Gå til innhold

Ferie med spedbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det ok å dra på ferie med spedbarn? 

Vi venter i midten av juli, og må uansett ut å fly relativt tidlig, da begge bestemødrene til min mann bor utenbys (kr.sund og i en liten by ved Fyn i Danmark)... 

Men vi har masse gode venner vi gjerne skulle besøkt på Kreta i år, da vi giftet oss i september 2015, og de sendte gaver osv. til oss. Har lyst til å takke de personlig og eventuelt vise frem det lille nurket vårt. Samtidig som vi får oss en tur til et sted vi setter veldig pris på begge to. 

Har tittet litt på priser og ser det ikke er så altfor dyrt å reise en uke i midten av september -16, nurket er da rundt 2mnd. 

Hva gjør man? Besteforeldrene kommer til dåp som vi regner med blir i oktober, er det da feil av oss å dra på ferie i september før de har fått hilst på babyen? Er usikker på om de er her i sommer når babyen kommer til verden. 

Anonymous poster hash: 59502...d1e
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Å reise med et barn på 2-3 måneder går glimrende så sant ammingen fungerer og du selv er i form. Har vært mye på farten med småtasser selv. Ene babyen var med både til Egypt, England og Italia 😀 Han fikk melk og sov seg gjennom alle tre...

Er det lov å spørre hva stedet på Fyn heter?

Skrevet

Når er det ok å dra på ferie med spedbarn?

Vi venter i midten av juli, og må uansett ut å fly relativt tidlig, da begge bestemødrene til min mann bor utenbys (kr.sund og i en liten by ved Fyn i Danmark)...

Men vi har masse gode venner vi gjerne skulle besøkt på Kreta i år, da vi giftet oss i september 2015, og de sendte gaver osv. til oss. Har lyst til å takke de personlig og eventuelt vise frem det lille nurket vårt. Samtidig som vi får oss en tur til et sted vi setter veldig pris på begge to.

Har tittet litt på priser og ser det ikke er så altfor dyrt å reise en uke i midten av september -16, nurket er da rundt 2mnd.

Hva gjør man? Besteforeldrene kommer til dåp som vi regner med blir i oktober, er det da feil av oss å dra på ferie i september før de har fått hilst på babyen? Er usikker på om de er her i sommer når babyen kommer til verden.

Det tror jeg msn må se an. Vet aldri hva slags barn man får og hvordan formen er.

Anonymous poster hash: 61a15...5f2

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så egentlig lurer du på om du kan vise frem babyen til andre enn besteforeldre først? For å dra på tur med en så liten må jo være mye bedre enn en vilter 2 åring :-)

Skrevet

Så egentlig lurer du på om du kan vise frem babyen til andre enn besteforeldre først? For å dra på tur med en så liten må jo være mye bedre enn en vilter 2 åring :-)

Både ja og nei  :P

1. Hvor tidlig er det ok å fly for det første? Er jo betraktelig kortere flytur til Kr.sund/molde og København, enn til Kreta som tar 4timer. 

Når vi ankommer København, må vi kjøre bil i ca. 2timer også for å komme til dette lille stedet så det er i teorien ikke er kort tur det heller. 

2. Er det greit at vi drar på ferie før besteforeldrene har møtt nurket, dersom de ikke er her på sommeren? 

Skrevet

Å reise med et barn på 2-3 måneder går glimrende så sant ammingen fungerer og du selv er i form. Har vært mye på farten med småtasser selv. Ene babyen var med både til Egypt, England og Italia Han fikk melk og sov seg gjennom alle tre...

Er det lov å spørre hva stedet på Fyn heter?

Stedet er såpass lite at jeg har ikke lyst til å skrive akkurat stedsnavn. Men det er ikke så langt unna Odense ;) 

Gjest Antarctica
Skrevet

Stedet er såpass lite at jeg har ikke lyst til å skrive akkurat stedsnavn. Men det er ikke så langt unna Odense ;)

Jeg skal ikke oppsøke dere, altså. Tenkte bare det var morsomt om jeg kjente stedet, for jeg har kjørt mye (MYE) rundt på Fyn og i nærheten av Odense.

Skrevet

Jeg ville ikke dratt til Kreta så tidlig selv. Fly og reising går vanligvis veldig fint, de sover som regel mye. Men immunsystemet er så lite utviklet og jeg ville ikke likt å dra så langt unna norske sykehus. Og så vet man jo ikke hvordan formen din og babyen ms er i starten, og om man får søvn eller er utslitt. Danmark er null problem, synes jeg.

Anonymous poster hash: f4b9a...18d

Skrevet

På spørsmål om hvor gammel babyen må være for å fly, så fløy vi hjem til jul da babyen var 6 dager gammel. To timers flytur, og jeg hadde hatt hastekeisersnitt, men det gikk strålende.

Fløy så en gang i måneden i babyens første år, og frem til babyen ble ca 7 mnd gikk det strålende. Deretter ble den utålmodig.

Anonymous poster hash: 3ef31...d1f

Skrevet

Vi reiste til Croatia da vår var 2 mnd og det gikk veldig greit. Det er et lite og rolig sted som vi har vært mange ganger og vi tok hensyn til babyen og hadde rolige dager og oppholdt oss på steder det var mulig å ha vogna i skyggen. Det var ikke noe peoblem med varmen pga vi hadde en utrolig varm sommer her hjemme det året, så vi var vant til det.Flyturen gikk helt knirkefritt, sov seg gjennom det hele.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg ville ikke dratt til Kreta så tidlig selv. Fly og reising går vanligvis veldig fint, de sover som regel mye. Men immunsystemet er så lite utviklet og jeg ville ikke likt å dra så langt unna norske sykehus. Og så vet man jo ikke hvordan formen din og babyen ms er i starten, og om man får søvn eller er utslitt. Danmark er null problem, synes jeg.

Hvis mor ammer, får barnet hennes immunstoffer. Så dette er nok den beste perioden å dra på, sammenlignet med f eks om ett år.

Skrevet

Hvis mor ammer, får barnet hennes immunstoffer. Så dette er nok den beste perioden å dra på, sammenlignet med f eks om ett år.

Det er sant, men komplikasjonene kan bli så alvorlige hvis så små blir syke. Og de har ikke fått vaksiner mot diverse enda. Men det er klart det som regel går bra.

Skrevet

Det anbefales å vente til baby er 6 uker gammel for første flytur✈️

Anonymous poster hash: fdaaf...375

Skrevet

Det anbefales å vente til baby er 6 uker gammel for første flytur✈️

Hvorfor?

For 2 år siden hadde sas ei grense på 6 dager. Har det endret seg?

Skrevet

Mine unger har begge hatt kolikk, og helt toalett uaktuelt å reise på ferie ved 2 mnd alder.,

Anonymous poster hash: 0bca0...316

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er sant, men komplikasjonene kan bli så alvorlige hvis så små blir syke. Og de har ikke fått vaksiner mot diverse enda. Men det er klart det som regel går bra.

Mor har jo fått vaksinene. Hva mener du det fins på Kreta som ikke fins her...?

Skrevet

Ville ihvertfall investert i en god avbestillingsforsikring....

Jeg har 4 barn, etter to av fødslene hadde det ikke vært noe problem, men etter 2 av dem hadde det vært fullstendig uaktuelt å reise. Du vet ikke på forhånd hvordan hverken din eller babyens form vil være, kolikk, blødninger, ammeproblemer osv, du aner ikke på forhånd og må egentlig bare vente å se.

Anonymous poster hash: d1a45...02a
Skrevet

Tenker det er fint å reise til Kreta i september. Men ville nok kanskje ha ventet med å bestille til man ser hvordan babyen er og hvilken form du selv er i etter fødsel. September er lavsesong så du finner nok masse rimelige billetter rett før avreise:)

Anonymous poster hash: 5519a...6b3

Skrevet

Det er mye mer behagelig å reise med en liten baby enn med en vilter ettåring (med mindre du får en veldig krevende baby selvfølgelig), så jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å reise. Min lille på tre måneder har allerede rukket å være i tre land, og det har gått som en lek. Jeg ville nok ventet med å bestille til du ser hvordan ting går, da.

Skrevet

Hvorfor?

For 2 år siden hadde sas ei grense på 6 dager. Har det endret seg?

Vet ikke hva SAS opererer med, men mener 6 uker er anbefalt av medisinsk personell. Kan muligens ha noe med stråling å gjøre kanskje?

Skrevet

Altså nå er det snakk om å reise til et sted jeg selv har vært 15år, og da noen år flere ganger i løpet av året. Så det er i seg selv et sted jeg føler meg trygg, og det er på mange måter som å være på hytta. Jeg har planer om å amme, og da vil babyen være beskyttet via meg. I og med at jeg har vært eksponert for de "bakteriene" som er der såpass mange ganger før ser jeg ikke det som et problem. det var mer om det var ok å fly de 4timene det tar jeg var usikker på. 

Selvfølgelig må jeg se an formen både til baby og meg, men en vanlig avbestillingsbeskyttelse vil gjelde dersom vi er syke og ikke kan dra og har legeerklæring på dette. 

Skrevet

Har vært til gran Canaria og til Rhodos med babyer på henholdsvis 6 og 7 uker gamle.

Ta med bæretøy og en god vogn :)

Mye lettere å reise med desse små tassene enn med storesøsknene :)

Skrevet

Hva med å få babyen først og så evt bestille tur etterpå?

Man vet aldri hvordan fødsel går (feks med revnibg, keisersnitt) og heller ikke hvilken type baby det blir (amme, kolikk) osv.

Når babyen er født og du er klar etter fødsel så kan dere bestille tur og reise hvor som helst.

Anonymous poster hash: 23d55...901

Skrevet

Hva med å få babyen først og så evt bestille tur etterpå?

Man vet aldri hvordan fødsel går (feks med revnibg, keisersnitt) og heller ikke hvilken type baby det blir (amme, kolikk) osv.

Når babyen er født og du er klar etter fødsel så kan dere bestille tur og reise hvor som helst.

Anonymous poster hash: 23d55...901

Har selvfølgelig tenkt til å vente til babyen er født før vi bestiller. Jeg lurte bare på hva folk hadde av erfaringer ifht når det er greit å fly. Mannen må jo melde fra til jobb før babyen kommer om når han eventuelt skal ta ut ferie... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...