Gå til innhold

Dere som har barn med ADHD.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 9-åring bør visst utredes for ADHD... Det er forsåvidt greit, men syns læreren og bf (som er de som vil han skal utredes) har noen merkelige grunner til at det bør utredes. Hva var det som gjorde at deres barn ble utredet/fikk diagnose?

 

Anonymous poster hash: 2288b...70e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 9-åring bør visst utredes for ADHD... Det er forsåvidt greit, men syns læreren og bf (som er de som vil han skal utredes) har noen merkelige grunner til at det bør utredes. Hva var det som gjorde at deres barn ble utredet/fikk diagnose?

 

Anonymous poster hash: 2288b...70e

 

 

Jeg hadde ikke trodd at min sønn hadde ADHD heller, før PPT sa at han hadde en del indikasjoner. Jeg begynte å lese meg opp, og ting jeg trodde var sikre tegn på at han ikke hadde ADHD, var faktisk tegn på at han hadde ADHD. Les deg opp på hva ADHD er, det har veldig lite med den "allmenne" oppfatning eller mening om hva ADHD er, typ barn med adferdsproblemer som henger fra lysekronene. Hyperaktivitet er f.eks om de sitter å rister på en fot når de skal sitte stille eller om de liker å holde ting i hendene og fikle med det, f eks en blyant. Impulsivitet handler om at de ikke klarer å sette sine egne behov bak andres behov, typ at de rekker opp hånden, men klarer ikke vente til de får ordet og bare spruter ut med det de vil si uansett.

Sønnen min har ADHD, men har aldri vært i konflikter med andre barn, han er populær og har mange venner, men sliter med å konsentrere seg, og er impulsiv på den måten at han snakker uten å få ordet for han blir så ivrig og entusiastisk. Hvilke grunner har dere fått for å utrede da?

 

Anonymous poster hash: 99b00...7b3

Skrevet

For vår sønn var det et litt mer sammensatt bilde fordi vi mistenkte mer enn bare adhd, men adhd ble mistenkt av flere ulike grunner som hver for seg var "normalt", men til sammen ble for mye. F.eks.

*Vanskelig for å konsentrere seg.

*Rastløs, måtte "på do", spisse blyanter osv i nesten alle skoletimer.

*Rotet vekk/mistet alt mulig hele tiden.

*Klarte aldri å holde orden på noe som helst. Jeg kunne be ham rydde rommet og han så faktisk ikke sokker ol. som lå midt på gulvet, ikke før jeg fysisk dro ham med bort og pekte på dem og han ble helt oppriktig forbauset over at det lå noe der.

*Byttet mellom venner i ett kjør og var veldig intens på den som var bestevenn der og da.

*Var lidenskapelig opptatt av en ting i et par uker, så en ny ting i et par uker osv. Hadde/har aldri hatt en stabil interesse over tid.

*Lekser ol. var alltid et mareritt, bøkene gikk ofte vegg i mellom (bokstavlig talt).

*Oversensitiv ovenfor lyder osv. Holder seg for eksempel alltid for ørene på kino.

*Takler dårlig store folkemengder, vil da helst trekke seg unna, blir stresset og sint dersom han ikke kan det.

*Store søvnvansker hele livet (er nå diagnostisert med "alvorlige søvnforstyrrelser").

*Veldig dårlig impulskontroll i en del situasjoner. For eksempel ekstrem snoking i skapene hjemme, avbryter stadig andre når de snakker, gjør først og tenker etterpå generelt ...

osv

 

Gutten vår har aldri vært en som har vært aggressiv, havnet i konflikter eller "hengt i taklamper" noen gang. Som liten kunne han leke med biler, tegne, pusle osv i evigheter dersom han bare synes det var gøy og barnhagen beskrev ham alltid som rolig, men rastløs. På BUP har vi også fått forklart at det å være hyperaktiv ikke nødvendigvis betyr at noen er propell, men at de er rastløse og har en indre uro, samt dårlig impulskontroll. I tillegg er gutten vår veldig empatisk, reflektert og snill, noe som gjør at han alltid har vært godt likt av alle rundt seg og har mange venner. Han er med andre ord langt unna det folk flest gjerne tenker på som typisk ADHD. Her var gutten 11 år da han fikk diagnosen.

 

 

 



Anonymous poster hash: f25eb...fe6
Skrevet

 

For vår sønn var det et litt mer sammensatt bilde fordi vi mistenkte mer enn bare adhd, men adhd ble mistenkt av flere ulike grunner som hver for seg var "normalt", men til sammen ble for mye. F.eks.

*Vanskelig for å konsentrere seg.

*Rastløs, måtte "på do", spisse blyanter osv i nesten alle skoletimer.

*Rotet vekk/mistet alt mulig hele tiden.

*Klarte aldri å holde orden på noe som helst. Jeg kunne be ham rydde rommet og han så faktisk ikke sokker ol. som lå midt på gulvet, ikke før jeg fysisk dro ham med bort og pekte på dem og han ble helt oppriktig forbauset over at det lå noe der.

*Byttet mellom venner i ett kjør og var veldig intens på den som var bestevenn der og da.

*Var lidenskapelig opptatt av en ting i et par uker, så en ny ting i et par uker osv. Hadde/har aldri hatt en stabil interesse over tid.

*Lekser ol. var alltid et mareritt, bøkene gikk ofte vegg i mellom (bokstavlig talt).

*Oversensitiv ovenfor lyder osv. Holder seg for eksempel alltid for ørene på kino.

*Takler dårlig store folkemengder, vil da helst trekke seg unna, blir stresset og sint dersom han ikke kan det.

*Store søvnvansker hele livet (er nå diagnostisert med "alvorlige søvnforstyrrelser").

*Veldig dårlig impulskontroll i en del situasjoner. For eksempel ekstrem snoking i skapene hjemme, avbryter stadig andre når de snakker, gjør først og tenker etterpå generelt ...

osv

 

Gutten vår har aldri vært en som har vært aggressiv, havnet i konflikter eller "hengt i taklamper" noen gang. Som liten kunne han leke med biler, tegne, pusle osv i evigheter dersom han bare synes det var gøy og barnhagen beskrev ham alltid som rolig, men rastløs. På BUP har vi også fått forklart at det å være hyperaktiv ikke nødvendigvis betyr at noen er propell, men at de er rastløse og har en indre uro, samt dårlig impulskontroll. I tillegg er gutten vår veldig empatisk, reflektert og snill, noe som gjør at han alltid har vært godt likt av alle rundt seg og har mange venner. Han er med andre ord langt unna det folk flest gjerne tenker på som typisk ADHD. Her var gutten 11 år da han fikk diagnosen.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: f25eb...fe6

For uten de ti siste punktene så er det som om du beskriver gutten vår på 11. Han har diagnosen ADD. Han har den indre uroen men ingen hyperaktivitet.

😊

 

Anonymous poster hash: 213be...c83

Skrevet

 

For vår sønn var det et litt mer sammensatt bilde fordi vi mistenkte mer enn bare adhd, men adhd ble mistenkt av flere ulike grunner som hver for seg var "normalt", men til sammen ble for mye. F.eks.

*Vanskelig for å konsentrere seg.

*Rastløs, måtte "på do", spisse blyanter osv i nesten alle skoletimer.

*Rotet vekk/mistet alt mulig hele tiden.

*Klarte aldri å holde orden på noe som helst. Jeg kunne be ham rydde rommet og han så faktisk ikke sokker ol. som lå midt på gulvet, ikke før jeg fysisk dro ham med bort og pekte på dem og han ble helt oppriktig forbauset over at det lå noe der.

*Byttet mellom venner i ett kjør og var veldig intens på den som var bestevenn der og da.

*Var lidenskapelig opptatt av en ting i et par uker, så en ny ting i et par uker osv. Hadde/har aldri hatt en stabil interesse over tid.

*Lekser ol. var alltid et mareritt, bøkene gikk ofte vegg i mellom (bokstavlig talt).

*Oversensitiv ovenfor lyder osv. Holder seg for eksempel alltid for ørene på kino.

*Takler dårlig store folkemengder, vil da helst trekke seg unna, blir stresset og sint dersom han ikke kan det.

*Store søvnvansker hele livet (er nå diagnostisert med "alvorlige søvnforstyrrelser").

*Veldig dårlig impulskontroll i en del situasjoner. For eksempel ekstrem snoking i skapene hjemme, avbryter stadig andre når de snakker, gjør først og tenker etterpå generelt ...

osv

 

Gutten vår har aldri vært en som har vært aggressiv, havnet i konflikter eller "hengt i taklamper" noen gang. Som liten kunne han leke med biler, tegne, pusle osv i evigheter dersom han bare synes det var gøy og barnhagen beskrev ham alltid som rolig, men rastløs. På BUP har vi også fått forklart at det å være hyperaktiv ikke nødvendigvis betyr at noen er propell, men at de er rastløse og har en indre uro, samt dårlig impulskontroll. I tillegg er gutten vår veldig empatisk, reflektert og snill, noe som gjør at han alltid har vært godt likt av alle rundt seg og har mange venner. Han er med andre ord langt unna det folk flest gjerne tenker på som typisk ADHD. Her var gutten 11 år da han fikk diagnosen.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: f25eb...fe6

Wow. Dette er nærmest en perfekt beskrivelse av min tiåring, bortsett fra leksene. Han er svært skoleflink, og jobber godt og selvstendig med lekser. Kan fortape seg i bøker i timesvis. Han har vært hos psykolog, helsesøster og fastlege. Ingen mener han har noen form for ADHD. Jeg føler det er "noe" der, blant annet tåler han ikke enkelte lyder, har kaos i hodet og kan overhodet ikke stå eller sitte stille.

 

Anonymous poster hash: 002f3...27f

Skrevet

For uten de ti siste punktene så er det som om du beskriver gutten vår på 11. Han har diagnosen ADD. Han har den indre uroen men ingen hyperaktivitet.

😊

 

Anonymous poster hash: 213be...c83

To siste mente jeg😁

 

Anonymous poster hash: 213be...c83

Skrevet

Wow. Dette er nærmest en perfekt beskrivelse av min tiåring, bortsett fra leksene. Han er svært skoleflink, og jobber godt og selvstendig med lekser. Kan fortape seg i bøker i timesvis. Han har vært hos psykolog, helsesøster og fastlege. Ingen mener han har noen form for ADHD. Jeg føler det er "noe" der, blant annet tåler han ikke enkelte lyder, har kaos i hodet og kan overhodet ikke stå eller sitte stille.

 

Anonymous poster hash: 002f3...27f

 

Det var litt der jeg var også. Verken lærere eller legen synes det jeg nevnte hørtes bekymringsverdig ut, men jeg hadde så veldig magefølelse på at noe ikke stemte. I tillegg hadde han dette andre han gjorde (viste seg å være litt uvanlige tics, ganske store, så han har Tourettes også), så vi presset på for å melde ham til BUP. De på BUP var enig med at det var "noe", men til og med de synes det var vanskelig å være sikker, så vi ble faktisk innlagt på BUPA i flere uker til observasjon for å være helt sikker. Mange av tingene knyttet til for eksempel tics'ene hans er så subtile at jeg ikke visste om dem selv en gang før de som jobbet på BUPA gjorde meg oppmerksom på dem. Nå ser jeg både dem og en del knyttet til adhd'en veldig tydelig, men når man ikke vet hva man skal se etter er det vanskelig å legge merke til det.

 

Jeg ville nok presset litt på for en henvisning dersom magefølelsen sier at noe ikke stemmer. Det er slett ikke alle som er typisk stereotype "a4-tilfeller" innen ADHD-diagnosen. Den der "har du møtt EN med ADHD, så har du møtt EN med ADHD" er ganske fin.

 

Anonymous poster hash: f25eb...fe6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...