Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #1 Skrevet 24. mars 2016 Bakgrunnsinfo. Vi bodde sammen i en by 50 mil unna hjembyen vår, da han traff en ny dame og gikk over natten etter 22 år. Vi ble sammen enige om at jeg skulle flytte med ungene til vår hjemby, og at han skulle ha samvær der. Eldste barnet på 10 år hadde det ikke bra der vi bodde, og ble veldig mobbet på skolen. Nå som vi har flytte hjem igjen har han det bra på skolen, og har gode venner. Yngstemann på 6 år har spesielle behov, og er avhengig av faste rutiner og kjente omgivelser. Samværsavtalen vi har nå går ut i juni, og det blir som vanlig min oppgave å utarbeide en ny, og her kommer problemet. Per i dag kommer far hver tredje helg fra onsdag til søndag, og bor i mitt hjem. Jeg flytter hjem til mine foreldre. Avtalen var egentlig at far skulle finne seg et sted her i hjembyen etter dette første året slik at han kunne være med barna der. Slik blir det nå ikke siden han og den nye kjæresten skal ha barn, og de MÅ derfor kjøpe seg et sted sammen. Han synes den ordningen vi har nå fungerer så godt at vi bare kan fortsette slik, jeg føler det blir veldig lettvint for han, og jeg blir den "tapende" part. Problemet mitt er jo at det går utover ungene hvis vi ikke fortsetter slik vi gjør nå. Alternativet da er at de kun ser far i ferier, og jeg må fly med dem til et sted hvor eldstemann ikke har veldig lyst til å reise til (foreløpig ), og minstemann blir urolig og utilpass. Far har tilgang på to hytter ikke for langt fra her vi bor, men de er ikke godt tilpasset for barn, men kan være et alternativ innimellom. Jeg ser jo uansett for meg at samværet kommer til å bli sjeldnere når han får et barn til, jeg kjenner han så godt at jeg vet det kommer til å bli for mye for han. Ble langt dette, men er det noen som har noen gode råd på hvordan dette kan løses på en fornuftig måte? Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Gjest Antarctica Skrevet 24. mars 2016 #2 Skrevet 24. mars 2016 Far kan selge de to hyttene og leie seg et sted? Eller han og dama kan begge flytte nærmere. Han må uansett ta noen valg, og det kommer egentlig ikke deg ved hvordan han løser det med bosted. Sannsynligvis vil det føre til endringer for barna. For som du jo har erfart med ham siden skilsmissen: hver eneste avtale er skrevet i sand. Ingen ting holdes.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #3 Skrevet 24. mars 2016 Er det noen "god" grunn til at dere ikke kan fortsette slik dere gjør nå? Eller ønsker du bare ikke å la far få viljen sin? Misforstå meg riktig, jeg forstår deg i så fall veldig godt. Jeg må også svelge kameler i hauger og bauger, for at barnet mitt skal ha noe som helst samvær med sin far. Jeg tror dessverre at vi kvinner som har vært "dumme" nok til å få barn med disse mennene som ikke gidder å gjøre så mye for samvær, må svelge disse kamelene til barna blir 18... Føler med deg! Anonymous poster hash: 0855b...16b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #4 Skrevet 24. mars 2016 Far kan selge de to hyttene og leie seg et sted? Eller han og dama kan begge flytte nærmere. Han må uansett ta noen valg, og det kommer egentlig ikke deg ved hvordan han løser det med bosted. Sannsynligvis vil det føre til endringer for barna. For som du jo har erfart med ham siden skilsmissen: hver eneste avtale er skrevet i sand. Ingen ting holdes. Hyttene er dessverre ikke hans, men faren sine. Dama har barn fra før, selv om hun ikke har hovedomsorgen så vil hun ikke flytte bort fra dem. Far trives veldig godt der han bor, så det er ikke aktuelt å flytte tilbake.Han har klart å følge samværet sånn nogenlunde frem til nå, men det er vel mest på grunn av min tilrettelegging og smidighet. Jeg ønsker jo at ungene skal ha et forhold til sin far, selv om han ikke alltid ser sitt eget og ungenes beste... HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #5 Skrevet 24. mars 2016 Hvor mange ganger trenger du å spørre om det samme? Let frem tråden du skrev for kort tid siden. Du fikk mange svar der. Anonymous poster hash: 869f8...6c0
Gjest Stjerneklart Skrevet 24. mars 2016 #6 Skrevet 24. mars 2016 (endret) Dere hadde en avtale og den gikk ut på at han skulle finne seg et sted nærmere dere, så syns jeg det er hans ansvar å finne et egnet sted å ha ungene på samvær. At du skal flytte ut og inn av ditt hjem fungerer for en periode, så langt du har et sted å bo i mellomtiden. Og det har det tydeligvis gjort. Du har strukket deg langt. Nå er det far sin tur til å ofre noe, måtte det være penger, tid eller organisering. Det er ditt hjem, og det er rett og slett frekt av far å forvente å kunne bo der videre. Om han ikke ser noen andre løsninger tyder det på at han ikke prioriterer og ønsker samvær med barna. Det er utrolig trist, men jeg syns det får være grenser for hvor langt mødre skal strekke seg for å oppfylle fars ønsker. Hvorfor er ikke hyttene han har tilgang på egnet for barn? Endret 24. mars 2016 av Stjerneklart
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #7 Skrevet 24. mars 2016 Er det noen "god" grunn til at dere ikke kan fortsette slik dere gjør nå? Eller ønsker du bare ikke å la far få viljen sin? Misforstå meg riktig, jeg forstår deg i så fall veldig godt. Jeg må også svelge kameler i hauger og bauger, for at barnet mitt skal ha noe som helst samvær med sin far. Jeg tror dessverre at vi kvinner som har vært "dumme" nok til å få barn med disse mennene som ikke gidder å gjøre så mye for samvær, må svelge disse kamelene til barna blir 18... Føler med deg! Anonymous poster hash: 0855b...16b Grunnen er rett og slett at jeg savner privatliv, og at jeg føler han "invaderer" mitt hjem. Jeg ønsker å gjøre en del her hjemme, spesielt når det kommer til oppussing. Barnslig som jeg er så ønsker jeg at det skal være mott, og at han ikke skal få se det, eller være en del av det I tillegg er jeg akkurat nå ganske forbannet på han, så jeg ønsker egentlig ikke å se han. Dette kan selvsagt endre seg, men jeg synes han tar dårlige valg som går utover ungene. Jeg prøver derfor å gjøre mitt for at de skal ha stabilitet og ro. Kamelsvelging er jeg blitt verdensmester i for lengst HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Gjest Antarctica Skrevet 24. mars 2016 #8 Skrevet 24. mars 2016 Hva om han fortsetter å ha hver 3.helg, men i stedet for langhelg tar han "korthelg"? Slik at ungene får én overnatting sammen med ham på hytta lørdag-søndag? Da gjør det ikke så mye om det ikke er egnet for barn der. I tillegg kan han komme så tidlig at han henter dem på skolen fredag og tar dem med et sted og spiser, gjør noe hyggelig sammen og leverer dem hjemme til kveldsmat.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #9 Skrevet 24. mars 2016 Hvor mange ganger trenger du å spørre om det samme?Let frem tråden du skrev for kort tid siden.Du fikk mange svar der. Anonymous poster hash: 869f8...6c0 Svarene jeg fikk der var at jeg skulle sette ned foten og si nei. Ser ikke på det som et forslag til hvordan ting kan løses. HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Gjest Stjerneklart Skrevet 24. mars 2016 #10 Skrevet 24. mars 2016 Hva om han fortsetter å ha hver 3.helg, men i stedet for langhelg tar han "korthelg"? Slik at ungene får én overnatting sammen med ham på hytta lørdag-søndag? Da gjør det ikke så mye om det ikke er egnet for barn der. I tillegg kan han komme så tidlig at han henter dem på skolen fredag og tar dem med et sted og spiser, gjør noe hyggelig sammen og leverer dem hjemme til kveldsmat. Og Pashla har løsningen her og!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #11 Skrevet 24. mars 2016 Hva om han fortsetter å ha hver 3.helg, men i stedet for langhelg tar han "korthelg"? Slik at ungene får én overnatting sammen med ham på hytta lørdag-søndag? Da gjør det ikke så mye om det ikke er egnet for barn der. I tillegg kan han komme så tidlig at han henter dem på skolen fredag og tar dem med et sted og spiser, gjør noe hyggelig sammen og leverer dem hjemme til kveldsmat.Takk for forslag Det bør kunne la seg gjennomføre å gjøre det slik et par av helgene. Har også vurdert å bestille meg en langhelg i høst, slik at de kan være her hjemme da. HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Gjest Antarctica Skrevet 24. mars 2016 #12 Skrevet 24. mars 2016 Og Pashla har løsningen her og! (Med visse forbehold - jeg vet ikke engang om noen av hyttene har rennende vann!)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #13 Skrevet 24. mars 2016 Dere hadde en avtale og den gikk ut på at han skulle finne seg et sted nærmere dere, så syns jeg det er hans ansvar å finne et egnet sted å ha ungene på samvær. At du skal flytte ut og inn av ditt hjem fungerer for en periode, så langt du har et sted å bo i mellomtiden. Og det har det tydeligvis gjort. Du har strukket deg langt. Nå er det far sin tur til å ofre noe, måtte det være penger, tid eller organisering. Det er ditt hjem, og det er rett og slett frekt av far å forvente å kunne bo der videre. Om han ikke ser noen andre løsninger tyder det på at han ikke prioriterer og ønsker samvær med barna. Det er utrolig trist, men jeg syns det får være grenser for hvor langt mødre skal strekke seg for å oppfylle fars ønsker. Hvorfor er ikke hyttene han har tilgang på egnet for barn? Yngstemann har som sagt spesielle behov og er fremdeles bleiebarn. Ingen av hyttene har innlagt vann, men sommerhytten har innlagt strøm om ikke annet HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Gjest Stjerneklart Skrevet 24. mars 2016 #14 Skrevet 24. mars 2016 Yngstemann har som sagt spesielle behov og er fremdeles bleiebarn. Ingen av hyttene har innlagt vann, men sommerhytten har innlagt strøm om ikke annet HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9 Nå vet jeg ikke hvordan tilrettelegging minstemann trenger og hvilke situasjoner som kan oppleves ubehagelig for ham, men på generelt basis kan jeg si at hytte uten vann ikke trenger å være så negativt! Mine besteforeldre har hytte uten vann, og jeg eeelsket å være der som barn. Utedo, bade i bekken (iskaldt, men gøy!) og spille ludo på kveldstid. Utrolig sjarmerende, og aldri før eller etter har jeg hatt så kvalitetstid med mine besteforeldre. Gleder meg til datteren min blir et par år slik at hun også har glede av å være der! Det kan jo fungere helt fint for en natt?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #15 Skrevet 24. mars 2016 Nå vet jeg ikke hvordan tilrettelegging minstemann trenger og hvilke situasjoner som kan oppleves ubehagelig for ham, men på generelt basis kan jeg si at hytte uten vann ikke trenger å være så negativt! Mine besteforeldre har hytte uten vann, og jeg eeelsket å være der som barn. Utedo, bade i bekken (iskaldt, men gøy!) og spille ludo på kveldstid. Utrolig sjarmerende, og aldri før eller etter har jeg hatt så kvalitetstid med mine besteforeldre. Gleder meg til datteren min blir et par år slik at hun også har glede av å være der! Det kan jo fungere helt fint for en natt? Jeg har ikke noe problem med hytter uten vann, tror eldstemann vil synes det er spennende Yngstemann er fremdeles bleiebarn og har blant mye annet dårlig syn, så det med vann er litt kjedelig. For en natt eller to så klarer de seg nok allikevel fint Det er i grunn ikke far jeg bekymrer meg for altså, det er barna HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #16 Skrevet 24. mars 2016 Ærlig talt så er det frekkt av far å forvente ar du flytter ut av ditt hjem når han skal ha samvær. På tide å sette foten ned nå. Hans eget ansvar å finne en løsning, ikke ditt. Mannen er voksen Om det betyr at samværet går ned så er det noe han skal ta på sin kappe, han kan ikke forvente å ta over ditt hjem på denne måten. Jeg hadde tilbudt mannen å være som gjest eller finne en annen løsning selv. Typiskt hvordan vi kvinner tar på oss ansvaret for at barna og far skal ha et godt forhold, hva med at mennene gjør noe selv Anonymous poster hash: 961e2...ebb
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #17 Skrevet 24. mars 2016 Det blir til sammen 6 samværshelger denne høsten, og jeg tror ikke vi skal lage en som varer lenger enn til jul siden han får et barn til i høst. Den ene samværshelgen faller nok bort på grunn av fødsel, jeg ser ikke for meg at far kan komme hit i hele september... Hvis jeg da sier at han tar de med en helg på sommerhytten i august og en tur på vinterhytten i november, og at de kan være her de tre andre helgene så er jeg vel mer enn raus nok, eller? Da reiser jeg bort den ene helgen, slik at jeg bare må være hos mine forelder to av helgene. Høres det greit ut? Vil som sagt at ungene skal ha det best mulig. HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #18 Skrevet 24. mars 2016 Ærlig talt så er det frekkt av far å forvente ar du flytter ut av ditt hjem når han skal ha samvær. På tide å sette foten ned nå. Hans eget ansvar å finne en løsning, ikke ditt. Mannen er voksen Om det betyr at samværet går ned så er det noe han skal ta på sin kappe, han kan ikke forvente å ta over ditt hjem på denne måten. Jeg hadde tilbudt mannen å være som gjest eller finne en annen løsning selv. Typiskt hvordan vi kvinner tar på oss ansvaret for at barna og far skal ha et godt forhold, hva med at mennene gjør noe selv Anonymous poster hash: 961e2...ebb Voksen tror jeg han aldri blir Denne ordningen var som sagt avtalt dette året for at ungene skulle få en myk overgang. Jeg vil jo ikke at det skal gå utover dem at far er en ansvarsløs idiot HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #19 Skrevet 24. mars 2016 Jeg synes det er flott at du er villig til å strekke så langt som du har gjort til nå i forhold til samvær mellom far og barn, men det du legger opp til i samværsavtalen er IKKE bærekraftig. Greit nok frem til jul, men det kommer til et punkt hvor plasteret må rives av, og akkurat nå er du faktisk en utsettende faktor. Derfor tenker jeg at det vil være mye bedre å si til far at han får finne en annen løsning (hytta, familie, venner, hotell), for å bo hos deg i samværshelger er uaktuelt etter at nåværende samværsavtale går ut. Det må nesten bli opp til han å finne løsningene...ikke deg! I tillegg vil han helt sikkert minimere samværet etter babyen kommer, og da tenker jeg at det egentlig er greit at dette har skjedd i forkant så det nye søskenet ikke får skylden for å ha stjålet pappa... Jeg mener ikke dette som noe som helst kritikk av din adferd, du hår opptrådt heltemodig og oppofrende for barna dine, og det står masse respekt av din håndtering av situasjonen (har lest de andre trådene dine). Men nå oppfatter jeg at du ikke lenger helt ser situasjonen for hva den er, og kanskje trenger mer distanse, særlig til din eksmann og hans forhold til felles barn. Ønsker deg lykke til Anonymous poster hash: 33a07...9cc
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #20 Skrevet 24. mars 2016 Jeg synes det er flott at du er villig til å strekke så langt som du har gjort til nå i forhold til samvær mellom far og barn, men det du legger opp til i samværsavtalen er IKKE bærekraftig. Greit nok frem til jul, men det kommer til et punkt hvor plasteret må rives av, og akkurat nå er du faktisk en utsettende faktor. Derfor tenker jeg at det vil være mye bedre å si til far at han får finne en annen løsning (hytta, familie, venner, hotell), for å bo hos deg i samværshelger er uaktuelt etter at nåværende samværsavtale går ut. Det må nesten bli opp til han å finne løsningene...ikke deg! I tillegg vil han helt sikkert minimere samværet etter babyen kommer, og da tenker jeg at det egentlig er greit at dette har skjedd i forkant så det nye søskenet ikke får skylden for å ha stjålet pappa... Jeg mener ikke dette som noe som helst kritikk av din adferd, du hår opptrådt heltemodig og oppofrende for barna dine, og det står masse respekt av din håndtering av situasjonen (har lest de andre trådene dine). Men nå oppfatter jeg at du ikke lenger helt ser situasjonen for hva den er, og kanskje trenger mer distanse, særlig til din eksmann og hans forhold til felles barn. Ønsker deg lykke til Anonymous poster hash: 33a07...9cc Jeg har faktisk brukt de eksakte ordene til min eksmann, at jeg ønsker å distansere meg fra han, og ikke ønsker å kommunisere med han på annet enn SMS, og kun angående barna En eventuell forlengelse vil kun vær frem til jul, så får han finne en løsning på hvordan det skal være videre. Jeg kommer til å bruke som argument at barna må få lov til å bli kjent med sitt nye søsken, slik at de får komme bort til han. Vet da at samværet vil bli sjeldnere, men han får eventuelt komme hit og ta de med på hytta innimellom. Dette er som sagt vanskelig, spesielt på grunn av yngstemann. Han kan ikke forklares på en fornuftig måte hva som skjer, og forstår ikke helt hva som skjer. HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #21 Skrevet 24. mars 2016 Går det an at eldstemann besøker far hver 3. helg og yngstemann besøker far hver 6 helg? Anonymous poster hash: b97bb...bbc
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #22 Skrevet 24. mars 2016 Går det an at eldstemann besøker far hver 3. helg og yngstemann besøker far hver 6 helg?Anonymous poster hash: b97bb...bbc Det går selvsagt an Symes bare det er litt lang, og ikke minst dyr, reisevei for to barn som da går på skolen. Helgesamværet blir jo da fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag for at det ikke skal gå på bekostning av skole. Føler at det blir mer stress enn hygge for dem. HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Gjest Antarctica Skrevet 24. mars 2016 #23 Skrevet 24. mars 2016 Det går selvsagt an Symes bare det er litt lang, og ikke minst dyr, reisevei for to barn som da går på skolen. Helgesamværet blir jo da fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag for at det ikke skal gå på bekostning av skole. Føler at det blir mer stress enn hygge for dem. HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9 Det holder jeg med deg i. Sånne langturer bør spares til høstferie o.l. Men at du vil tilby ham en glidende overgang til å ikke bo i huset ditt mer, det tror jeg er ris til egen bak. Resultatet er jo bare at han står på samme vis i desember og furter, og ingenting av det som er innarbeidet kan fortsette. For det barnet som dårlig takler endringer, blir det jo da et år i konstant endring fra sommeren og kanskje helt til neste sommer?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2016 #24 Skrevet 25. mars 2016 Det holder jeg med deg i. Sånne langturer bør spares til høstferie o.l. Men at du vil tilby ham en glidende overgang til å ikke bo i huset ditt mer, det tror jeg er ris til egen bak. Resultatet er jo bare at han står på samme vis i desember og furter, og ingenting av det som er innarbeidet kan fortsette. For det barnet som dårlig takler endringer, blir det jo da et år i konstant endring fra sommeren og kanskje helt til neste sommer? Han har ikke furtet altså, bare sett det som helt selvsagt at vi kan fortsette slik vi gjør i dag fordi det "fungerer så godt". Det fungerer veldig godt for ungene, godt for han og mindre godt for meg Det som gjør det vanskelig er jo at vi egentlig har blitt enige om at samvær skal foregå her i hjembyen vår de neste årene. Jeg får bare be han komme frem med løsning til bosituasjon for han og ungene som kan fungere og være av varig karakter. HI Anonymous poster hash: 400a9...0d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå