Gå til innhold

Dere par som tjener veldig forskjellig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan deler dere på økonomien? Og er dere fornøyd?

Når vi er ferdigutdannet så vil vi tjene veldig forskjellig, jeg er den som vil tjene minst. Greit det, jeg valgte med hjertet og ikke etter hvor stor pengebok jeg ønsket meg(sykepleier). Saken er den at mannen min mener at vi skal ha delt økonomi. Jeg klarer bare ikke å få det til å gå opp. Hvis han tjener la oss si 1 mill, hvordan skal vi klare å være likestilte i forholdet? Det vil jo sette visse begrensninger for hvilket hus vi kan kjøpe, hvilke møbler, hvilke ferier osv osv.. Jeg synes det blir litt trist hvis alt skal være bare hans.. 

Erfaringer?

Anonymous poster hash: 69c7e...476
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen, og pga svært like problemer med ekser ift økonomi har vi også veldig like meninger om hvordan prioriteringene skal være.

Anonymous poster hash: c8fda...f3e

Skrevet

Vi har vært gift i 16 år og har 4 barn sammen, selvfølgelig har vi felles økonomi. Familiens midler tilhører oss begge uavhengig av hvem som tjener dem...

Men nå har vi hatt perioder med forskjellig lønn da, når jeg studerte tjente han mest. Da han ble arbeidsledig tjente jeg mest. Da han startet for seg selv og firmaet gikk veldig bra tjente han mest igjen....

Uansett hvem som tjener hva, vi bidrar etter evne og bruker etter behov. Vi har aldri kranglet om penger.

Anonymous poster hash: 76567...425
Skrevet

Vi har felles økonomi. Alle penger er våre penger, hvem som tjener hva er ikke et tema. Vi er et team som sammen forsørger og tar vare på familien vår. Sammen.

Vi har til og med mitt, ditt og vårt barn. Alle barna er vårt felles ansvar, tanken på at vi skulle operert med ditt, mitt og vårt er uinteressant.

Anonymous poster hash: 40d9d...70b

Skrevet

Her deler vi helt likt.

Mannen tjener 3 ganger så mye som meg.

Han betaler alle regninger og jeg betaler mat og ting. I tillegg fører han over til meg ved behov.

Anonymous poster hash: 13a8f...908

Skrevet

Her har vi også felles økonomi. Har hatt det fra dag 1. Og jeg eier 50 % av hus, hytte og bil selv om jeg bare har betalt 20 %

Skrevet

Hvis han mener dere skal ha delt økonomi får dere regne ut hvilke utgifter dere har og prosentvis hvor stor deres inntekt er.

Hvis du tjener 40% av total inntekt, betaler du 40% av utgiftene.

Anonymous poster hash: ced9e...7dd

Skrevet

Vi har felles økonomi. Blir det tomt på mitt kort,har jeg hans ekstrakort og trekker det etter eget forgodtbefinnende. Kunne ikke tenke meg å ha det annerledes..Skulle vi dra på en dårligere ferie f.eks, bare fordi jeg prioriterer barna og jobber deltid? Neppe. Jeg synes mannen din er egoistisk, helt ærlig. 

Anonymous poster hash: dde7d...5db
Skrevet

For meg hadde det vært så egoistisk at det ikke hadde vært liv laga for forholdet. Jeg kunne ikke vært sammen med noen som ikke anså oss som et team der begge var likeverdige. Godtar du å leve slik syns jeg dere skal dele alt annet 50/50 også. Innkjøp, matlaging, klesvask, osv skal deles helt likt. Faller noe av hans på deg tar du deg rikelig betalt.  

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis dere er gift, har dere felles forsørgerplikt overfor hverandre. Så han kan neppe med loven i hånd forlange at økonomien skal være atskilt.

Skrevet

Min samboer flyttet inn i mitt hus for 2 år siden. Han tjener 700.000 kr og jeg tjener 1,9 millioner kr. Jeg eier huset og betaler alt av regninger i tilknytning til bolig, han betaler 3000 kr i leie til meg i måneden. Jeg betaler 10.000 inn på mat konto i måneden og han betaler 2000 kr inn på mat konto. Vi har hver vår bil som vi dekker utgiftene til hver for oss. Bufferkontoen på 300.000 kr hadde jeg før han flyttet inn, og den har ikke blitt brukt og det blir heller ikke satt mer inn på den. Vi har hver vår sparekonto i tillegg til min bufferkontoen. Jeg har et barn som jeg dekker alle utgiftene til (jeg får også 6000 kr i barnebidrag fra eksmannen). I tillegg har jeg en hytte vi bruker begge to sammen og hver for oss, og som jeg dekker alle utgifter for. Jeg står for det meste av utgiftene, men det er også helt korrekt da huset og hytta er mine, og jeg tjener mye mer enn han. Etter alt er betalt har jeg igjen ca 50.000 kr i måneden og han ca 25.000 i måneden som går til personlig bruk og sparing. Jeg betaler forøvrig også alle ferier mm.

Anonymous poster hash: 00b10...2be

Skrevet

Her er det jeg som tjener ca 1 mill og han 430.0000. Vi har en ordning hvor vi bruker hans lønn til å betale mest mulig regninger, mens jeg betaler noe regninger + livsopphold. Jeg sitter jo igjen med en del penger mer enn han hver månede som jeg setter på sparekontoen, men det går jo bare til fellesøkonomien til slutt uansett. Ferier, oppussing, barna osv. Det fungerer for oss og aldri brydd meg om at jeg betaler mer i det store bildet.

Anonymous poster hash: 9c74b...3ea

Skrevet

Er dere gift? Da er pengene dere tjener mens dere er gift uansett deres. Hvis dere er samboere kan han kreve delt økonomi, ja. Jeg har prøvd begge deler (mannen min tjener mye mer enn meg) - delt før vi ble gift. Det som skjedde da var at vi tilpasset forbruket til min inntekt, men han sparte seg opp masse egenkapital i den perioden, så han eier mer av huset vi nå eier enn meg. (Heldigvis har jeg siden det arvet endel penger, så da ble det nesten likt etterpå.) Nå er vi gift, og har felles økonomi, som jeg synes er mye bedre. Etter ti år sammen og to barn virker det kunstig med mine og dine penger.

Anonymous poster hash: 2b996...d8d

Skrevet

Jeg har utbet. ca 21000, mannen ca 30000 i mnd. Lønnen går inn på felles konto hvor jeg har ansvaret for å betale alle regninger osv. Når det er gjort ser vi hva som er igjen til sparing og forbruk. Noen mnd sparer vi 5000, andre mnd litt mer. Avhengig av hva vi ønsker å bruke penger på den mnd.

Mannen kunne fint ha hatt ansvaret, men har bare blitt til at jeg har det. Han er alltid med på planleggingen. Vi ser alltid et helt år under ett, og planlegger ut i fra det. Økonomisk ser vi på familien som et firma hvor det skal gå rundt. Aldri vært et tema å ha delt økonomi.

I perioder har jeg mindreutbet. Permisjoner osv. Da hadde det blitt håpløst for oss å ha delt øk.

Anonymous poster hash: aa909...98f

Skrevet

Akkurat nå er ikke forskjellen så veldig stor, ca 100 000 kr i året, men jeg var student i en del år mens han jobbet og da var det snakk om over 400 000 kr i forskjell. Vi har hatt felles økonomi siden vi bestemte oss for å dele livet sammen, og for oss ville noe annet vært utenkelig. Vi overfører begge to lønn til en felles konto, og så trekkes det fra den til utgifter, en felles forbrukskonto (mat, bensin, klær osv) osv.

Anonymous poster hash: ed816...304
Skrevet

Her er det jeg som tjener ca 1 mill og han 430.0000. Vi har en ordning hvor vi bruker hans lønn til å betale mest mulig regninger, mens jeg betaler noe regninger + livsopphold. Jeg sitter jo igjen med en del penger mer enn han hver månede som jeg setter på sparekontoen, men det går jo bare til fellesøkonomien til slutt uansett. Ferier, oppussing, barna osv. Det fungerer for oss og aldri brydd meg om at jeg betaler mer i det store bildet.

Anonymous poster hash: 9c74b...3ea

Den skjønte jeg ikke ?! Han betaler mest mulig av regningene , og du livsopphold ? Også mener du at du betaler mest ?!

Anonymous poster hash: 55d20...0e7

Skrevet

Den skjønte jeg ikke ?! Han betaler mest mulig av regningene , og du livsopphold ? Også mener du at du betaler mest ?!

Det kan vel stemme. Det kommer jo an på hva man har av regninger det. Og hva man regner inn under livsopphold og ikke...

Skrevet

Det kan vel stemme. Det kommer jo an på hva man har av regninger det. Og hva man regner inn under livsopphold og ikke...

Bruker mesteparten av hans lønning på regninger , så hun setter av endel på sparekonto . Har jo aldri noe til overs denne mannen da , om stort sett alt går til regninger

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Når vi kjøpte vårt første hus sammen tjente jeg rundt 7000 kr i mnd mot hans 60. Allikevel eide vi 50/50 på huset selvom han betalte alt. Yt etter evne og få etter behov er et fint motto. Nå er det bare 100.000 i året som skiller oss, og kanskje 2000 i mnd. Han betaler mer enn meg og sitter igjen med mindre, men til gjengjeld er det jeg som betaler alt ungene trenger av klær og gaver og ymse.

Skrevet

Har vært gift i 20 år, har felles økonomi og deler det vi har uavhengig av hvem som til enhver tid tjener mer , mindre eller ingenting;) Hadde aldri kunnet tenkt meg det på noen annen måte.

Skrevet

Samme her forresten . Sambo Eide leilighet når vi møttes , mens jeg tjente mer i mange år . Satt igjen med innskudd til ny leilighet han når solgte sin , samt han betalte ned bilen jeg kjører . Står 50/50 på leiligheten vår nå. Vi har barn sammen og alt inn er vårt

Skrevet

Bruker mesteparten av hans lønning på regninger , så hun setter av endel på sparekonto . Har jo aldri noe til overs denne mannen da , om stort sett alt går til regninger

Og du hoppet glatt over den delen hvor hun skriver at hun setter penger på sparekonto og betaler alt av ferier og oppussing og slike ting?

Skrevet

Vi har felles økonomi.

Skrevet

Og du hoppet glatt over den delen hvor hun skriver at hun setter penger på sparekonto og betaler alt av ferier og oppussing og slike ting?

Synes allikevel det er merkelig fordeling

Skrevet

Synes allikevel det er merkelig fordeling

Hva er problemet? Pengene er felles uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...