Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Det begynte for noen mnd siden at hun hvert 10 sekund kniper det høyre øyet igjen og igjen. Selv sier hun at hun føler hun har noe på øyet men jeg kan ikke se at det er noe der, hun er ikke rød og hun ser normalt på det øyet. Øyet virker ikke tørt eller irritert. Alikevel klarer hun ikke å slutte med blinkingen på det øyet. Har observert henne uten at hun vet jeg ser og da holder hun på da også. Så kan jo ikke være noe oppmerksomhetsgreier heller. Kan det være en mild form for tics? Anonymous poster hash: 38841...916
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Kan det være tics? Anonymous poster hash: 9b948...0dd
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Kan det være tics? Anonymous poster hash: 9b948...0dd Ja det var det jeg lurte på. I begynnelsen kommenterte jeg det mye for jeg kunne ikke skjønne hva som plaget henne. Tenkte først øyekatarr men hun har jo ingen av de kjente symptomene som rødhet,hevelse,rennende øyne osv. Øyet ser ut som det venstre øyet. Så datteren spurte om jeg kunne la være å kommentere det fordi hun føler det blir verre når jeg minner henne på det. Derfor sluttet jeg med det. H.i Anonymous poster hash: 26e06...982
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 Ja det var det jeg lurte på. I begynnelsen kommenterte jeg det mye for jeg kunne ikke skjønne hva som plaget henne. Tenkte først øyekatarr men hun har jo ingen av de kjente symptomene som rødhet,hevelse,rennende øyne osv. Øyet ser ut som det venstre øyet. Så datteren spurte om jeg kunne la være å kommentere det fordi hun føler det blir verre når jeg minner henne på det. Derfor sluttet jeg med det. H.i Anonymous poster hash: 26e06...982 Så nå du lurte på om Var tics . Er ikke så kjent med dette , men sånn som jeg har forstått tics er det ukontrollerte , gjentatte bevegelser Anonymous poster hash: 9b948...0dd
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 Det kunne kanskje vært en idé å ta med barnet til optiker eller øyelege. Det kan være noe der selv om du ikke ser det.. Anonymous poster hash: c0e25...375
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 Jeg ville fått det undersøkt hos lege for sikkerhetsskyld, men jeg synes også det høres ut som tics. Ofte oppleves tics som en irritasjon selv om det reelt ikke er noe der. Det er også en vanlig misforståelse at tics er ukontrollerte bevegelser, bevegelsene i seg selv er til en viss grad bevisste/kontrollerte, det er irritasjonen bak bevegelsen som er utløsende. Altså hun føler irritasjon på øyet og blunker derfor omtrent automatisk. Hun vil kunne la være, en stund i det minste, men til slutt må hun. For noen er det nesten umulig å holde igjen tics fordi irritasjonsmomentet er så stort, for andre er det mulig å holde igjen/samle opp og så "ticse fra seg" ved en senere anledning. (hilsen mamma til en med Tourettes). Anonymous poster hash: 736df...d4c
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 Jeg ville fått det undersøkt hos lege for sikkerhetsskyld, men jeg synes også det høres ut som tics. Ofte oppleves tics som en irritasjon selv om det reelt ikke er noe der. Det er også en vanlig misforståelse at tics er ukontrollerte bevegelser, bevegelsene i seg selv er til en viss grad bevisste/kontrollerte, det er irritasjonen bak bevegelsen som er utløsende. Altså hun føler irritasjon på øyet og blunker derfor omtrent automatisk. Hun vil kunne la være, en stund i det minste, men til slutt må hun. For noen er det nesten umulig å holde igjen tics fordi irritasjonsmomentet er så stort, for andre er det mulig å holde igjen/samle opp og så "ticse fra seg" ved en senere anledning. (hilsen mamma til en med Tourettes). Anonymous poster hash: 736df...d4c Støtter denne. Har en i nær familie med TS som beskriver det på samme måten. Det startet rundt 7-8 års alderen med blunking, kremting og så tics med hodet. Personen er foresten høyt utdannet og har både en godt betalt jobb og egen familie i dag, så TS er ikke verdens undergang. Anonymous poster hash: 5d000...170
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 Det kan være tics og det kan være noe annet bakenforliggende som en øyelege evt kan finne ut av. Hadde tatt henne med til lege som kan undersøke og snakke med henne. Min mann han tics og den ene formen han har er himling/blunking med øynene. Han merker selv at han gjør det, og han opplever det som plagsomt. Det skal sies at han har høy utdannelse og fungerer mer enn utmerket i sosiale settinger, så for han har det ikke vært en hindring. Men han skulle ønske foreldrene plukket det opp i barnealder og ikke avfeide det sånn at han kunne fått vite hva det var og hvorfor. Han har i voksen alder hatt oppfølging fra DPS for å få snakket ut om hvordan det føles og oppleves noe han syns har hjulpet. Er det tics kan hun få hjelp til å håndtere de Anonymous poster hash: f541c...45b
hol(L)y COW Skrevet 27. mars 2016 #9 Skrevet 27. mars 2016 Barnetics er helt vanlig og går over av seg selv. Det er bare om det varer i flere måneder (6+?) at man utreder det videre. Ville tatt en tur til optiker/fastlege, om alt var bra med øyet hadde jeg ignorert det noen måneder. Oppmerksomhet gjør det verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå