Gå til innhold

hvilken bunad skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å kjøpe bunad, men er så usikker på hvilken jeg skal velge.

Jeg er født på sunnmøre

Vokst opp i oslo og telemark

Mamma er fra sogn og fjordane 

Pappa er fra nordland

Jeg bor på vestlandet nå

Syns dette er litt vanskelig..

Anonymous poster hash: 75a13...e06
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken synes du er finest da? Og hvor føler du mest tilknytning til?

Anonymous poster hash: b1ed6...f03

Skrevet

Ville valgt en vestlandsbunad med mindre du føler sterk tilknytning til Telemark, evt. nordlandsbunad om du føler mest tilknytning dit.

Men ut i fra hva du skriver ville jeg valgt f.eks nordfjordbunad om du er derfra..

Anonymous poster hash: a1638...e5a

Skrevet

Hvor er "hjemme" for deg?

Jeg ville valgt bunad derfra, tror jeg. Eller så velger du bare den du liker best.

Jeg er i en litt lik situasjon som deg, selv om jeg nok er noe mer stedfast mtp. hva som er hjemme. Jeg har imidlertid ikke noe særlig forhold til mitt hjemsted lenger, så jeg vurderer å velge en bunad fra en helt annen kant av landet den dagen jeg skal ha bunad. Det er én bunad som får meg til å føle meg erkenorsk og som jeg føler meg fullstendig "hjemme" i. Men jeg har egentlig ingen tilhørighet fra det stedet... vurderer å sjekke slektstavla for å se om jeg har røtter der ;)

Anonymous poster hash: 28fad...8ae
Skrevet

Ville valgt en vestlandsbunad med mindre du føler sterk tilknytning til Telemark, evt. nordlandsbunad om du føler mest tilknytning dit.

Men ut i fra hva du skriver ville jeg valgt f.eks nordfjordbunad om du er derfra..

jeg er født på sunnmøre og bodde der i 6 mnd, så det ville da vært sunnmørsbunaden.

Mamma har nordfjordbunaden, tilknytningen dit er vel ferie hos besteforeldre og at hele mamma sin familie har den bunaden.

Har mest tilknytning til telemark og oslo, følelsesmessig. (bodd på østlandet i 22 år)

Er nå 30 og bor i Bergen..

Nordland har jeg bodd i 2 år, men føler lite tilknytning, utenom at jeg er gift med en nordlending :) :)

HI

Skrevet

Nordfjordbunaden er jo nydelig da:-) tror jeg ville gått for den om du føler det er naturlig :-)

Anonymous poster hash: 8f925...a00

Skrevet

Hvilken synes du er finest da? Og hvor føler du mest tilknytning til?

syns telemarksbunaden er finest, og jubileumsdrakten til oslo (selv om det ikke er en bunad).

Telemark og oslo er mest tilknytning, men oslobunaden er direkte mindre pen syns jeg :)

HI

Skrevet

Nordfjordbunaden er jo nydelig da:-) tror jeg ville gått for den om du føler det er naturlig :-)

Ja, den er veldig pen

HI

Skrevet

Vestlandsbunad?! 😳😂

Anonymous poster hash: 80887...664

Skrevet

Du føler mest tilknytning til Telemark og du synes den er finest. Da ville jeg uten tvil valgt Telemarksbunad. Jeg selv har beltestakk, og er utrolig glad i den ;-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ville valgt Telemark om jeg kunne! Har Nordlandsbunad som jeg er veldig glad i,det er der bestemor er fra og hun er min viktigste person i livet.

Nordfjordbunaden er ikke pen, syns jeg. Telemarkstakken er nydelig!

Skrevet

Beltesystem fra Telemark er bare vakker! Du er heldig som kan ha den. Den slår de andre ned i bunadsskoa ;)

Anonymous poster hash: b76c8...e0a

Skrevet

Beltesystem fra Telemark er bare vakker! Du er heldig som kan ha den. Den slår de andre ned i bunadsskoa ;)

Anonymous poster hash: b76c8...e0a

Alle kan ha den hvis man vil, det er ingen som kan nekte noen å kjøpe den bunaden man liker best.

Anonymous poster hash: 94d49...e3b

Skrevet

Sunnmørsbunad er jo dødslekker😊

Anonymous poster hash: 52ede...747

Gjest Antarctica
Skrevet

Alle kan ha den hvis man vil, det er ingen som kan nekte noen å kjøpe den bunaden man liker best.

Anonymous poster hash: 94d49...e3b

Det er derfor den kalles Oslo 3-bunaden 😉

Skrevet

Hardangerbunad <3

Anonymous poster hash: 5207f...506
Skrevet

Da går jeg for telemark :) Takk damer :)

HI

Skrevet

Hardangerbunad <3

Anonymous poster hash: 5207f...506

hehe, jeg har nok ingen tilknytning til hardanger :) 

HI

Skrevet

Den du føler deg hjemme i, enkelt og greit.

Jeg har også bosatt meg et helt annet sted i landet enn der jeg har vokst opp, vi bor på mannens hjemsted. Jeg har en arvebunad, men den er fra et tredje sted, og jeg klarer ikke føle meg hjemme i den bunaden...

Når jeg går rundt på 17.mai, her på stedet vi har bosatt meg, så ønsker jeg å vise med bunaden min hvor jeg kommer fra, hvor jeg har vokst opp, ikke hvor oldemor bodde.

Jeg vet noen synes jeg er kjempeteit, for en arvebunad er i aller høyeste grad greit, men når jeg bor på vestlandet, og er vokst opp på sørlandet, så føles det så feil å gå i nordlandsbunad. Jeg har aldri vært i nordnorge, og jeg er ikke nordlending. Bunaden er fin, i manges øyne mye finere enn bunaden fra mitt hjemsted, men likevel er den ikke meg og har ikke noe med meg å gjøre.

Jeg har lyst til å selge arvebunaden og kjøpe meg en fra min hjemplass, men så får jeg meg ikke helt til å gjøre det heller.

Anonymous poster hash: 31e2a...215
Skrevet

Den du føler deg hjemme i, enkelt og greit.

Jeg har også bosatt meg et helt annet sted i landet enn der jeg har vokst opp, vi bor på mannens hjemsted. Jeg har en arvebunad, men den er fra et tredje sted, og jeg klarer ikke føle meg hjemme i den bunaden...

Når jeg går rundt på 17.mai, her på stedet vi har bosatt meg, så ønsker jeg å vise med bunaden min hvor jeg kommer fra, hvor jeg har vokst opp, ikke hvor oldemor bodde.

Jeg vet noen synes jeg er kjempeteit, for en arvebunad er i aller høyeste grad greit, men når jeg bor på vestlandet, og er vokst opp på sørlandet, så føles det så feil å gå i nordlandsbunad. Jeg har aldri vært i nordnorge, og jeg er ikke nordlending. Bunaden er fin, i manges øyne mye finere enn bunaden fra mitt hjemsted, men likevel er den ikke meg og har ikke noe med meg å gjøre.

Jeg har lyst til å selge arvebunaden og kjøpe meg en fra min hjemplass, men så får jeg meg ikke helt til å gjøre det heller.

Anonymous poster hash: 31e2a...215

Akkurat samme dilemma har jeg! Jeg har også arvet en Nordlandsbunad som absolutt er kjempefin, men jeg føler ingen tilknytning. Skulle gjerne hatt en fra hjemstedet mitt, men klarer liksom heller ikke å gi slipp på den jeg allerede har. Og jeg har ikke råd til å ha to.

Gjest Antarctica
Skrevet

Koster det deg noe å beholde den du har arvet?

Jeg har tre, og de spiser ikke mat der de henger i skapet...

Skrevet

Ville valgt Telemark om jeg kunne! Har Nordlandsbunad som jeg er veldig glad i,det er der bestemor er fra og hun er min viktigste person i livet.

Nordfjordbunaden er ikke pen, syns jeg. Telemarkstakken er nydelig!

Nordfjord er jo nydelig :-) enkel og lite dill dall .

Skrevet

Koster det deg noe å beholde den du har arvet?

Jeg har tre, og de spiser ikke mat der de henger i skapet...

Koster å kjøpe ny. Dermed måtte jeg ha solgt den gamle for å ha råd til å kjøpe ny.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...