Gå til innhold

Tvillingene ønsker ulike konfirmasjoner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene ønsker å komfimere seg i kirken og den andre ønsker borgerlig.

De er som natt og dag, og har ikke så mye til felles enn at de er født på samme dag. De er ikke uvenner altså, men bare veldig ulike.

Problemet er at komfirmasjonen er på hver sinn årstid, så det blir rart å slå sammen selskapene.

Men to store selskaper på et halvt år blir litt I overkant dyrt.

Hvordan løse dette?

Anonymous poster hash: 1d2df...14f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ville jeg uansett hatt ett selskap

Anonymous poster hash: fbc03...299

Skrevet

La de få sine valg som alle andre søsken.

Jeg ville gitt de hver sin dag, dette vil bli en dag de husker resten av livet.

Anonymous poster hash: 0feac...3d7

Skrevet

I min familie gikk foreldre, barn og besteforeldre ut og spiste en gourmetmiddag etter den borgerlige konfirmasjonen på våren. Stort selskap ble hold på høsten etter den kirkelige konfirmasjonen.

Begge tvillingene var strålende fornøyd.

Anonymous poster hash: 4b09d...592

Skrevet

Her ville jeg uansett hatt ett selskap

Hvorfor det? Slår du sammen konfirmasjonsselskapene til dine andre barn?

En ting er om det er samme dag, men her er det et halvt år mellm dagene.

Skrevet

Nå er jeg tilhenger av individuell behandling av tvillinger, men det finnes grenser. Jeg hadde ikke akseptert verken ønske eller krav om hvert sitt selskap. Da får de finne en dato for felles selskap, enten i forbindelse med ett av konfirmasjonsarrangementene, eller en passende dag midt i mellom.

Anonymous poster hash: ef934...066

Skrevet

Ville hatt to selskap. Det måtte du jo hatt uansett om den ene var født året etter f.eks

Anonymous poster hash: 5aa6c...709

Gjest Stjerneklart
Skrevet (endret)

Jeg ville latt dem hatt hver sin dag, og heller kuttet litt i budsjettet i begge selskapene. Har dere mulighet til å kutte ned på gjestelista og holde selskapet hjemme hos dere eller evt. hjemme hos dine foreldre? Da trenger det ikke å koste skjorta, og de får likevel hver sin feiring på den måten de selv vil :-) 

Jeg syns ikke en konfirmasjon trenger å koste flere titalls tusen, med slektninger man kun ser i dåp, konfirmasjon og bryllup. Det viktigste er at de får feire på sin måte med de menneskene de er glad i.

Endret av Stjerneklart
Skrevet

Den ene ønsker å komfimere seg i kirken og den andre ønsker borgerlig.

De er som natt og dag, og har ikke så mye til felles enn at de er født på samme dag. De er ikke uvenner altså, men bare veldig ulike.

Problemet er at komfirmasjonen er på hver sinn årstid, så det blir rart å slå sammen selskapene.

Men to store selskaper på et halvt år blir litt I overkant dyrt.

Hvordan løse dette?

Anonymous poster hash: 1d2df...14f

Men er det muligheter for å flytte den kristlige konfirmasjonen så den passer med den borgerlige? Altså, at den som ønsker kristlig følger undervisning men utsetter selve konfirmasjonen til høst/vår slik at dere kan ha et felles selskap? Eller motsatt, at den som ønsker humanistisk følger undervisning men får en egen seremoni som sammenfaller med den krsitlige? Ville hørt med kirken/humanetisk forbund om mulighetene for dette først :)

Anonymous poster hash: a1689...0f6

Skrevet

Ville gitt barna hver sin konfirmasjon ettersom de er på ulike årstider. Men da må nok budsjettet deles i to også, så færre gjester feks.

Anonymous poster hash: 4522c...122

Skrevet

Nå er jeg tilhenger av individuell behandling av tvillinger, men det finnes grenser. Jeg hadde ikke akseptert verken ønske eller krav om hvert sitt selskap. Da får de finne en dato for felles selskap, enten i forbindelse med ett av konfirmasjonsarrangementene, eller en passende dag midt i mellom.

Anonymous poster hash: ef934...066

Og har man et tredje barn så må selvsagt dette også bli enig om felles dato? Eller får et tredje barn sin egen konfirmasjon?

Dere som vil kutte i utgifter om barna skal ha hvert sitt selskap, gjelder dette andre barn også? Jeg synes faktisk at om man har 3 barn og må ha 3 komfirmasjoner så bør budsjettet være omtrent likt og festene lagt opp omtrent likt.

Skrevet

Synes det er litt av en uting at tvillinger altid skal dele alt med sin tvilling. Om dere hadde fått to barn med 1 års mellomrum hadde jo dere hatt to selskaper. La de nå for en gang skyld være alene om å være sentrum for en dag.

Som de andre foreslår kutt i budsjettet: inviter ferre, rimligere mat osv.

Anonymous poster hash: 50e10...a55
Skrevet

Jeg synes de skal få hver sin dag. At de er tvillinger betyr ikke at alt må deles. Jeg forstår at det blir dyrt med to på en gang, men samtidig er jo det ikke akkurat noe sjokk at det kom en dobbel konfirmasjon (?) så du har jo egentlig hatt god tid til å spare. Forsøk å behandle dem som søsken, ikke tvillinger.

Anonymous poster hash: 419ae...e42
Skrevet

De er søsken , attpåtil tvillinger , Dvs født samme år . En konfirmasjon koster masse penger , de får jo hver sin konfirmasjonsdag , Dvs hvert barn med hvert sitt ønske . De skal ha de samme i selskapet , da er det vel naturlig ha samme selskap også ?! Ville du som kusine , tante eller onkel kommet i to like selskap samme år?!

Skrevet

De er søsken , attpåtil tvillinger , Dvs født samme år . En konfirmasjon koster masse penger , de får jo hver sin konfirmasjonsdag , Dvs hvert barn med hvert sitt ønske . De skal ha de samme i selskapet , da er det vel naturlig ha samme selskap også ?! Ville du som kusine , tante eller onkel kommet i to like selskap samme år?!

Selvsagt ville jeg det! Det er ikke deres "feil" at de er tvillinger og som tante ville eg med glede gått i to konfirmasjoner samme året. Jeg skal faktisk det neste år som "tante" for tvillingene til venninnen min som jeg har kjent hele livet deres. Samtidighar jeg mitt eget barn som skal konfirmeres, så det blir tre konfirmasjoner på under en måned, men det er null problem!

Skrevet

Ja, uten å blunke, ville jeg gjort det. Selv om det ikke var meg du spurte, så ville jeg ikke nølt med å reist i 2 selskaper samme år. Gjerne 3 også, om det hadde vært trillinger.

Anonymous poster hash: 2dac3...0f3

Skrevet

Selvfølgelig ville jeg gått i to selskaper. Hvis du hadde hatt to jevngamle tantebarn i hver sin kommune, ville du kun møtt opp i konfirmasjon til den ene?

Skrevet

Det ville jeg selvsagt gjort.

Enig med flere andre over her - jeg ville arrangert to fester, men budsjettet ville blitt lavere på begge to. Det må de bare finne seg i. Selv om man har bare ett barn som skal konfirmeres, må jo likevel festen ikke bli mer enn det familiens budsjett kan tåle. Dette er ikke annerledes. 

Anonymous poster hash: 27135...5db

Skrevet

Så her velger tvillingene å ha to selskap på samme måned ? ( til deg over her som skulle i venninnens tvillingenes konfirmasjon )

Skrevet

Så her velger tvillingene å ha to selskap på samme måned ? ( til deg over her som skulle i venninnens tvillingenes konfirmasjon )

Nei, her velger mammaen deres å ha to selskaper. Hun har alltid vært opptatt av å se på dem som individer, ikke tvillinger.

Skrevet

Jeg hadde latt dem ha hver sin dag. Tvillingene er jo sammen om det meste hele livet, og er sjelden centre of attention alene. 

At det blir dyrere enn å ha en samlet fest er forståelig, men dere ville vel ha feiret to konfirmasjoner om de var født med ett eller to års forskjell... 

Anonymous poster hash: c958b...d17
Skrevet

Det ironiske her er at du sparer en haug med penger ved å slå dem sammen, samtidig som du klager på at det er for dyrt å ha et selskap for hver tvilling. Du vet at disse kostnadene kommer, da sparer man. Kostnadene er de samme, de er bare samtidig istedenfor spredd utover.

Anonymous poster hash: b040d...26f
Gjest Antarctica
Skrevet

Flott at de får lov å være ulike.

Hold to fester. Du trenger ikke be 50 gjester. Mine barn er født med ett års mellomrom, så hypotetisk sett kan jeg også ende med å feire to konfirmasjoner på under ett kalenderår. Vi må se på det som festlig! Hold budsjettet innafor det familien tåler i begge selskapene, det må jo alle konfirmanter finne seg i.

Skrevet

Nei, her velger mammaen deres å ha to selskaper. Hun har alltid vært opptatt av å se på dem som individer, ikke tvillinger.

To selskaper på samme mnd blir bare rart tenker jeg . Alltid vært for å behandle tvillinger som to individer jeg , ikke kle de helt likt som små osv osv ... Men to selskap for en konfirmasjon dag på

Samme mnd blir for mye

Skrevet

Ville helt klart holdt to konfirmasjoner.

Denne utgiften har du visst om i 14 år og har forhåpentligvis satt av litt penger, så får du fordele budsjettet du har på to og lage to fester deretter.

Jeg har konfirmant i år, og i vennegjengen hans er det stort sprik i hva slags fest de skal ha. Alt fra veldig flott fest på hotell til helt enkel familiemiddag hjemme, alle konfirmanter må tilpasse seg familiens økonomi, det må også dine.

Anonymous poster hash: 75b79...a45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...