Gå til innhold

Hjelp! MÅ ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må ned 20-30 kg for å få normal BMI. Føler meg skikkelig guffen, men har likevel store problemer med å motivere meg. Kan noen gi meg styrke.

Tenker å legge om kosten en del. Registrere alt på lifesum.

Må også bli mer aktiv. Men skade i føttene gjør det vanskelig for meg å bevege meg. Har kjøpt ergometersykkel, så må prøve å f til noe der. Kanskje svømming også.

Tar imot alt av tips med takk.

Har sluttet å røyke etter 12 år, så kan om jeg vil. Men har store motivasjonsproblemer nå.

Anonymous poster hash: a0a48...006

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å ta det gradvis. Ikke start med masse restriksjoner/lister over alt du ikke kan spise, og å tvinge deg selv til å gå fra null trim til å trimme hver dag.

Det er de maten som teller mest, og de små tingene ekstra mye.

Først må du finne ut hvor mange kalorier du forbrenner på en vanlig dag (disse finner du om du googler). For å gå ned ett kilo må du kvitte deg med 7000 kcal. Om målet er å gå ned 1/2 kg i uka (noe som er et realistisk mål), så må du altså forbrenne 3500 kcal mer enn du spiser i uka. Dette er 500 kcal om dagen. Om du finner ut at du forbrenner feks 2200 kcal til daglig, så kan du altså spise 1700 kcal hver dag, helt uten trening, og likevel gå ned 1/2 kg i uka. Skulle du trene også, kan du enten spise mer, eller ganske enkelt gå ned litt mer.

Jeg forstår at det er fristende å kjøre hardt på, spise 1200 kcal om dagen og trimme én time hver dag...men der er nesten umulig å gjøre dette over lengre tid.

Jeg gikk ned 33 kilo på litt over ett år.

Anonymous poster hash: bcf98...026

Skrevet

Det beste er å ta det gradvis. Ikke start med masse restriksjoner/lister over alt du ikke kan spise, og å tvinge deg selv til å gå fra null trim til å trimme hver dag.

Det er de maten som teller mest, og de små tingene ekstra mye.

Først må du finne ut hvor mange kalorier du forbrenner på en vanlig dag (disse finner du om du googler). For å gå ned ett kilo må du kvitte deg med 7000 kcal. Om målet er å gå ned 1/2 kg i uka (noe som er et realistisk mål), så må du altså forbrenne 3500 kcal mer enn du spiser i uka. Dette er 500 kcal om dagen. Om du finner ut at du forbrenner feks 2200 kcal til daglig, så kan du altså spise 1700 kcal hver dag, helt uten trening, og likevel gå ned 1/2 kg i uka. Skulle du trene også, kan du enten spise mer, eller ganske enkelt gå ned litt mer.

Jeg forstår at det er fristende å kjøre hardt på, spise 1200 kcal om dagen og trimme én time hver dag...men der er nesten umulig å gjøre dette over lengre tid.

Jeg gikk ned 33 kilo på litt over ett år.

Tusen takk for svar. Kjekt å høre fra noen som har vært der. Du fulgte ikke noen spesiell diett, men telte kalorier? Skal ikke gå for hardt ut nei, dette er noe som skal vare.

Skrevet

Jeg også.

Helst 15 kg innen en stor familiefest vi er invitert til, men den er om 7 uker så det toget har nok gått dessverre...

Men jeg starter til mandag, skal ned mest mulig på 7 uker, 5kg bør være realistisk. Så får jeg prøve å ta resten i løpet av sommeren, drømmen er en fin kjole til jul i str 38 :)

Min strategi er i første omgang å spise 4 ganger om dagen, null småspising mellom måltidene. Jeg spiser nemlig helt ok som det er, men klarer ikke dytte allverdens dritt i munnen mellom måltidene, jeg småspiser på alt fra sjokolade til kjeks og potetgull nærmest hele tiden. Så nå skal 4 måltider om dagen spises ved kjøkkenbordet, null spising i sofaen og null spising mellom måltidene.

Anonymous poster hash: d97a3...b7d
Skrevet

Tusen takk for svar. Kjekt å høre fra noen som har vært der. Du fulgte ikke noen spesiell diett, men telte kalorier? Skal ikke gå for hardt ut nei, dette er noe som skal vare. Anonymous poster hash: a0a48...006

Ja, jeg telte kalorier. Jeg var veldig overvektig, og startet med å spise 2000 kcal om dagen, og gå tur i 15 minutter.

Da 10 kg var borte gikk jeg ned til 1900 kcal, etter 20 kg 1800 kcal.

Jeg spiste god frokost, alt fra brød med pålegg til frokostblanding og havregrøt. Spiste brød til lunsj, enten frukt eller byggrynslunsj til mellommåltid, vanlig middag som alle andre, og noe til kvelds (brød, knekkebrød, frukt etc). Følte meg ikke supersulten på noe tidspunkt.

Har mer å gå ned, men først skal babyen ut i april. :)

Skrevet

Jeg også.

Helst 15 kg innen en stor familiefest vi er invitert til, men den er om 7 uker så det toget har nok gått dessverre...

Men jeg starter til mandag, skal ned mest mulig på 7 uker, 5kg bør være realistisk. Så får jeg prøve å ta resten i løpet av sommeren, drømmen er en fin kjole til jul i str 38 :)

Min strategi er i første omgang å spise 4 ganger om dagen, null småspising mellom måltidene. Jeg spiser nemlig helt ok som det er, men klarer ikke dytte allverdens dritt i munnen mellom måltidene, jeg småspiser på alt fra sjokolade til kjeks og potetgull nærmest hele tiden. Så nå skal 4 måltider om dagen spises ved kjøkkenbordet, null spising i sofaen og null spising mellom måltidene.

Anonymous poster hash: d97a3...b7d

Da kan vi heie på hverandre. Vil gjerne inn i bunaden 17. Mai, så må få ut fingeren nå. Men tenker at til neste sommer bør det ha skjedd litt.

Skrevet

Ja, jeg telte kalorier. Jeg var veldig overvektig, og startet med å spise 2000 kcal om dagen, og gå tur i 15 minutter.

Da 10 kg var borte gikk jeg ned til 1900 kcal, etter 20 kg 1800 kcal.

Jeg spiste god frokost, alt fra brød med pålegg til frokostblanding og havregrøt. Spiste brød til lunsj, enten frukt eller byggrynslunsj til mellommåltid, vanlig middag som alle andre, og noe til kvelds (brød, knekkebrød, frukt etc). Følte meg ikke supersulten på noe tidspunkt.

Har mer å gå ned, men først skal babyen ut i april. :)

Lykke til med babyen😊

Skrevet

I tillegg til 4 måltider hver dag, ville jeg lagt inn 1-2 små mellommåltider. F.eks en gulrot eller frukt. Spis "5 om dagen". Jeg vil anbefale en kalori-app, og at du prøver deg frem med f.eks 1800 kalorier i begynnelsen. Hvis du ikke går ned av det må du legge deg litt lavere. Hvis det blir for lite mat for deg (uvant), kan du legge deg høyere, men da vil du bruke lenger tid. Men tiden er vel ikke det viktigste her? Skal du ned 30 kg bør du vel beregne ett år uansett.

Men først og fremst må du finne ut hvorfor du vil ned i vekt. Er det helsen? Les deg opp på alle skumle sykdommer som kan følge av overvekt, og prøv å forestille deg livet med disse sykdommene (f.eks diabetes). Det vil kanskje gi deg motivasjon til å ta tak nå før det går for langt. Evt er det mulig å "spise seg frisk" hvis du allerede har diabetes 2.

Er det utseende? Heng opp bilder både til skrekk og advarsel. F.eks av deg selv opp gjennom tiden etter hvert som du har lagt på deg. Og så noen fine av hvordan du ønsker å se ut.

Fysisk form? Tenk på all energien du vil få når du får et sunnere liv! Kanskje du ka. Sette deg et hårete mål, f.eks å delta på et mosjonsløp om ett år? Man kan gå altså, trenger ikke å løpe. Men det er lurt å ha mål, både små og store. I begynnelsen kan det være bare å sykle 5 km sammenhengende på ergometersykkelen.

Lykke til!

Skrevet

I tillegg til 4 måltider hver dag, ville jeg lagt inn 1-2 små mellommåltider. F.eks en gulrot eller frukt. Spis "5 om dagen". Jeg vil anbefale en kalori-app, og at du prøver deg frem med f.eks 1800 kalorier i begynnelsen. Hvis du ikke går ned av det må du legge deg litt lavere. Hvis det blir for lite mat for deg (uvant), kan du legge deg høyere, men da vil du bruke lenger tid. Men tiden er vel ikke det viktigste her? Skal du ned 30 kg bør du vel beregne ett år uansett.

Men først og fremst må du finne ut hvorfor du vil ned i vekt. Er det helsen? Les deg opp på alle skumle sykdommer som kan følge av overvekt, og prøv å forestille deg livet med disse sykdommene (f.eks diabetes). Det vil kanskje gi deg motivasjon til å ta tak nå før det går for langt. Evt er det mulig å "spise seg frisk" hvis du allerede har diabetes 2.

Er det utseende? Heng opp bilder både til skrekk og advarsel. F.eks av deg selv opp gjennom tiden etter hvert som du har lagt på deg. Og så noen fine av hvordan du ønsker å se ut.

Fysisk form? Tenk på all energien du vil få når du får et sunnere liv! Kanskje du ka. Sette deg et hårete mål, f.eks å delta på et mosjonsløp om ett år? Man kan gå altså, trenger ikke å løpe. Men det er lurt å ha mål, både små og store. I begynnelsen kan det være bare å sykle 5 km sammenhengende på ergometersykkelen.

Lykke til!

Tusen takk for gode tips. Det vanskeligste blir nok å holde motivasjonen oppe og motstå fristelser.

Skrevet

Lifesum er kjempefin! Jeg har fått meg mang en overraskelse med den, og har gått ned fra 73 til 69 kg på en måned. Ligger på ca 1800-1900 kcal om dagen, og beveger meg så mye jeg gidder. Helt supert verktøy!

Anonymous poster hash: e2830...f52

Skrevet

Jeg har begynt å telle kalorier, og har fått meg en kraftig overaskelse på flere ting. Jeg skal helst ned 30 kg

Anonymous poster hash: 70870...ab8
Skrevet

Så "godt" å høre at vi er flere. Misforstå meg rett. Skulla ha starta ei egen gruppe.

HI

Skrevet

Så "godt" å høre at vi er flere. Misforstå meg rett. Skulla ha starta ei egen gruppe.

HI

Det kan du jo gjøre :)

Anonymous poster hash: 70870...ab8

Skrevet

Kjære HI!

Gratulerer med valget!!! Det er helt klart lett å bestemme seg for å slutte å røyke, slanke seg osv. Det som er vanskelig er å ikke ombestemme seg ;)

På tross av utfordringer med mosjon tror jeg ikke det skal være vanskelig for deg å gå ned i vekt i teorien. Vektnedgang handler i stor grad (over 80 %) om kosthold. Jeg har litt erfaring med varig vektnedgang, selv om jeg aldri har gått ned så mye som du har lyst til. Her er noen tips:

- veie seg hver dag og føre skjema/graf i excel - STOR motivasjonsfaktor til IKKE å spise på kveldene fordi jeg VET jeg skal på vekta om morgenen.

- ikke spise etter middag - helt jævlig i begynnelsen (da tok jeg meg gjerne et eple ol) men blir en vanesak - lettbrus har vært redningen for meg

-semi lavkarbo - jeg kuttet brød, pasta, ris og poteter i de fleste tilfeller og spiste kjøtt/grønnsaker. I tillegg kjørte jeg på med mye melkeprodukter som skyr, cottage cheese, yoghurt++ til frokost og lunsj. dette kutter MANGE kcal uten at man egentlig ofrer så mye

-ALLTID ha en banan for hånden - det har vært redningen som mellommåltid, og lett å ha en i veska

-kjøpe inn sjokobarer som kun inneholder 99 kcal - dette er helt fantastisk når man er sugen :)

Lykke til, dette greier du  :duskedame:

Anonymous poster hash: 481b4...e84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...