Gå til innhold

Flytte med skolebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte pga endring i jobbsituasjon. Vil da komme nærmere familie på begge sider. Men barna er blitt store: 10 og 7.

Er det egoistisk å flytte? Eller tror dere de vil tilpasse seg fint i denne alderen?

Erfaringer med flytting i skolealder??

Anonymous poster hash: 785cd...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Evt noen som flyttet selv som barn i denne alderen?

Hi

Skrevet

Henger meg på.. Har en 1.klassing og ei i bhg.

Anonymous poster hash: daea5...5e1

Skrevet

Henger meg på.. Har en 1.klassing og ei i bhg.

Anonymous poster hash: daea5...5e1

Skrevet

Det er så vanskelig å spå. Det kommer an på barna, hvor utadvente de er og hvordan miljøet er der dere flytter. Barn er som regel flinke til å omstille seg, og mange knytter raskt nye vennskapsbånd. Men det hender jo også at de rett og slett ikke finner seg til rette.

Alder på barna trenger ikke være avgjørende. Jeg flyttet da jeg var 5, 10, 12 og 14. For meg var siste gang var verst, men det var fordi jeg var blitt veldig usikker på meg selv som tenåring. Var egentlig et flott miljø jeg kom til, men jeg ble innesluttet og sjenert. Trakk meg unna alle og fikk ikke venner.

En bekjent flyttet med sine to tenåringsdøtre til en ny by og de stortrivdes. Hun ene fikk det mye bedre også, og virkelig blomstret. De hadde planer om å flytte tilbake etter et par år, men hele familien trivdes så godt at de ble værende.

Man vet dessverre ikke hvirdan ting blir på forhånd. Men gå uansett inn i det med en positiv holdning. Ikke syns synd på barna, da vil de synes synd på seg selv. Presenter dette som en mulighet, så kan det nok bli veldig bra ;)

Anonymous poster hash: d94c9...555

Skrevet (endret)

Jeg har hatt både 7-åring og 10-åring som har byttet skole. Begge barna byttet skole da de var ti år gamle, og for begge to så var akkurat det en frivillig avgjørelse. Dermed gikk det strålende begge gangene. Begge barna ble utrolig godt tatt imot på de nye skolene. Eldste byttet også skole som 7-åring. Det gikk i grunn bra, men skolen i det store og hele var ikke optimal for ham, derfor byttet han igjen som 10-åring. Men altså, det kan gå begge veier. Det avhenger ikke bare av hvordan barna er, men hvordan klassen de kommer til er som en gruppe. Uansett er det alltid et vanskelig valg. Selv da vi byttet frivillig var det vanskelig valg.

Endret av Mandala
Skrevet

Det kommer an på så utrolig mye. Vi flyttet da største var 9 år, hun var veldig sosial. Så det gikk helt bra. Som læreren sa, at allerede fra første skoledag, var det som hun alltid hadde gått der.

Men lillebroren hennes er nå 9 år, og kunne aldri flyttet med han nå. For han er veldig stille, rolig, lett lei seg, trekker seg fort vekk blir det mange, eller det skjer noe han ikke liker. Her vi bor nå, har vi jobbet hardt for at det sosiale skal bli bra. Og han har nå en kameratgjeng på 7 gutter, hvor de alle leker utrolig godt sammen, noen av de er bestekompisene hans. Og han stortrives. Han blir og respektert for den han er av alle de andre og. Så det er ingen som behandler han dårlig.

Anonymous poster hash: 2ff81...346
Skrevet

Takk for gode svar :-) Dette er en vanskelig avgjørelse og vi tar ikke lett på det. Om det blir noe av skal vi gjøre alt vi kan for at dette vil bli noe positivt og støtte dem det vi kan. Dette blir i så fall siste gang vi flytter med dem, og som sagt vil vi da etablere oss tilbake nært familie, noe som er en viktig faktor i dette og. Foreldrene våre blir ikke yngre...

De er begge sosiale og velfungerende, det er jo det vi ønsker for dem videre og. Vi må nok bare se om dette med jobb blir aktuelt. Men kjenner dette gnager veldig på meg for tiden. At barna har det fint er det viktigste for oss, men vi voksne skal jo og ha det bra...

Hi

Skrevet

Kommer an på barna slik de over skriver.

Jeg flyttet selv 3 ganger...

Første gang var jeg 7 år. Fikk mange venner og gled lett inn. Var utadvendt og sosial.

Andre gang strevde jeg litt, men fikk gode venner etter hvert, jeg var 9 år.

Tredje gang var jeg 11 år. Jeg strevde med å få til det sosiale, men hadde heller ikke tro på at jeg fikk beholde disse vennene heller. Ble usosial, innadvendt.

Og dessverre flyttet vi ikke mer.. Kom seg igjen på VGS.

Anonymous poster hash: 5ef5d...fbf

Skrevet

hadde ikke gjort det

Anonymous poster hash: 7f793...c6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...