Gå til innhold

Kan barnet ha en låsning eller noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke mine arme råd. Slitt med bleieslutt i 2 år - vi får det ikke til!

Går på do mange gang om dagen, men får ikke til. Holder seg i 1 døgn med truse. Med bleie er ting normalt (men må stå for å tisse å bæsje). Virker som barnet har kontroll da.

Orker ikke gå i detalj, men vi har hatt tett dialog med bhg, og vært i kontakt med lege og helsesøster, rådene er fulgt men ikke funket. Aldri vært press og tvang inne i bildet. Barnet går frivillig på do, men mer skjer ikke.

Nå lurer jeg rett og slett på hva jeg skal gjøre. Barnet er over 4 år... Må jeg kontakte lege for å bli henvist? Og er det fysio eller kiropraktor, manuellterapaut? Må prøve å utelukke medisinske årsaker...

Anonymous poster hash: 9668b...bc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manuellterapeut er vel gratis for barn under 12 år om jeg ikke husker feil. Selv foretrekker jeg kiropraktorer, de har lenger utdannelse når det kommer til låsninger. Det er heller ikke alle manuellterapeuter som vil justere bekken.

Fysio kan nok ikke bidra med noe særlig.

Du trenger ikke henvisning til hverken manuellterapeut eller kiropraktor. Begge kan også henvise videre til noen undersøkelser.

Om barnet blir forstoppet så kan det være at det reagerer på noe det spiser. Cøliaki gir som regel diare, men noen få kan få forstoppelse. Noen slike sykdommer kan gi mangel på en rekke viktige mineraler som kan påvirke hvor lett det er å få bæsje (f.eks. lite magnesium kan gjøre at lukkemusklene i tarmen ikke greier å slappe nok av).

Jeg ville fått sjekket barnet hos en kiropraktor først (det er kort ventetid), og samtidig bestilt en time til lege og få tatt prøver, ev. bli henvist videre til spesialist.

Anonymous poster hash: 33351...127
Skrevet

Manuellterapeut er vel gratis for barn under 12 år om jeg ikke husker feil. Selv foretrekker jeg kiropraktorer, de har lenger utdannelse når det kommer til låsninger. Det er heller ikke alle manuellterapeuter som vil justere bekken.

Fysio kan nok ikke bidra med noe særlig.

Du trenger ikke henvisning til hverken manuellterapeut eller kiropraktor. Begge kan også henvise videre til noen undersøkelser.

Om barnet blir forstoppet så kan det være at det reagerer på noe det spiser. Cøliaki gir som regel diare, men noen få kan få forstoppelse. Noen slike sykdommer kan gi mangel på en rekke viktige mineraler som kan påvirke hvor lett det er å få bæsje (f.eks. lite magnesium kan gjøre at lukkemusklene i tarmen ikke greier å slappe nok av).

Jeg ville fått sjekket barnet hos en kiropraktor først (det er kort ventetid), og samtidig bestilt en time til lege og få tatt prøver, ev. bli henvist videre til spesialist.

Takk for svar! Da ringer jeg en kiropraktor på tirsdag!

Barnet har nettopp vært til lege, pga avføring opp til 5-6 gang om dagen i bleia. Ikke hardt, og bare litt om gangen. Går nå på movicol, som skal testes i et par mnd... Funker når vi får det i barnet (ikke så lett), blir da ganske løs i magen og max 2 avføringer om dagen da. Tok noen blodprøver, legen sa de var fine...

Syns det er så forferdelig vanskelig dette. Så utrolig fælt at barnet holder på tisset i 24 timer, også kommer et stort uhell (til tross mange turer på do) og bæsjen holder hun på i flere dager... Når vi ikke da lykkes så går vi over til bleie igjen men fortsetter dorutinene. Er ikke bra å gå å holde seg slik:-( også legge vi prøvingene til langhelger/ferier med ro og god tid, slik som nå i påsken. Uten hell denne gangen også :-(

Skrevet

Takk for svar! Da ringer jeg en kiropraktor på tirsdag!

Barnet har nettopp vært til lege, pga avføring opp til 5-6 gang om dagen i bleia. Ikke hardt, og bare litt om gangen. Går nå på movicol, som skal testes i et par mnd... Funker når vi får det i barnet (ikke så lett), blir da ganske løs i magen og max 2 avføringer om dagen da. Tok noen blodprøver, legen sa de var fine...

Syns det er så forferdelig vanskelig dette. Så utrolig fælt at barnet holder på tisset i 24 timer, også kommer et stort uhell (til tross mange turer på do) og bæsjen holder hun på i flere dager... Når vi ikke da lykkes så går vi over til bleie igjen men fortsetter dorutinene. Er ikke bra å gå å holde seg slik:-( også legge vi prøvingene til langhelger/ferier med ro og god tid, slik som nå i påsken. Uten hell denne gangen også :-(

Håper dere finner ut av det snart!

Greier hun å si noe om hvorfor det ikke kommer noe når hun sitter på do? Hun er jo så lita, så ikke sikkert det er så lett.

Men noen barn er jo mer private enn andre, kanskje det kan være at hun føler det er mer privat å gjøre i bleia enn å gjøre det på do? Har dere forsøkt å la henne sitte alene på do?

Dere har kanskje snakket med henne om det, men siden hun både tisser og bæsjer i bleia, kan dere trene på at hun sier fra til dere "nå må jeg tisse/bæsje", eller at hun sier fra med det samme hun har gjort det. Kanskje hun da kan lære å kjenne igjen følelsen før hun gjør i bleia og så kan si fra om det og så prøve å do?

Dere har kanskje prøvd det allerede, men var bare noen ekstra tanker herfra ;)

Skrevet

Jeg ville tatt en laaaang pause i do-maset. Bruk bleie til hun igjen klarer å bæsje og tisse når hun skal.

Kjøp en potte hun har lyst på og sett den på gulvet. La henne selv ta i initiativet til å bruke den.

Skrevet

Jeg ville tatt en laaaang pause i do-maset. Bruk bleie til hun igjen klarer å bæsje og tisse når hun skal.

Kjøp en potte hun har lyst på og sett den på gulvet. La henne selv ta i initiativet til å bruke den.

Støtter dette..

Et tips jeg har hørt en gang er å la jentene prøve å tisse ute (evnt når hun dusjer) fordi å sitte på huk er mer anatomisk naturlig og lettere for barna å forstå hvordan kroppen fungerer når "de slipper" tisset.

Anonymous poster hash: 1026a...aea

Skrevet

Vi har lange pauser. På 7 mnd har vi prøvd 3 gang... Potta har vi hatt i årevis. For noen mnd nekta hun å gå på do/potte bare for å prøve. Men etter en liten kamp (som hs sa vi skulle ts), så går hun nå frivillig på do flere gang om dagen (med bleie på), for å få inn rutine på det. Vi har holdt på slik siden desember og bestemte oss nå i påsken for å prøve uten bleie noen dager... Men som prøvd før så holder hun seg hele dagen, selv om hun prøver på do. Vi forteller historie og synger osv for å prøve å få henne til å slappe av så det kanskje kommer noe tiss. Bæsj har vi ikke fokusert på, og tatt bleie på slik at hun fikk bæsjet siden hun hadde holdt seg i nesten to døgn.

Skrevet

Prøv å sitte på huk. Er mye lettere. Tisse i dusjen og legge en pose eller papir i dusjen og bæsje på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...