Gå til innhold

Trenger råd ang. ny katt i hus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått oss ny katt. En voksen hankatt. Har en katt fra før også. Kattene gjør hverandre ingenting. Men, den nye katten er så nervøs. Han ligger mye under senga vår i 2. etasje, og hvis ham tør å komme ned eller vi bærer han ned, så forsvinner han under sofaen.

Han har bare vært hos oss i tre dager, men det jeg lurer på er,hvor lang tid bruker de på å bli trygge?

Og en annen ting. Ettersom han tilbringer mye tid i 2. etasje, bør vi sette maten opp? Om vi gjør det så er jeg redd han ikke ser noen grunn til å komme ned. Men, han må jo spise og da.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 6d291...69c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett mate opp og la den bli trygg på det området først. Dette vil gå seg til :) Du kab også bruke feromoner fra Feliway for å lette overgangen, selges hos veterinær, på noen apotek og på nett. Jeg bruker diffusere i stikkontakt med feromoner i stressende perioder for mine puser og det fungerer godt. Husk å bruk mye tid med pusen på dens premisser, det krever litt mer å adoptere en voksen katt men det vil nok få seg fint til :)

Skrevet

For det første vil jeg si at dere er fantastiske mennesker som velger å adoptere og gi et nytt liv med kjærlighet til en voksen katt i stede for en liten kattunge bare fordi de er morsommere osv.

Ang å få den til å føle seg hjemme, flytt mat, leker og noe den kjenner igjen lukten av på et rom, la den bli kjent med dette rommet selv ( ikke lukk døra da ) og la det bare gå tid. Gjør ting rundt katten, lea ei bok, sitt på telefonen osv. Hva som helst. Bare så den ser at dere slettes ikke er farlig. Etter hvert går det av seg selv :)

Lykke til <3

Skrevet

Tusen takk for fine ord :) Vi har adoptert han fra Dyrebeskyttelsen. Har tenkt til å ta en til etter hvert også.

Han er litt nervøs for katten vi har fra før og, men de gjør ikke hverandre noe.

Vi får vel bare ta tida til hjelp.

Han løper opp i 2. etasje så fort han får mulighet, så vi bør kanskje ladet stå litt mat oppe da?

Hi

Skrevet

Ja, la den få mat og vann der den føler seg trygg :) 

Skrevet

Tusen takk for fine ord :) Vi har adoptert han fra Dyrebeskyttelsen. Har tenkt til å ta en til etter hvert også.

Han er litt nervøs for katten vi har fra før og, men de gjør ikke hverandre noe.

Vi får vel bare ta tida til hjelp.

Han løper opp i 2. etasje så fort han får mulighet, så vi bør kanskje ladet stå litt mat oppe da?

Hi

Japp, om det er 2 etage han føler seg trygg på nå, så la han få spise der til å begynne med. Dere kan også prøve et godt gammeldags triks ( brukt veldig mye)

Ta det når det er mating med bløtfor ( noe de digger ) og mat begge to samtidig og sett skålene ikke så langt fra hverandre. Det skaper en rolig situasjon og virker avtruende :).

Funker som bare det på de aller fleste katter ;). ( fint om katten er noe sulten da :P)

Spør gjerne om du lurer på mer :) 20+år med katter + oppdrett. Og hjelper gjerne :)

Anonymous poster hash: c36a8...c91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...