Gå til innhold

Plager i hverdagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Heisann!  :D

Kort forklart fikk jeg kyssesyken tidlig desember 2015, og i midten av februar ble jeg erklært frisk med tanke på blodprøver osv og de fleste symtomer. Eneste som var igjen var litt mer slapphet enn vanlige friske folk. Jeg begynte da og trene 2-4 ganger i uken og holdt dette gående i 1 og en halv måned. Jeg var også ute å drakk alkohol 3 helger på rad et par uker etter at blodprøvene var fine. Jeg reagerte helt fint på alkoholen dagen etterpå, og treningen funket også. Så dro jeg på treningssenteret 1 dag, og 2 dager etterpå lå jeg hjemme med skikkelig tett nese og redusert kropp. Dette var nå tirsdag for 4 dager siden, og jeg har vært forkjølet og slapp siden det. Jeg er forresten en 19 år gammel jente som gikk fra å trene hver dag til å bli en helt annen person denne perioden.

Så jeg har et par spørsmål jeg hadde satt utrolig stor pris på svar/tanker rundt. Om ikke alle spm er besvart, er noen bedre enn ingen! 

1. Hvis dere eller bekjente har hatt kyssesyken, hvor lenge var han/hun syk?

2. Etter at han/hun ble frisk, hvor lenge var vedkommende redusert/slappere enn vanlig?

3. Hvor lenge tok det før han/hun startet å trene? isåfall hvordan gikk dette, og hvor mye?

4. Hvor lenge før han/hun begynte å drikke alkohol? hvordan gikk dette? 

5. Er det normalt å bli ofte syk etter kyssesyken? hvor lenge?

Ellers noen tips? 

- Vennlig hilsen STOR hypokonder som leser skrekk-historie etter skrekk-historie på nettet og frykter ME høyere enn fy.  :forvirret:  :grine:

Håper noen har noen kloke/hjelpende ord å si. Eller generelt noen tips. Jeg bekymrer meg hakk i hel nå når jeg har blitt forkjølet og slapp igjen lignende som under sykeperioden.

TAKK PÅ FORHÅND  :kose:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde dette før me diagnosen var kommet. jeg fikk beskjed om å holde meg unna alkohol i 6 måneder. jeg var 22 år på denne tiden - så egentlig ung og full av energi. var slapp og sov mye over nesten 1 år, og dette sa legen til meg var helt vanlig. var vel 50% sykemeldt i ca. 2 måneder, så trappet jeg opp jobbing. Sov ca 12 timer i døgnet i mange måneder.

I etterkant har jeg tenkt mye på hva ME prat hadde gjort med meg psykisk, for meg var det ikke et alternativ at dette ikke skulle gå over, det hadde jeg aldri hørt om.

Jeg fikk også mye problemer med magen, dette varte desverre i flere år

Anonymous poster hash: 202aa...f21
Skrevet

Jeg ble skikkelig syk. Var innlagt i 3 uker. I koma i to uker. Ble aldri ordentlig frisk. Fikk ms diagnose 1 år etter.

Anonymous poster hash: e8fb7...aa1

Skrevet

Jeg hadde dette da jeg var 15 år og var dausjuk. Det tok 1 år(!) før jeg var 100% tilbake og i den perioden fikk jeg alt som gikk. Forkjølelse, influensa, omgangssyke,ørten betennelser i hals, ører osv. Jeg hadde et skyhøyt sykefravær på skolen. Trene gjorde jeg ikke på den tiden, men pga forstørret milt og lever fikk jeg forbud mot å ha gym i et halvt år etterpå. Siden jeg bare var 15 år var ikke alkohol noe som ble nevnt, og jeg drakk heller ikke.

Anonymous poster hash: c441d...bfc
Skrevet
Jeg var et skjelvende vrak i 2 år, gikk kun på skolen og hadde ingen energi til å være sosial utenom. Var 17 da jeg fikk det. Var skikkelig syk i 3 uker. Startet å trene etter 2-3 mnd, ung og dum. Drakk ikke alkohol, hadde verken lyst eller krefter. Hadde kraftige infeksjoner flere ganger etterpå, og det skulle lite til for at jeg ble syk. Etter de to første årene kom jeg meg mer og mer til hektene, men ble nok ikke der jeg var før sykdommen, før det hadde gått rundt 5 år. Så ikke helt hvor ille det var mens det stod på. Burde nok ha tatt en pause fra videregående og bare vært hjemme ett års tid. 

Anonymous poster hash: 3dbf0...811
Skrevet

Det er litt over et år siden prøvene dine var fine, og etter det har du tilsynelatende fungert fint, dvs. i et år?

Hvis det stemmer så tenker jeg at du nå mest sannsynlig lukter på en vanlig sykdom - det er mange som har hatt ulike forkjølelser eller influensa i disse dager.

Hos noen få kan viruset ha gått i dvale og så senere bli aktivt igjen og gi problemer, men det er ikke så mange det gjelder.

Da jeg fikk kyssesyken tok det nærmere et år før jeg fikk diagnosen. Presset meg selv maks i denne tiden, for jeg ville ikke innrømme at jeg var syk når (idioten av en inkompetent) lege mente jeg var hypokonder og sa jeg var frisk uten å ta blodprøver. Etter jeg omsider fikk tatt prøver ble kyssesyken påvist og alvorlig leverbetennelse. På det tidspunktet hadde jeg ikke jobbet på ca. to måneder. Fikk alkoholforbud i 4 måneder, eller til leverprøvene ble normale igjen. Holdt meg unna alkohol i 4-5-6 måneder (husker ikke helt). Men var ikke frisk og kunne fremdeles ikke jobbe. Et halvt år etter det igjen (dvs. halvannet år etter jeg fikk kyssesyken) fikk jeg ME-diagnosen. Tok meg etter det flere år før jeg var tilbake i jobb igjen.

Jeg tålte greit nok alkohol etter dette, men drakk mye mindre og sjeldnere for å ta mest mulig hensyn til helsen min.

Jeg var veldig dårlig, så det tok lang tid før jeg kunne begynne å trene igjen. Og da var treningen f.eks. tre situps på en halv time, eller tre-fem sekunder med planken (på knærne). Så det var en laaaaang tålmodighetsprøve.

De fleste jeg vet om som har utviklet ME har ikke blitt helt frisk etter kyssesyken, ikke kommet opp på såpass treningsnivå som du har gjort, Hi. Vet om noen få som har fått påvist at viruset er blitt aktivt senere, men da som regel i sammenheng med andre infeksjoner (f.eks. flåttinfeksjoner).

Anonymous poster hash: eec5e...f7e
Skrevet

Jeg var et skjelvende vrak i 2 år, gikk kun på skolen og hadde ingen energi til å være sosial utenom. Var 17 da jeg fikk det. Var skikkelig syk i 3 uker. Startet å trene etter 2-3 mnd, ung og dum. Drakk ikke alkohol, hadde verken lyst eller krefter. Hadde kraftige infeksjoner flere ganger etterpå, og det skulle lite til for at jeg ble syk. Etter de to første årene kom jeg meg mer og mer til hektene, men ble nok ikke der jeg var før sykdommen, før det hadde gått rundt 5 år. Så ikke helt hvor ille det var mens det stod på. Burde nok ha tatt en pause fra videregående og bare vært hjemme ett års tid. 

Anonymous poster hash: 3dbf0...811

tusen takk for svar! :) nå ble jeg litt redd. Siden jeg startet også å trene etter 2-3 måneder, men jeg hadde faktsik krefter til det og det gikk fint helt til jeg fikk kraftig forkjølelse nå! håper virkelig jeg blir fortere bra. Jeg går 3 året på vgs nå, så det er VELDIG mye prøver, snart russetiden og deretter eksamens tid.. så håper kroppen holder og takler det! 

Skrevet

Jeg ble skikkelig syk. Var innlagt i 3 uker. I koma i to uker. Ble aldri ordentlig frisk. Fikk ms diagnose 1 år etter.

det var trist å høre :/ vet du om det er noe grunn til at du ikke ble frisk ? presset du deg selv for mye? tok det tid før du fant ut du var syk? trente du for tidlig eller hva? siden jeg begynte å trene etter 2 måneder

Skrevet

det var trist å høre :/ vet du om det er noe grunn til at du ikke ble frisk ? presset du deg selv for mye? tok det tid før du fant ut du var syk? trente du for tidlig eller hva? siden jeg begynte å trene etter 2 måneder

Jeg presset ikke meg selv i det hele tatt. Fra dag en var jeg så syk at jeg ikke klarte å sitte oppreist. Dag 3 gikk jeg i koma og ble innlagt. Var syk fram til jeg fikk ms; da ble jeg om mulig enda sykere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...