Gå til innhold

Hvordan / hva sier jeg til kjæresten her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært sammen i litt over to år og snakker nå om å flytte sammen. Hverken han eller jeg har barn, jeg har et englebarn med eksen og vi kom oss aldri gjennom det sammen dessverre.

Vi har kommet oss videre på hver vår kant.

Nå ønsker min nåværende kjæreste at vi skal flytte sammen og han tenker høyt om økonomi osv. Han er godt utdannet og har god råd må jeg vite. Flott det, jeg er barnehagelærer og lønnen er deretter. Så da er han veldig på at jeg tjener jo så lite så det spørs om vi finner noe som er bra nok sammen osv... Om vi skal dele 50/50.

Saken er at jeg har ikke fortalt noe som helst om min privatøkonomi. Jeg har veldig mye penger på bok, hus i utlandet, og jeg eier leiligheten jeg bor i. Han vet ingenting, han har aldri spurt men bare antatt at jeg ikke har noe penger.

Er ikke av typen som er opptatt av å vise at jeg har penger, men fikk plutselig se en annen side av mannen nå når det var snakk om å kjøpe noe sammen..

Anonymous poster hash: 0b12a...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vært sammen i 2 år??

Helt ærlig så virker det som dere ikke kjenner hverandre i det hele tatt 😕😕

Anonymous poster hash: 282a3...6b9

Skrevet

Har du hus i utlandet som du ikke har fortalt kjæresten din om? Er ikke det en naturlig ting å fortelle?

Anonymous poster hash: fb58a...0b2
Skrevet

Han hadde jeg vel helt ærlig aldri flyttet sammen med. Høres ut som en ufyselig type..

Anonymous poster hash: 86712...a15
Skrevet

Før dere i det hele tatt vurderer å flytte sammen, og spesielt kjøpe noe sammen, burde dere sette dere ned og være ærlige med hverandre. Over to år sammen og lar sånt være sjult? Ærlig talt.

Anonymous poster hash: 05af3...4e6
Skrevet

Det første jeg ville gjort før jeg hadde tenkt å flytte inn med noen er å bli godt kjent med personen! Noe det virker dere ikke gjør! Selv om du ikke liker å vise at du har penger er sånne ting en ganske vanlig ting å fortelle kjæresten sin. Ikke komme to år etter og så fortelle "forresten jeg eier leiligheten min og har hus i utlandet, men du har aldri spurt så gadd ikke si det til deg"

Anonymous poster hash: 87b4c...bef

Skrevet

Bare det at han ønsker å dele alt 50 /50 når du tjener mye mindre enn ham (slik han vet) betyr at mannen er kjip og gjerrig. Det blir ikke bedre. Hvis jeg var deg, hadde jeg gått videre. Det er urimelig at dere skal kjøpe hus etter hans standard og betale alt 50/50. Hvis du flytter sammen med ham, skriver du et innlegg her 1 år senere om hvordan du ikke har råd til å fikse det vonde hullet i tennene fordi du er blakk, mens han går på dyre restauranter med kompiser og kjøper jakker til 10 000 kroner.

Skrevet

Dere kjenner jo ikke hverandre i det hele tatt

Anonymous poster hash: ef337...a91

Skrevet

Han der høres ut som en ekte dust!

Hvis du virkelig ønsker å dele livet ditt med ham, bør dere legge avtaler om økonomi før du forteller at du har mer penger enn ham.

Synes han at det er rettferdig at dere betaler like mye på lånet? Ok

Synes han dere skal betale like mye på andre regninger? Ok

Like mye på mat? Ok

Så en skal sitte igjen med masse "lommepenger" etter at alt er betalt, mens den andre skal være blakk? Ok

Når alt dette er avklart (helst skriftlig), kan han få vite at det er han som kommer til å sitte igjen og være blakk, mens du har masse penger 😎😆😈😋

Men da får du jammen sørge for å holde på den avtalen også! Ikke la ham snu kappa etter vinden og endre til en avtale som er mer gunstig for ham!

Skrevet

Han der høres ut som en ekte dust!

Hvis du virkelig ønsker å dele livet ditt med ham, bør dere legge avtaler om økonomi før du forteller at du har mer penger enn ham.

Synes han at det er rettferdig at dere betaler like mye på lånet? Ok

Synes han dere skal betale like mye på andre regninger? Ok

Like mye på mat? Ok

Så en skal sitte igjen med masse "lommepenger" etter at alt er betalt, mens den andre skal være blakk? Ok

Når alt dette er avklart (helst skriftlig), kan han få vite at det er han som kommer til å sitte igjen og være blakk, mens du har masse penger 😎😆😈😋

Men da får du jammen sørge for å holde på den avtalen også! Ikke la ham snu kappa etter vinden og endre til en avtale som er mer gunstig for ham!

Signerer denne.

Anonymous poster hash: e4f2e...37d

Skrevet

For det første:

De fleste jeg kjenner deler ikke nødvendigvis alle utgifter 50/50 nettopp fordi den ene tjener mer enn den andre. Men finner en slags løsning der man betaler etter evne. 

For det andre: Det er litt spesielt at dere har vært sammen i 2år, uten at du har fortalt at du eier leiligheten din og at du har hus du eier i utlandet. For meg virker det som dere ikke kjenner hverandre, eller velger å skjule ting med vilje. Og da er det vel ikke noe å satse videre på?

For det tredje: Det er ikke sikkert han er den typen du tror han er, selv om han har tatt opp dette med å dele og finne noe til hans "standard" - men det vet du jo ikke med mindre du setter deg ned og har en ordentlig samtale der du spør om han mener det er rettferdig at du med din lønn skal betale like mye på regninger osv, og at han da sitter igjen med x.ant kroner til sosialt liv og det han måtte ønske, mens du er "blakk som en kirkerotte". Samtidig bør du være ærlig på hva du har på bok og hva du ønsker å gjøre med disse, samt at du faktisk eier leilighet og hus. 

Anonymous poster hash: c7452...1d2
Skrevet

Dere er duster begge to! Du er uærlig som ikke forteller om din situasjon når økonomi er oppe til diskusjon og han er teit som ikke vil at dere skal kunne leve godt begge to (ut i fra hans antagelser om at du er "fattig"). Kanskje dere rett og slett fortjener hverandre?

Anonymous poster hash: 91e87...289
Skrevet

Bare det at han ønsker å dele alt 50 /50 når du tjener mye mindre enn ham (slik han vet) betyr at mannen er kjip og gjerrig. Det blir ikke bedre. Hvis jeg var deg, hadde jeg gått videre. Det er urimelig at dere skal kjøpe hus etter hans standard og betale alt 50/50. Hvis du flytter sammen med ham, skriver du et innlegg her 1 år senere om hvordan du ikke har råd til å fikse det vonde hullet i tennene fordi du er blakk, mens han går på dyre restauranter med kompiser og kjøper jakker til 10 000 kroner.

Bare sånn av ren nysgjerrighet, pleier du ikke å lese hele innlegget før du svarer? Les det HI skriver en gang til, alt sammen denne gangen ...

Anonymous poster hash: 91e87...289

Skrevet

Men hva er det egentlig han sier da? Når han sier det er lite sannsynlig at dere finner noe som er bra nok om dere skal dele på utgiftene 50/50, tilbyr han deg da å betale mest eller hva mener han med deg egentlig? Det kan jo være en litt klønete måte å si at han synes det er greit at dere ser på noe litt dyrere enn du kan klare med din inntekt fordi han synes det er greit å bidra mest?

Anonymous poster hash: e7997...731
Skrevet

Dere fortjener hverandre...

Anonymous poster hash: d380b...d52

Skrevet

Hm. Du er litt fornærmet over at han tror du ikke har penger, når alt du har fortalt ham er at du har en lavtlønnet jobb?

Hvordan foreslår han at dere skal løse det, da? Er han villig til å bidra mest for å få grei standard på boligen han tror du ikke har råd til?

Gjest Antarctica
Skrevet

Hm. Du er litt fornærmet over at han tror du ikke har penger, når alt du har fortalt ham er at du har en lavtlønnet jobb?

Hvordan foreslår han at dere skal løse det, da? Er han villig til å bidra mest for å få grei standard på boligen han tror du ikke har råd til?

Eller er hun villig til å bidra mest 😄

Skrevet

Altså om dere skal kjøpe noe sammen så kommer han til og finne ut av din økonomiske situasjon så det er bedre og fortelle han det og så bli enige om fremtiden.

Skrevet

Jeg tenker som MrsRiddick. Han vet ikke at du har penger, han antar at du er lavtlønnet. Likevel tar han det som en selvfølge at utgifter skal deles 50/50.

Jeg synes du bør få avklart en del ting før dere går videre med planene om samboerskap. Hva mener han med "bra nok" standard? Hvordan skal utgiftene fordeles? Hvem skal lånet stå på? Hvordan skal eierskapet av den nye leiligheten/huset være?

Husk at selv om du har penger på bok nå, vil formuen minske vil dere legger dere på et nivå der du er nødt til å bruke av disse pengene jevnt og trutt.

Og forresten, vær ærlig med ham om din økonomiske situasjon.

Skrevet

Høres ut som dere har et strålende forhold i vente!

Anonymous poster hash: eed29...8ad

Skrevet

Jeg tror jeg skjønner hva han tenker, og jeg synes ikke det er helt urimelig...

Sett at dere kjøpte en bolig som dere eier 50/50. Han betaler større innskudd og betaler mye mer ned på lånet enn deg, og tar også sin del av andre utgifter. Altså dere betaler etter evne. 2-3 år senere møter du en ny mann. Du bryter forholdet og har da krav på halve boligen når du går. Er det ok?

Jeg tenker at han er nok villig til å betale mer enn deg, men da vil han nok også ønske seg større andel av boligen. Og det skjønner i hvert fall jeg...

Men nå kan du jo betale din del slik at det blir uproblematisk å eie 50/50, så det er jo i grunn ikke noe problem...

At han ikke vet noe om din økonomiske situasjon kan du jo ikke laste ham for.

Anonymous poster hash: 0bf27...274

Skrevet

Hvorfor ikke skrive kontrakt på 70/30 fordeling f.eks? At han eier pg betaler 70% og du 30%? Skjønner ikke hvorfor alke "skriker" hvor gjerrig mannen er! Det er da vel naturlig å ha en samboeravtale når en kjøper bolig sammen? For gudene skal vite at forhold ryker rett som det er og det er da vel rett og rimelig at han sikrer seg økonomisk?

Ta en skikkelig prat om økonomien og hvordan dere vil gjøre det. Legg alle kort på bordet!

Skrevet

Det er jo helt feil.

Jeg tror jeg skjønner hva han tenker, og jeg synes ikke det er helt urimelig...

Sett at dere kjøpte en bolig som dere eier 50/50. Han betaler større innskudd og betaler mye mer ned på lånet enn deg, og tar også sin del av andre utgifter. Altså dere betaler etter evne. 2-3 år senere møter du en ny mann. Du bryter forholdet og har da krav på halve boligen når du går. Er det ok?

Jeg tenker at han er nok villig til å betale mer enn deg, men da vil han nok også ønske seg større andel av boligen. Og det skjønner i hvert fall jeg...

Men nå kan du jo betale din del slik at det blir uproblematisk å eie 50/50, så det er jo i grunn ikke noe problem...

At han ikke vet noe om din økonomiske situasjon kan du jo ikke laste ham for.

Anonymous poster hash: 0bf27...274

Det er jo helt feil. Med mindre man er gift så har man ikke krav på noe halvpart. Og man trenger selvfølgelig ikke å eie 50/50 hvis man ikke har råd til det.

Anonymous poster hash: f4629...5a8
Skrevet

Jeg og mannen delte heller ikke likt av boligen i starten av forholdet, selv om jeg som tjener mest tok litt mer av de faste utgiftene sånn ellers. Etter 13 år og to barn så tenker vi ikke lenger så mye på hvem som betaler hva, men om det skal bli slutt av en grunn så eier jeg mest av huset. Og han ville gått ut av forholdet minst med samme sum som om han hadde kjøpt en billigere bolig og eid 50% av den

Anonymous poster hash: 59c75...36e
Skrevet

Hvorfor ikke skrive kontrakt på 70/30 fordeling f.eks? At han eier pg betaler 70% og du 30%? Skjønner ikke hvorfor alke "skriker" hvor gjerrig mannen er! Det er da vel naturlig å ha en samboeravtale når en kjøper bolig sammen? For gudene skal vite at forhold ryker rett som det er og det er da vel rett og rimelig at han sikrer seg økonomisk?

Ta en skikkelig prat om økonomien og hvordan dere vil gjøre det. Legg alle kort på bordet!

Hvor er det mer riktig at HI, som vil ha en god egenkapital, tar til takke med 70/30? Nei 50/50 er det riktige her i forhold til huset men resten av regningene burde være etter betalingsevnen, og at de begge sitter igjen med lommepenger men helt ærlig så tror jeg ikke at de burde flytte sammen riktig ennå. 

Anonymous poster hash: d60e1...17d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...