Gå til innhold

ny jobb, nok tid til å opptjene rett på foreldrepenger?


Nova_a

Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg har nu nettopp funnet ut at jeg er gravid :D (termin trolig 8.des) Jeg gleder meg men samtidig melder noen stressende tanker seg i hode. Akkurat nå arbeider jeg deltid en gang i uken. Jeg vil være ferdig med studiene i begynnelsen av mai. Jeg har fått et jobbtilbud om et vikariat (100 % stilling) fom 1 juni tom 1 des. Jeg har skjønt det slik at størrelsen på foreldrepenger utregnes med bakgrunn i det man har tjent de siste 10 mnd. Jeg vet at kravet er at en må ha vært yrkesaktiv i minst 6 av de siste 10 mnd før man får de pengene. Dersom jeg tar den jobben vil jeg jobbe med en grei lønn fom juni - nov. Dette betyr at jeg vil kun ha vært 100 % yrkesaktiv såvidt 5,5 mnd før jeg tar perm. Spørsmålet mitt er da som følger: 1. vil min deltidsjobb telle med i NAVs vurdering av om jeg har vært "yrkesaktiv" de siste 10 mnd - siden den nye jobben i seg selv ikke oppfyller dette kravet? Altså i vurderingen av om jeg i det hele tatt har rett på foreldrepenger (som betales hver mnd).

 

2.Og dersom en deltidsstilling på 20 % telles som yrkesaktivitet, vil grunnlaget for utbetalingen bli beregnet på begunn av gjennomsnittet de siste 6-10 mnd eller kun på bakgrunn av den siste jobben?

Jeg har lett etter svar overalt men finner ingenting, bare generelt om permisjon og foreldrepenger. Hadde satt stor pris på om noen kunne svare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dere, jeg har nu nettopp funnet ut at jeg er gravid :D (termin trolig 8.des) Jeg gleder meg men samtidig melder noen stressende tanker seg i hode. Akkurat nå arbeider jeg deltid en gang i uken. Jeg vil være ferdig med studiene i begynnelsen av mai. Jeg har fått et jobbtilbud om et vikariat (100 % stilling) fom 1 juni tom 1 des. Jeg har skjønt det slik at størrelsen på foreldrepenger utregnes med bakgrunn i det man har tjent de siste 10 mnd. Jeg vet at kravet er at en må ha vært yrkesaktiv i minst 6 av de siste 10 mnd før man får de pengene. Dersom jeg tar den jobben vil jeg jobbe med en grei lønn fom juni - nov. Dette betyr at jeg vil kun ha vært 100 % yrkesaktiv såvidt 5,5 mnd før jeg tar perm. Spørsmålet mitt er da som følger: 1. vil min deltidsjobb telle med i NAVs vurdering av om jeg har vært "yrkesaktiv" de siste 10 mnd - siden den nye jobben i seg selv ikke oppfyller dette kravet? Altså i vurderingen av om jeg i det hele tatt har rett på foreldrepenger (som betales hver mnd).

 

2.Og dersom en deltidsstilling på 20 % telles som yrkesaktivitet, vil grunnlaget for utbetalingen bli beregnet på begunn av gjennomsnittet de siste 6-10 mnd eller kun på bakgrunn av den siste jobben?

Jeg har lett etter svar overalt men finner ingenting, bare generelt om permisjon og foreldrepenger. Hadde satt stor pris på om noen kunne svare meg :)

Hei😊 Jeg lurer på akkurat det samme, så henger meg på her😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav har ein eigen foreldrepengechat der du kan spør om alt dette og få bekrefta/avkrefta det du lurer på og dei forskjellige tinga du blir fortalt her.

 

Då eg venta barn i 2014 var det ei som arbeidde ekstra under studiet vi gikk på. Ho fekk beskjed om at ein måtte arbeide eit minimum på 13timar per veke for at det skulle gjelde som opptening av foreldrepenger.

Dersom dette er rett vil 20% vere for lite. Men husk at dei tre vekene før termin treng du ikkje ta ut. Så om dei 20%ane dine er for lite kan du droppa å søke perm før termin. Då vil du akkurat ha 6mnd med arbeid og har akkurat tent deg opp rett til foreldrepenger. (Dersom du av helsemessige grunner ikkje klarar å arbeide fram til termin har du tent deg opp rett til sjukepenger og desse vil telle som arbeid og opptening av foreldrepeng)

Dersom du ikkje har svært varierande inntekt går dei ut frå siste mnd inntekt. (Dersom du ikkje ber om noko anna)

 

Gratulera så masse med baby på vei!

(Får bare håpe at ikkje terminen din blir satt til før 1.desember no då.. :/ :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Katta82! Jeg skal sjekke med Nav og :) Jeg kan jo osgå be arbeidsgiver om å få jobbe litt mer i mai i den deltidsstillingen ^^

 

Hehe ja får håpe det, CB test sa 2-3 uker og jeg vet at jeg er 4 uker nå så bør ikke bli tidligere enn 5 des :D hihi gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpe du har rett! Sist graviditet blei eg flytta 6 dagar tilbake og denne gangen 8 dagarfram. Det til tross for at eg veit kor tid eggløysinga var. Terminsetting e langt frå eksakt vitenskap!! E vel 14daga slingringsmonn begge veier.

 

Be for sikkerhets skyld om ekstra vakter dei siste vekene før du startar i ny jobb!! Det kan jo og hende du før for tidlig, så det kan vere svært viktige veker for økonomien din det neste året!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav har ein eigen foreldrepengechat der du kan spør om alt dette og få bekrefta/avkrefta det du lurer på og dei forskjellige tinga du blir fortalt her.

 

Då eg venta barn i 2014 var det ei som arbeidde ekstra under studiet vi gikk på. Ho fekk beskjed om at ein måtte arbeide eit minimum på 13timar per veke for at det skulle gjelde som opptening av foreldrepenger.

Dersom dette er rett vil 20% vere for lite. Men husk at dei tre vekene før termin treng du ikkje ta ut. Så om dei 20%ane dine er for lite kan du droppa å søke perm før termin. Då vil du akkurat ha 6mnd med arbeid og har akkurat tent deg opp rett til foreldrepenger. (Dersom du av helsemessige grunner ikkje klarar å arbeide fram til termin har du tent deg opp rett til sjukepenger og desse vil telle som arbeid og opptening av foreldrepeng)

Dersom du ikkje har svært varierande inntekt går dei ut frå siste mnd inntekt. (Dersom du ikkje ber om noko anna)

 

Gratulera så masse med baby på vei!

(Får bare håpe at ikkje terminen din blir satt til før 1.desember no då.. :/ :P )

Hun vil ikke ha rett på sykepenger i de tre ukene før termin.

 

Anonymous poster hash: 1d1d6...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun vil ikke ha rett på sykepenger i de tre ukene før termin. Anonymous poster hash: 1d1d6...5cf

Ikkje? Ka som gjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje? Ka som gjer da?

I de ukene skal man enten ha foreldrepenger eller engangsstønaden om de ikke velger å fotsette å jobbe. Man får ikke sykepenger i de ukene.

Det at man egentlig skal ta ut permisjon de ukene er for at mor skal slappe av før fødsel og at de fleste like vel ikke vil være i stand til å jobbe da.

 

Anonymous poster hash: 1d1d6...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de ukene skal man enten ha foreldrepenger eller engangsstønaden om de ikke velger å fotsette å jobbe. Man får ikke sykepenger i de ukene.Det at man egentlig skal ta ut permisjon de ukene er for at mor skal slappe av før fødsel og at de fleste like vel ikke vil være i stand til å jobbe da. Anonymous poster hash: 1d1d6...5cf

Eg må innrømma at eg ikkje har lese noko om dette, men eg kjenner to stk som ikkje søkte om dei tre vekene og den eine var 100%sjukemeldt (og fekk sjukepenger) dei to siste vekene før termin. Og den andre alle tre vekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere jeg chattet med Nav som du anbefalte Katta82. De sa at for å kvalifiseres som "yrkesaktiv" må en ha arbeidet minst hver 14 dag for at det skal telles sammenhengende. Dvs at arbeid en gang i uken er tilstrekkelig for å si at jeg er yrkesaktiv :) Og de sa også at foreldrepengene regnes ut på bakgrunn av den lønna en vanligvis har når perm starter dersom det er fast lønn. Da er det avklart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ko flott! Då treng du ikkje stresse noko mot slutten av studiene og du kan søke om dei tre vekene før termin. Strålande!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All yrkesaktivitet gjelder, så du skal være godt innafor :) Men hvis du ikke hadde fortsatt med deltid kunne du kanskje fått engangsstønad i stedet om det hadde gitt større utbetaling (kanskje ikke sannsynlig med 20%, men med 5% i alle fall). Om du har jobb når permisjonen starter skal du fortsette med den lønna du har den dagen du går ut i permisjon (eller sykemelding). 

 

Sist byttet jeg jobb tre dager før permisjonsstart og fikk ny lønn i hele permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All yrkesaktivitet gjelder, så du skal være godt innafor :) Men hvis du ikke hadde fortsatt med deltid kunne du kanskje fått engangsstønad i stedet om det hadde gitt større utbetaling (kanskje ikke sannsynlig med 20%, men med 5% i alle fall). Om du har jobb når permisjonen starter skal du fortsette med den lønna du har den dagen du går ut i permisjon (eller sykemelding). 

 

Sist byttet jeg jobb tre dager før permisjonsstart og fikk ny lønn i hele permisjonen.

 

Å så bra det var jo godt å vite :D vil helst ikke gå for engangsstønad for om jeg har denne 100 % jobben så er det 400 000 kr pr år og engangsstønaden er sånn rundt 50 000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...