Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #1 Skrevet 27. mars 2016 Hadde så fæl og realistisk en drøm at jeg fikk brystkreft og måtte gjennom stråling og annen behandling. Er bare 33 år og mor til 2 og 5 åring og gråt når jeg våknet. Hadde da fortalt barna i drømmen at mamma var syk. Grusom drøm! Sjekket brystene med en gang jeg våknet men tenker nå om det er lurt å be lege sjekke dem? Skal snart på GU så kanskje be om en sjekk da? Mormor og bestemor har begge fjernet et bryst pga kreft i ca 65 årsalderen. Anonymous poster hash: d42ee...dc3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #2 Skrevet 27. mars 2016 da er vel du kandidat for regelmessig mamografi? forklar familiehistorikken din til legen og be om henvisning. Anonymous poster hash: 8c075...ad0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #4 Skrevet 27. mars 2016 Hver dag i dusjen Er det lurt å sjekke så ofte? Hvis det skjer en forandring sakte over tid så er det ikke sikkert du merker det. Anonymous poster hash: 659e4...b87
TinaK 1990 Skrevet 27. mars 2016 #5 Skrevet 27. mars 2016 Er det lurt å sjekke så ofte? Hvis det skjer en forandring sakte over tid så er det ikke sikkert du merker det. Anonymous poster hash: 659e4...b87 Ikke hver dag da....men sjekker ofte.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #6 Skrevet 27. mars 2016 Ja vet mamma fikk tidlig mammografi. Skal absolutt høre med legen. Synes jeg har funnet noen klumper men de har ikke vokst på flere mnd. Må innrømme jeg er redd for kreft. Er veldig mye av det i familien min. Onkel og bestefar på fars side døde av tarmkreft. Bestemor hadde også tarmkreft. Mormor og morfar er begge opr for tarmkreft. Tante på denne side er opr for strupekreft. HI Anonymous poster hash: d42ee...dc3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #7 Skrevet 27. mars 2016 Ja vet mamma fikk tidlig mammografi. Skal absolutt høre med legen. Synes jeg har funnet noen klumper men de har ikke vokst på flere mnd. Må innrømme jeg er redd for kreft. Er veldig mye av det i familien min. Onkel og bestefar på fars side døde av tarmkreft. Bestemor hadde også tarmkreft. Mormor og morfar er begge opr for tarmkreft. Tante på denne side er opr for strupekreft. HI Anonymous poster hash: d42ee...dc3 uff, det var mye i familien din. du bare sier til legen at h*n skal henvise deg og at du skal ha regelmessige undersøkelser på mammografi. du kan også be om en gentest ut fra familiehistorien din. i tilfelle det hadde vært lurt å gjøre noe proaktivt om du har høy risiko. Anonymous poster hash: 8c075...ad0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #8 Skrevet 27. mars 2016 Få heller testet om du har genet for arvelig brystkreft før du ber om jevnlig mammografi. Med en såpass eventuell økt risiko er det bedre å ta jevnlig MR og ultralyd av brystene enn å ta mammografi. Undersøk brystene dine 5-7 dager etter første mensdag hver måned, det er nok og da er også brystene best å undersøke for ev. kuler. Om du ikke vet hvordan du skal undersøke dem så kan du bare søke i gamle tråder her, det er beskrevet i detalj flere ganger, også nå i det siste. Anonymous poster hash: 4d02d...a15
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #9 Skrevet 27. mars 2016 Kjenner ei som har hatt brystkreft og har fjernet et bryst, og har ingen i slekta på begge sider med kreft. Så det kan ramme oss alle Jeg sjekket i forrige uke, det var første gang på kanskje ett år, glemmer det. Anonymous poster hash: 25727...cba
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #10 Skrevet 27. mars 2016 Sjekker brystene en gang pr.mnd ca.Har p-stav så kan derfor ikke sjekke ift syklus siden jeg har småblødninger stadig vekk. Skal høre om evt gentest. Vet broren min sin fastlege reagerte på all tarmkreften... HI Anonymous poster hash: d42ee...dc3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #11 Skrevet 27. mars 2016 Her sjekker jeg en gang hver mnd, rett etter mensen. Grei huskeregel og da er puppene myke og lette å undersøke 👍🏼 Anonymous poster hash: 66cc1...915
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå