Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #1 Skrevet 27. mars 2016 Kan jeg kreve av far ( han har helgesamvær med ungene) at minst en voksen er helt edru når han har med ungene på båttur? Han har de annenhver helg og det er båt hver gang enten ungene liker det eller ikke. Jeg synes IKKE at alkohol og båtliv henger sammen og ihvertfall ikke når barn er med. Anonymous poster hash: 3432e...9da
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #2 Skrevet 27. mars 2016 Ja, det kan du helt klart forlange! Det gjelder uansett hva, båt eller ikke. Anonymous poster hash: 8e13c...629
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #3 Skrevet 27. mars 2016 Selvfølgelig. Det er ikke lov til å drikke alkohol og kjøre båt. Anonymous poster hash: 5778b...40d
Daquiry Skrevet 27. mars 2016 #4 Skrevet 27. mars 2016 Du kan ikke nekte han å drikke hvis han holder seg under promillegrensen.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #5 Skrevet 27. mars 2016 Her er det ikke alle som vet hva de snakker om.... Promillegrensen til sjøs er 0,8. Dessverre. Det er mange som jobber for å få denne senket betraktelig, og helst få den den på samme nivå som gjelder for bilkjøring. Så Hi, jeg tror dessverre ikke at du kan kreve at far (og de andre voksne) ikke drikker alkohol, at båtfører ikke har promille. Det du kan kreve er at de holder seg innen lovverket, alså at de har under 0,8 i promille. Dessverre så er det slik at ulykketilfellene øker når det er alkohol involvert. Ofte er det da også slurvet med redningsvester o.l., det tas større sjanser, man er mindre oppmerksom på potensielt farlige situasjoner. Det er jo alltid idioter ute med altfor raske båter og altfor høy promille - da kan man ikke holde på sin rett på sjøen, for disse idiotene har ikke vurderingsevne til å vike... Jeg oppfordrer derfor alle til å bli aktiv for å kreve at promillegrensen til sjøs settes ned. Snakk om det med venner og bekjente, skriv under på underskriftskampanjer, del informasjon på fb om hvordan risikoen øker når alkohol er involvert osv. Jeg er oppvokst i en fiskerfamilie som også har vært veldig glad i fritidsbåtbruken. Jeg fikk omtrent banket inn i hodet fra jeg var lite barn at den som fører båt skal være edru. Ingen unntak! Det gjorde at jeg som tenåring takket nei til flere sosiale ting med noenlunde jevnaldrende hvis de ikke garanterte at den som førte båten holdt seg edru både til og fra. Ene gangen jeg ikke ble med var ene båten involvert i en ulykke. Det gikk heldigvis bra med personene, men store skader på båtene involvert i ulykken. Flaksen var bedre enn vettet og promillen... I mitt yrke har jeg også flere ganger sett følgene av større fritidsbåtulykker forårsaket av promille, det har vært stygt. Så støtt alle kampanjer for å sette ned promillegrensen til sjøs! Anonymous poster hash: 57c3f...3d8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2016 #6 Skrevet 27. mars 2016 Selvsagt kan du ikke det. Promillegrensen gjelder kun når man kjører båten. Etter man har fortøyd for kvelden kan man drikke. Om dette gjør at de ikke kan ta seg av barnet så bør de meldes til barnevernet. Ellers er det faktisk lov å drikke selv om man har barn! Anonymous poster hash: c0592...7d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå