ferie med mange andre å dere selv har små barn. Får barnet være oppe like lenge som de andre? Får de drikke usunt til alle måltid osv? Lar dere barna gjøre det alle de andre får lov til? eller har dere egne regler? Jeg har nettopp vært på ferie med to andre familier å føler meg som den strenge mammaen i forhold til de andre. Vi var sammen med de i 5 dager å hver dag fikk barna juice,brus eller saft til ALLE måltid,noe jeg syns er veldig unødvendig. Så jeg sa til sønnen min på 4,5 år til enkelte måltider at han fikk velge mellom vann eller melk. Da begynner de andre foreldrene å blande seg å syns synd i han bare pga jeg ikke syns noe om så mye usunn drikke hver dag. De andre barna fikk være oppe til foreldrene la seg selv om han minste bare var 5 år gammel. Han var oppe til 00.30 første dagen. Mens jeg la sønnen min senest 21.30 hver kveld for ellers hadde hele neste dag vært ødelagt med skriking pga for lite søvn. Hun som hadde ett barn på 5 år lot også barnet få leke alene utenfor hytten til tross for at sjøen lå rett ved lekeplassen. For min del var det uaktuelt at sønnen min får gå ut der uten en voksen med. Tror de så på meg som litt hysterisk men jeg er livredd for at han enten bare skulle stikket av eller ramlet uti vannet med ett uhell. Anonymous poster hash: 16c64...515
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #2 Skrevet 28. mars 2016 Jeg er enig med deg i absolutt alt du sier. Jeg har en 4-åring selv. Kunne utvidet leggetiden med en time kanskje, sånn st hun la seg kl 21. Melk eller vann til måltidene. Kanskje brus til middag en dag eller to. Og overhodet ingen lek ved vannet uten voksne til stede. Har vært på hyttetur og ferietur med vennepar tidligere. Da har vi alltid vært enige i disse problemstillingene. Hvis vi ikke hadde vært det hadde jeg stått på mitt og heller forklart barna mine konsekvensene av lek ved vann, sukkerholdig drikke og søvnmangel. Stå på ditt! Anonymous poster hash: 374f1...820
Gjest Antarctica Skrevet 28. mars 2016 #3 Skrevet 28. mars 2016 Hadde gjort som du. Hvis ungene er fulle av sukker og våkne til 00.30 på kvelden, så er ikke ferien noen ferie for meg.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. mars 2016 #4 Skrevet 28. mars 2016 Da mine var små ville det være svært ufornuftig å drøye leggetiden deres. De tok overhodet ikke igjen den søvnen på morgenen. Usunn drikke til maten hadde mine fått, men vann som tørstedrikk. For meg og min familie er det en av tingene som vi gjør på ferie. Når det kommer til lekingen på utsiden så vil jeg også si at det er individuelle regler som gjelder. Noen barn kan leke alene ute, andre kan ikke. Jeg er helt sikker på at du tar de rette avgjørelsene for ditt barn, men du må også stole på at de andre gjør det for sine.
TPK Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 Helt enig med deg. Men drar dere på hyttetur med folk dete ikke kjenner så godt? Sånne ting bør jo avklares på forhånd eller første dagen. Så får alle jenke seg litt, f.eks må du kankje tåle at de får juice to ganger om dagen, mens de andre må tåle å drikke vann til de andre måltidene. Å la en femåring (som ikke kan svømme?) leke alene nær vann er jo uansvarlig uansett hvordan du snur på det! Ang. leggetider er det vel normalt å ville ha litt voksentid på kveldene? Jeg hadde ikke skjøvet noe særlig på leggetidene.
sug lut Skrevet 29. mars 2016 #6 Skrevet 29. mars 2016 Mine barn, mine regler. Men ferie med andre er ikke ferie uansett.
Puppen og lillemor Skrevet 29. mars 2016 #7 Skrevet 29. mars 2016 Vi har akkurat vært på påskeferie en hel gjeng.. Alle regler ut av vinduet! 5-åringen og 3-åringen var oppe til både 22 og 23, masse godteri og brus, sjokoladepålegg og pølser.. Helt Texas i 5 dager! Og så rett tilbake til vanlige rutiner så fort vi var hjemme igjen, fordi barna vet godt at dette fraværet av regler kun gjelder på hytta 😂😂
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #8 Skrevet 29. mars 2016 Her har jeg to gutter som må ha rutiner, og de kan ikke være lenge oppe, for da blir de til et helvete dagen etterpå.. Legges de etter 19.00 så våkner de sure og gretne i 5tiden. Ikke aktuelt. Samtidig elsker jeg alenetid på kvelden. Er deilig å slenge seg på sofaen med en god bok, eller snakke med de andre på hyttetur.. Spise litt god mat, ost og div.. Så jeg er ganske selektiv med hvem vi reiser med.. Har et vennepar som aldri legger ungene sine før sent, hverken hverdags eller ferier. Der er 3åringen oppe til 22-23tiden, for det er såå mye enklere å legge han da.. Brus og dritt hele dagen lang. Vi reiser aldri med de, eller så har vi hver vår hytte. Har et vennepar som er som oss. Ungene legges vanlig tid, og brus i vanlige mengder. Foretrekker heller å reise på hytte med dem. Neste gang, så avklar ting på forhånd, sånn at du ser at de er nogenlunde som dere, eller ha to hytter.. Anonymous poster hash: 14760...dc1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #9 Skrevet 29. mars 2016 Altså at det er noe usunn drikke hver dag de dagene vi er på hytten er greit nok,men liker ikke at det er til hvert eneste måltid. Jeg var på hyttetur med en vennine som hadde hele slekten sin med så dermed var det første gang jeg møtte de. Ja jeg syns også det er deilig med litt voksentid itellegg til at han trenger nok søvn for å fungere dagen etterpå. Så jeg la meg med han hver kveld for å få han til å sove. Han syns selvsagt det var veldig urettferdig at det kun var han som skulle legge seg " tidlig",å igjen så de andre mødrene på meg som den strenge mammaen. Anonymous poster hash: 16c64...515
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #10 Skrevet 29. mars 2016 Jeg er egentlig enig med deg, og holder leggetidene og regler for godteri også i feriene. Jeg har også reagert på andre foreldre som tilsynelatende kaster alle regler ut av vinduet i ferier, men jeg vet at barn er forskjellige og at det ikke er min rett og blande meg inn. Mine barn er fire, fem og seks år gamle og de har like regler selvom de er forskjellige. Det ene barnet kunne fint vært våken til midnatt, for hun tar den søvnen hun trenger uansett. de to andre hadde det blitt skriking og sutring med og hadde like søren stått opp kl 07. Ett av barna kunne fått fri tilgang til snop, for hun begrenser seg, de to andre hadde overspist seg. Ett av barna kunne jeg latt leke utenfor uten tilsyn, de to andre ville vært troendes til å utforske vannet. And the list goes on... Barn er forskjellige, noe funker for noen familier, alle er ikke som din familie. Men i utgangspunktet er jeg helt enig med deg Anonymous poster hash: 534b4...220
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #11 Skrevet 29. mars 2016 Vi holder leggetidene sånn noenlunde. Litt utvidet i ferier nå. (6år) tidligere måtte han legge segtil samme tid som vanlig. Orker ikke sur og grinete unge på dagene pga mangel på søvn. Til frokost må det spises vanlig frikost. Brød/ knekkebrød/ havregryn og melk til. Viktig med skikkelig frokost, også for å få blide barn. Ellers får han drikke brus, saft og juice til middag, og kanskje litt ellers. Men drikker også mye vann. Velger gjerne vann før brus. Lek ved vann uten voksne... Nei. Vi var på ferie sammen med et vennepar, og da snakket vi litt om det på forhånd. Bestemte oss for å gjøre likt. Gikk supert. Og barna var uthvilte og fornøyde. Samme vi voksne. Vi fikk jo voksentid sammen også. Anonymous poster hash: bf61b...97c
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #12 Skrevet 29. mars 2016 Han legger seg 20.00 i helgene så han har fått vært oppe lenger en til vanlig på hytten,men hadde jeg lagt han enda senare så hadde nok neste dag vært ødelagt med skriking og sutring pga for lite søvn. Anonymous poster hash: 16c64...515
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #13 Skrevet 29. mars 2016 Syns ikke de første tingene er så ille egentlig. Det er jo ferie og om de voksne vil ha barna oppe så lenge, så er det jo bare kos så lenge det ikke går ut over dagen etterpå. Men det kommer an på barnet, alle er forskjellige! Mitt barn kan pushe leggetiden, og f.eks til jul er han gjerne våken til langt på natt. En uke i strekk ville vært for mye for ham da, han trenger søv. Juice, brus eller saft til hvert måltid i en ferie er da heller ikke ille. Her har vi hatt godteri hver eneste dag fra onsdag-mandag, boller, brus og skikkelig usunn-fest. Men til vanlig spiser vi ikke mye sånt da, så derfor ser jeg ikke på det som ille at man skeier skikkelig ut når det er ferie. Det eneste jeg reagerer kraftig på er å la barnet leke alene ute når det er så nært sjø. Da ville jeg faktisk sagt fra, men det gjorde du kanskje ettersom de andre kalte deg hysterisk? Anonymous poster hash: 21289...940
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #14 Skrevet 29. mars 2016 Mine barn, mine regler. Men ferie med andre er ikke ferie uansett. Hehe nei jeg merket det! Er jo mer sliten og trøtt nå enn før hytteturen Anonymous poster hash: 16c64...515
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #15 Skrevet 29. mars 2016 Jeg tenker at hvis dette er veldig viktig for deg bør du avtale på forhånd med de du reiser sammen med. Dette må være opp til hver enkelt familie hva som passer best for dem. Når vi er på hyttetur med venner/familie har vi ikke så nøye på regler som hjemme. Våre barn takler litt mindre søvn godt og de snur litt på døgnet fra første natt, dvs noe senere morgener også. Ungene i gjengen vi reiser med leker så godt sammen at det blir voksentid uansett på kvelden! Ang leking ute ved vann er jeg enig med deg! Anonymous poster hash: a1237...dad
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #16 Skrevet 29. mars 2016 du er super hysterisk når det gjelder leggetid og sukker, han dør ikke av litt sukker. men resten er jeg enig i Anonymous poster hash: 62f95...349
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #17 Skrevet 29. mars 2016 Nei jeg er ikke hysterisk når det kommer til leggetid. Første dagen var han oppe til tolv å konsekvensen av det var en unge dagen etterpå som fikk raserianfall når ting ikke gikk hans vei,itellegg til sutring og grining for alt! Sånn er han ikke til vanlig,men han reagerer veldig på for lite søvn. Derfor la jeg han senest 21,30 resten av ferien. Anonymous poster hash: 16c64...515
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå