Gå til innhold

Bivirkninger ETTER hormonbehandling for IVF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min hustru har etter hormonbehandling (nesespray fulgt av sprøyter) i forbindelse med infertilitetsbehandling fått konsenstrasjonsvansker og har problemer med å oppfatte/legge merke til ting. Behandlingen ble dessverre ikke vellykket, men vi tenker nå på å stoppe videre behandling da vi ikke ønsker at hun skal bli "grønnsak". Det er nå 1 måned siden hormonbehandlingen ble avsluttet. Er det noen som har hatt tilsvarende opplevelser ETTER hormonbehandling?

mvh

OssTo

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kollega kom i overgangsalderen etter 3 mislykkede ivf forsøk, hun var 27 år da hun kom i overgangsalderen...

Det er helt klart en belastning for kroppen med disse intense hormonkurene.

Anonymous poster hash: 40fc4...c29

Skrevet

En kollega kom i overgangsalderen etter 3 mislykkede ivf forsøk, hun var 27 år da hun kom i overgangsalderen...

Det er helt klart en belastning for kroppen med disse intense hormonkurene.

Wov!

Er dette noe du er 100% sikker på - eller er det rykter? Noe slikt har de aldri nevnt med et ord til oss, men det forundrer med ikke med det helseuvesenet vi har i det landet her..

Skrevet

Wov!

Er dette noe du er 100% sikker på - eller er det rykter? Noe slikt har de aldri nevnt med et ord til oss, men det forundrer med ikke med det helseuvesenet vi har i det landet her..

Skrevet

En ivf setter jo kroppen i overgangsalder. For så å lage en kunstig syklus. Dette fikk jeg beskjed om.

Når du sier det så har jeg også blitt utrolig glemsk. Har hatt 3 ivf som ikke førte frem.

Tok en eggdonasjon hvor en slipper nesespray og den type sprøyter den førte frem også.

Anonymous poster hash: d1cce...6b8

Skrevet

En ivf setter jo kroppen i overgangsalder. For så å lage en kunstig syklus. Dette fikk jeg beskjed om.

Når du sier det så har jeg også blitt utrolig glemsk. Har hatt 3 ivf som ikke førte frem.

Tok en eggdonasjon hvor en slipper nesespray og den type sprøyter den førte frem også.

Skrevet

Jeg ble ganske så surrete, glemsk. etter en stund ble jeg skikkelig kvalm og spiste nesten ikke etter mislykket ferskforsøk. fryseforsøk er ikke så hard på kroppen synes jeg

Skrevet

Ivf er utrolig tøft for psyken...så det er mulig hun er glemsk pga det?

Jeg syntes ivf var skikkelig vanskelig, håp, ventetid, kontrolltap, skuffelse.

Også den ultimate glede :D

Anonymous poster hash: 22f9d...0fa

Skrevet

Wov!

100% sikker, jeg jobber sammen med henne.

Hun har fått beskjed om at det er ivf-forsøkene som har forårsaket overgangsalderen.

Hun må nå ta hormontilskudd frem til hun kommer i 50-årene og det er vanlig å komme i overgangsalderen for å holde plagene med tidlig overgangsalder i sjakk (som tørre slimhinner, nedsatt sexlyst, nedfall og slapphet nedentil, urinlekkasjer, benskjørhet og slike ting som sakte men sikkert kommer når overgangsalderen inntrer)

Skrevet

Jeg var gjennom ivf :)

Hormonene påvirker jo kroppen mye, men følelsene rundt prosessen er jo ikke helt enkle de heller ;) Jeg ble gravid på første forsøk, så hormonbehandlingen min gikk jo rett over på svangerskapshormoner.... kroppen har brukt litt tid på å bli normal igjen etter fødselen. 

Tror det hun opplever er ganske normalt, og det går nok over om et par mnd og når hun klarer å roe seg og slappe av litt. 

Anonymous poster hash: 06a09...e7a
Skrevet

100% sikker, jeg jobber sammen med henne.

Hun har fått beskjed om at det er ivf-forsøkene som har forårsaket overgangsalderen.

Hun må nå ta hormontilskudd frem til hun kommer i 50-årene og det er vanlig å komme i overgangsalderen for å holde plagene med tidlig overgangsalder i sjakk (som tørre slimhinner, nedsatt sexlyst, nedfall og slapphet nedentil, urinlekkasjer, benskjørhet og slike ting som sakte men sikkert kommer når overgangsalderen inntrer)

Hun ville kommet tidlig i overgangsalderen uansett.. Ivf kan i verste fall fremskyvd det.

Det er ingen litteratur som sier at ivf forårsaker tidlig overgangsalder. Er vel også nærliggende å tenke at infertiliten hennes hang sammen med forestående overgangsalder...

Anonymous poster hash: 22f9d...0fa

Skrevet

Jeg opplevde å være tåkete i en periode etter hvert forsøk, men det gikk over etter en stund og ga ingen permanente skader. Jeg har blant annet tatt en phd etter mine 6 prøverørsforsøk , det hadde jeg nok ikke klart hvis tåkehue hadde vært en vedvarende tilstand.

Gi det litt mer tid så skal dere se at hun blir seg selv igjen.

Anonymous poster hash: ae079...2f2

Skrevet

Og en ting til:

når det kommer til prematur overgangsalder hos kvinner som har gjennomført assistert befruktning er den gjeldende forklaringen at det er en overrepresentasjon av kvinner blant de som gjennomgår ivf som har lave eggreserver og derfor uansett ville hatt tidlig overgangsalder. Det har blitt lansert en hypotese som går ut på at ivf kan fremskynde overgangsalder litt, men dette er snakk om måneder ikke år.

Skrevet

Jeg hadde 3 forsøk etter hverandre. Ja slitsomt for kroppen og psyken. Alle tre forsøkene var og mislykket. Masse bivirkninger og de var forskjellige for hvert forsøk. Selv om det var belastende for kroppen, blir man seg selv etter det.

Har og blitt gravid på den "normale" måten etter forsøkene. To barn har jeg fått😊

Anonymous poster hash: cee3d...544

Skrevet

Wov!

Unnskyld meg men... Helseuvesen? Vet du egentlig hva f.eks ett IVF forsøk koster staten? Flott mentalitet på deg! 👍🏻

Anonymous poster hash: ec192...4a4

Skrevet

Unnskyld meg men... Helseuvesen? Vet du egentlig hva f.eks ett IVF forsøk koster staten? Flott mentalitet på deg! 👍🏻

Vet du? Veldig forskjell på forsøkene og medisinene.

Skrevet

Unnskyld meg men... Helseuvesen? Vet du egentlig hva f.eks ett IVF forsøk koster staten? Flott mentalitet på deg!

HelseUvesen... ikke pga denne saken jeg skrev det ordet, men fordi jeg har hjulpet folk med klager til fylkeslege der samtlige har ført til tilsynssak og knusende tap for det aktuelle sykehuset. Felles for sakene var total mangel på kommunikasjon - folk er vel mer opptatt av FB enn av jobben sin - noe må det nå i alle fall være som gjør at en lege ikke klarer å kommunisere viktige opplysninger til en pasient? HelseUvesen kaller jeg det - og det vil jeg også fortsette med totalt uavhengig av hva en anonym feiging blander seg opp i på dette forumet.

Skrevet

Jeg opplevde å være tåkete i en periode etter hvert forsøk, men det gikk over etter en stund og ga ingen permanente skader. Jeg har blant annet tatt en phd etter mine 6 prøverørsforsøk , det hadde jeg nok ikke klart hvis tåkehue hadde vært en vedvarende tilstand.

Gi det litt mer tid så skal dere se at hun blir seg selv igjen.

Hei - og TUSEN TAKK for et seriøst svar fra en som tydeligvis har vært igjennom dette selv. "Tåkete" er jo faktisk ordet hun bruker selv også...

mvh OssTo

Skrevet

Wov!

Wow "med det helsevesenet vi har i landet her". Tror du at IVF behandling henger høyt på trær i andre land? Vi skal være veldig takknemlige for det vi har her.

Anonymous poster hash: a1b5e...bfc

Skrevet

Wow "med det helsevesenet vi har i landet her". Tror du at IVF behandling henger høyt på trær i andre land? Vi skal være veldig takknemlige for det vi har her.

Anonymous poster hash: a1b5e...bfc

Mange land har mye bredere ivf tilbud enn oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...