Gå til innhold

Hva tenker dere om sikring av større barn i bil??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er snart 10 år, neste 135 høy og veier 32 kg. Far mener hun ikke trenger sitte i i sete lenger enda hun selv og jg som mor ønsker dette. Det er jo ingen tvil om at de er tryggest der! Reglene sier at de etter 135 bør sitte på bilpute frem til de er 150 høye eller veier 36 kg.

Men dette er tydligvis far og samboeren hans uenig i, og diskuterer dette med datteren min hver gang de skal ut å kjøre, noe jeg synes er helt forkastelig at de blander henne inn i dette.

Han mener det dessuten ikke er plass til hennes sete lenger nå som de har fått barn også. Jeg mener de da bør kjøre 2 biler hvis det er et problem da sikkerheten til barna skal komme først. Men av en eller annen grunn motarbeider han meg her, noe han har gjort i flere år dessverre.......

Hva tenker dere om dette?

Anonymous poster hash: f3e9c...93f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun bare er nesten 135 cm har han ikke noe han skulle sagt. Loven er krystallklar på at de skal sitte i beltestol/på pute fram til de er 135 cm. Ellers så tenker jeg at det dessverre er veldig lite du kan gjøre annet enn å fortsette å insitere. Ev. kan du jo vise ham noen videoer av større barn i bil som ikke er godt nok sikret. Dette gjør som regel inntrykk på folk som hardnakket tror at store barn ikke trenger ekstra sikring i bilen.

Anonymous poster hash: 0606e...c83
Skrevet

Hun kan sitte Uten så lenge hun er 135cm ikke 150

Skrevet

Hun kan sitte Uten så lenge hun er 135cm ikke 150

Jeg forstår at hun kan sitte uten men det er ikke det tryggeste ved en evnt kollisjon, så hvorfor ta sjansen..

Skrevet

135 cm og opp kan man feste med vanlig belte

Anonymous poster hash: 077f5...2f3

Skrevet

Så lenge hun bare er nesten 135 cm har han ikke noe han skulle sagt. Loven er krystallklar på at de skal sitte i beltestol/på pute fram til de er 135 cm. Ellers så tenker jeg at det dessverre er veldig lite du kan gjøre annet enn å fortsette å insitere. Ev. kan du jo vise ham noen videoer av større barn i bil som ikke er godt nok sikret. Dette gjør som regel inntrykk på folk som hardnakket tror at store barn ikke trenger ekstra sikring i bilen.

Takk for svar:) Leter etter slike videorer men har dessverre ikke funnet noen..

Skrevet

Jeg forstår at hun kan sitte uten men det er ikke det tryggeste ved en evnt kollisjon, så hvorfor ta sjansen..

Dessverre er det slik at foreldre vil ha det enklest mulig. Du vil ikke få mange til å innrømme det, men faktum er at mange lar barna sitte uten pute/beltestol så snart de er 135 cm (og dessverre ofte før det også) bare fordi det er enklere for dem selv. Og som med så mye annet, velger man da å sette på seg skylapper og bagatellisere det faktum at det er mindre trygt for barna å sitte slik.

Skrevet

135 cm og opp kan man feste med vanlig belte

Anonymous poster hash: 077f5...2f3

Det vet jeg men trygg trafikk anbefaler at de sitter på pute frem til 36 kg eller 150 høyde, er jo en grunn til det da:)

Skrevet

Jeg har ei på 8 1/2 år og hun skal sitte i beltestol helt til hun ikke passer i beltestol lenger pga jeg vil hun skal ha sidebeskyttelse og hodeeskyttelsen så lenge det er mulig, ikke at vi skal ta vekk stolen så fort vi ikke får bot for å kjøre uten.

Skrevet

Jeg har ei på 8 1/2 år og hun skal sitte i beltestol helt til hun ikke passer i beltestol lenger pga jeg vil hun skal ha sidebeskyttelse og hodeeskyttelsen så lenge det er mulig, ikke at vi skal ta vekk stolen så fort vi ikke får bot for å kjøre uten.

Skulle ønske alle foreldre tenkte slik;)

Skrevet

Så lenge hun er hos far, er det han som bestemmer. Du kan være så uenig du bare vil, men du har ingenting du skulle sagt. Jeg har selv måtte svelge mange kameler.

Å forvente at de skal kjøre to biler, er litt drøyt da...

Anonymous poster hash: 6fd42...01a

Skrevet

Så lenge hun er hos far, er det han som bestemmer. Du kan være så uenig du bare vil, men du har ingenting du skulle sagt. Jeg har selv måtte svelge mange kameler.

Å forvente at de skal kjøre to biler, er litt drøyt da...

Anonymous poster hash: 6fd42...01a

Hun er jo ikke 135/36 kg, så det er aldeles ikke "drøyt". Er du stemoren, kanskje? Samma med stebarnet bare gullkalven er trygg?

Anonymous poster hash: cd112...c09

Skrevet

Jenta mi er 10 år, 141,5 cm og 31 kg.

Ho satt bakovervendt til ho var godt over 5 år, og sitter enda i bilstol....og det er iallefall 2 fingerbredder enda til skuldren kommer opp til beltefestet.....

Så hositt godt der enda

Anonymous poster hash: d3c0c...0b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...