Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Jeg er ny og nyutdannet i jobben som sykepleier på sykehjem og var på vakt i natt. I løpet av vakten var vi tre stykk som satte oss ned for spise sammen, en av dem en assistent med lang erfaring som jeg syns har vært veldig på meg som om hun ønsker å ta meg i feil. Den tredje personen kom inn på et område i nærheten som er veldig fint. Vi sa begge at vi godt kunne tenke oss å bo der. Da nærmest freste hun til meg at jeg var bare sykepleier og ville aldri ha råd til å bo der, jeg kunne da ikke forvente at mannen min skulle betale for meg. Jeg ble helt satt ut, jeg sa jo ikke en gang at det var aktuelt å bo der bare at det var et ønske. Ellers virker denne personen godt likt og respektert, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Er hun sjalu fordi jeg er sykepleier? Eller kanskje fordi jeg har en mann med god råd? Det har ikke vært tema, men hun vet hva han jobber som og at de fleste tjener godt da. Liker hun meg ikke, syns hun jeg gjør en dårlig jobb og må jekkes ned? Jeg vet ikke, men føler jeg kommer overens med alle andre. Råd? Jeg er ikke god på direkte konfrontasjoner og erfaring tilsier at denne damen vil vri på det jeg sier slik at jeg blir idioten. Anonymous poster hash: dd065...ae0
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Hadde ikke gjort noen sak utav det. Fokuset på de andre du kommer overens med og jobben din. Mange som ikke eier respekt for nye sykepleiere for de ofte er usikre osv, men det er lov! Desto tryggere du blir desto mer respekt får du. Vis at du kan! Dumme menneske som sikkert er sjalu på deg... Anonymous poster hash: 982d6...9ee
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Hadde ikke gjort noen sak utav det. Fokuset på de andre du kommer overens med og jobben din. Mange som ikke eier respekt for nye sykepleiere for de ofte er usikre osv, men det er lov! Desto tryggere du blir desto mer respekt får du. Vis at du kan! Dumme menneske som sikkert er sjalu på deg... Anonymous poster hash: 982d6...9ee Takk, hadde det bare vært jobbrealtert. Forstår ikke hvorfor det skulle provosere henne at jeg kunne tenkt meg å bodd et fint sted. Hun var tydelig sint, kjenner jeg sliter med å takle dette da jeg er vant til å komme overens med alle. Ingen problemer i praksisperioder slik mange medstudenter hadde etc. Anonymous poster hash: dd065...ae0
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 Glem det. Det høres bare ut som to personer som overfortolker hverandre. Anonymous poster hash: 8a335...55e
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 Smil henne ihjel! Vær blid, imøtekommende og hyggelig uansett, de andre ser fort hvem som er ufin i oppførselen om hun velger å fortsette når du tydelig ikke lar deg provosere og fortsetter være den blide nye sykepleieren Anonymous poster hash: cdc7b...65e
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 Du har kommet ny inn på hennes territorium.. :-) Du bare ser rolig på henne og sier: jasså, så det mener DU... Snur deg vekk og henvender deg konsekvent til sidemannen. Dette går over. Hold deg til de gode menneskene på jobb og bare overse kreket. Hilsen gammel sykepleier Anonymous poster hash: 04c51...cf9
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 sånn kollega har jeg også. nå er jeg jo vant til henne og forberedt på kommentarene, så jeg ville nok smilt og sagt rolig; det var da voldsomt så du har innsikt i min økonomi. sett på skatteetaten? min mann og jeg har et likeverdig fellesskap - vi er sammen om valg av hus og finansiering av dette. ikke la deg vippe av pinnen, hi. :-) Anonymous poster hash: 517e6...e35
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 sånn kollega har jeg også. nå er jeg jo vant til henne og forberedt på kommentarene, så jeg ville nok smilt og sagt rolig; det var da voldsomt så du har innsikt i min økonomi. sett på skatteetaten? min mann og jeg har et likeverdig fellesskap - vi er sammen om valg av hus og finansiering av dette. ikke la deg vippe av pinnen, hi. :-) Anonymous poster hash: 517e6...e35 Skulle sikkert gjort det... blir bare så satt ut. For noen uker siden kom det frem i en samtale at vi skal gifte oss i sommer. Kollegaen har en datter som også skal det og snakker mye om det. Da målte hun meg opp og ned og sa: Skal DU gifte deg i sommer? Jeg er en helt gjennomsnittlig jente midt i tyveårene. Anonymous poster hash: dd065...ae0
Gjest Antarctica Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 Hun høres jo skrullete ut. Hva vet vel hun om hva mannen din vil betale for, eller om dere har arvet ti millioner? Hold avstand, og øv inn en høflighetsfrase du kan svare på alt. "Vi kan jo alle ha vår mening", eller noe tilsvarende rundt.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 Skulle sikkert gjort det... blir bare så satt ut. For noen uker siden kom det frem i en samtale at vi skal gifte oss i sommer. Kollegaen har en datter som også skal det og snakker mye om det. Da målte hun meg opp og ned og sa: Skal DU gifte deg i sommer? Jeg er en helt gjennomsnittlig jente midt i tyveårene. Anonymous poster hash: dd065...ae0 Forsøk å tolke henne positivt. Jeg tror ikke hun mener å være ekkel, men at det bare er noe ved måten hun snakker på som får deg til å reagere negativt. Anonymous poster hash: 8a335...55e
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 Hadde en slik kollega en gang og jeg ble tilogmed advart mot henne. Med en eneste gang hun begynte lo jeg bare og gikk. Til slutt så slutta hun med de små stikkene siden hun ikke klarte å treffe meg på noen måte. Anonymous poster hash: bd5f8...caf
ostepop123 Skrevet 26. mars 2016 #12 Skrevet 26. mars 2016 Jeg tenker det ryddigste i sånne situasjoner er å være helt ærlig, ikke å sette igang masse spill eller late som om man er smørblid. Neste gang det skjer, kan du f.eks. si: Nå blir jeg veldig usikker, og vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det du sa. Er du sint fordi [hva det nå er]? Om hun sier at hun ikke er sint, så får du kanskje bare stole på det, men du gir henne ihvertfall en sjanse til å forklare seg uten å anklage henne.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #13 Skrevet 26. mars 2016 Skulle sikkert gjort det... blir bare så satt ut. For noen uker siden kom det frem i en samtale at vi skal gifte oss i sommer. Kollegaen har en datter som også skal det og snakker mye om det. Da målte hun meg opp og ned og sa: Skal DU gifte deg i sommer? Jeg er en helt gjennomsnittlig jente midt i tyveårene. Anonymous poster hash: dd065...ae0 trikset er å øve seg på mental avstand. når du blir satt ut av sånne smålige, merkelige kommentarer - tenker du at du betrakter dialogen fra sidelinjen og finner en kommentar. omtrent som når du ser på film :-) ikke gi kollegaen makt over deg eller hverdagen din. hvorfor det er mer utrolig at du skal gifte deg enn at datteren hennes skal det, kunne jo være artig å få damen til å si noe om. Anonymous poster hash: 517e6...e35
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #14 Skrevet 26. mars 2016 Jada, kjenner noen sånne, hadde en i vennegjengen som ville ta meg men hun lærte fort å holde kjeft Svarte nemlig tilbake med samme mynt og skal si at hun ble stille gitt. Anonymous poster hash: 817d5...2b1
Yellow Brick Road Skrevet 26. mars 2016 #15 Skrevet 26. mars 2016 Jeg tenker det ryddigste i sånne situasjoner er å være helt ærlig, ikke å sette igang masse spill eller late som om man er smørblid. Neste gang det skjer, kan du f.eks. si: Nå blir jeg veldig usikker, og vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det du sa. Er du sint fordi [hva det nå er]? Om hun sier at hun ikke er sint, så får du kanskje bare stole på det, men du gir henne ihvertfall en sjanse til å forklare seg uten å anklage henne. Dette! Da får du også en sjanse til å finne ut om hun virkelig er ufin, eller om hun bare har en ufin måte / et ufint tonefall å uttrykke seg på. Og om hun virkelig er ute etter deg, så er det kanskje det hun trenger for å finne ut at det ikke er så lurt. Hun kan bakke ut uten å miste ansikt, og du mister ikke ansikt uansett hva svaret hennes er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå