Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #1 Skrevet 28. mars 2016 Er 29 uker på vei og for to/tre dager siden begynte det å komme en del vonde kynnere. Har hatt det lenge, men først nå de har blitt ubehagelige. I går hadde jeg ca 15 stykker iløpet av 4-5 timer og de varer i ca et minutt hver. Jeg er ikke så urolig, men samboer er. Han har lest at mye kynnere kan 'fremskynde' fødsel, mens jeg har lest at det er normalt og at noen har mye ubehagelige og litt vonde kynnere. Har hatt ca 15 kynnere i løpet av dagen i dag men føler meg ikke urolig. Stresser sambo unødvendig? Jeg orker ikke sette meg ned på nettet for å lese, for det står det bare skrekkhistorier. Og jeg vil helst ikke på føden i dag for en sjekk heller (bor veldig langt unna og en så lang biltur tar VELDIG på ryggen. Sykemeldt med låsning.) Anonymous poster hash: fefc7...70a
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #2 Skrevet 28. mars 2016 Rier varer ca et minutt, kynnere varer lengre opp mot 10-15 minutter. Synes det er rart du ikke gidder ta en sjekk, det har mye å si om riene du har hatt påvirker livmorhalsen. Er den blitt kort kan det gjøres tiltak og det kan gis lungemodningssprøyter til babyen. Men du vil heller risikere babyens liv og helse enn å undersøke saken? Anonymous poster hash: adbe4...4fa
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #3 Skrevet 28. mars 2016 Normale mennesker ringer føden og spør der. De bruker ikke Google eller et mammaforum. Du må selv skjønne at dette bør du i første omgang snakke med fagfolk om! Anonymous poster hash: 23d49...7e6
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #4 Skrevet 28. mars 2016 Så lenge de ikke er regelmessige hadde jeg slappet av, men tatt gjort hva jeg kunne for å ikke framprovosere. Orgasme, stress og trening er fremprovoserende, så hadde holdt meg unna disse aktivitetene. Anonymous poster hash: 9e065...faf
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #5 Skrevet 28. mars 2016 Unnskyld meg, jeg har hatt kynnere siden uke 19 og de varer aldri mer enn et minutt hos meg! Har aldri hørt at kynnere varer SÅ lenge, men mellom 15 sekunder og opp til et minutt. Jeg har jordmortime på sykehuset på torsdag - så blir å få det sjekket. Er ikke nervøs for helsen til litt barn, jeg kjenner at det ikke er rier! Da hadde jeg jo dratt til føden. Dette er som sagt kynnere. Spørsmålet mitt er jo om hvor ofte man egentlig skal ha kynnere, for jeg syns at jeg har det ofte. Anonymous poster hash: 95454...257
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #6 Skrevet 28. mars 2016 Så lenge de ikke er regelmessige hadde jeg slappet av, men tatt gjort hva jeg kunne for å ikke framprovosere. Orgasme, stress og trening er fremprovoserende, så hadde holdt meg unna disse aktivitetene. Anonymous poster hash: 9e065...faf Og som andre sier, ta en tlf til føden og hør med dem. Jeg ksn ikke gi råd som helsepersonell over nettet Anonymous poster hash: 9e065...faf
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #7 Skrevet 28. mars 2016 Så lenge de ikke er regelmessige hadde jeg slappet av, men tatt gjort hva jeg kunne for å ikke framprovosere. Orgasme, stress og trening er fremprovoserende, så hadde holdt meg unna disse aktivitetene. Anonymous poster hash: 9e065...faf Har stresset mye rundt de siste dagene i påsken (familiemiddag osv!) så skal ta livet med ro fremover takk for tips. Anonymous poster hash: 95454...257
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #8 Skrevet 28. mars 2016 Unnskyld meg, jeg har hatt kynnere siden uke 19 og de varer aldri mer enn et minutt hos meg! Har aldri hørt at kynnere varer SÅ lenge, men mellom 15 sekunder og opp til et minutt. Jeg har jordmortime på sykehuset på torsdag - så blir å få det sjekket. Er ikke nervøs for helsen til litt barn, jeg kjenner at det ikke er rier! Da hadde jeg jo dratt til føden. Dette er som sagt kynnere. Spørsmålet mitt er jo om hvor ofte man egentlig skal ha kynnere, for jeg syns at jeg har det ofte. Anonymous poster hash: 95454...257 Jeg har og mye kynnere selv om jeg er i uke 20. Rådet er at rier varer i et minutt, kynnere mye lengre. Dette har jeg spurt både jordmødre, lege og spesialist på føden da jeg har flere premature fødsler. Alle går samme råd, kynnere varer mye lengre enn rier, kynnere gir seg gjerne om du slapper av i badekar og om man er bekymret skal man ikke nøle med å ta kontakt. Jeg har alt vært inne på obspost for fødende to ganger pga usikker om det er kynnere eller rier. Er man usikker må dette sjekkes opp. Det finnes flere tiltak å gjøre om man har tidlige rier. Jeg har født flere ganger før og hos meg merker jeg kun forskjell i lengden mellom rier og kynnere. Får ikke vondt før pressrier. Har vært usikker om det er rier eller kynnere, reist inn og ungene har vært ute på 20 min etter ankomst. Det jeg lurte på var kynnere eller rier ble målt til sterke rier. I uke 29 tar man kontakt med føden og ber om råd. Og ønsker de å ha deg inn på sjekk, ja da gjør man det, selv om man hadde andre planer. Anonymous poster hash: adbe4...4fa
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2016 #9 Skrevet 28. mars 2016 Mine kynnere varer ikke i 10-15 minutter! Jeg har tydelige kynnere, hele magen strammer seg som et belte og er ubehagelige - men ikke vonde. De varer ca 1 minutt, og kan roe seg ned om jeg slapper av. Men likevel kan jeg få kynnere når jeg ligger og slapper av også. Jeg får mye mer kynnere om jeg er i bevegelse, turer opp og ned trappen kan sette det i gang. Men de er ikke regelmessige. Jeg har godt over 15 stk pr dag, kan ha mye mer om jeg er i aktivitet. Min forrige graviditet var kynnerne ganske lik, men da hadde jeg smerter i tillegg. Ikke så ille at jeg trodde det var rier, men det var vondt. På sykehuset ble de registrert som rier, og livmorhalsen reagerte på det som det var rier. Så akkurat det var faktisk rier og fødselen måtte stoppes. De virkelige riene var 10 X verre for å si det sånn. Jeg har til og med vært til undersøkelse hos jordmor og fått kynnere mens hun har tatt på magen min, og hun reagerte ikke på varigheten. Men kynnere skal kun være ubehagelige, ikke vonde! Men folk sier så veldig mye rart på internett, at om du lurer så er det best å ringe føde og snakke med dem der. Anonymous poster hash: 6ac90...0ef
Lille krøll Skrevet 28. mars 2016 #10 Skrevet 28. mars 2016 Jeg har lest at rier kommer uansett, kynnere gir seg om du bytter aktivitet. Noen får kynnere av høy aktivitet som gif seg om de legger seg og slapper av. Kommer kynnere når du slapper av gir de seg om du beveger deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå