Gå til innhold

Legen min sa "er du klar for å bli skuffet?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 40 år, skal prøve å få et barn til. Har legen min rett, eller kan vi være heldig?

Finnes det noen statistikker på hvor mange prøvere over 40 som blir naturlig gravide?

Anonymous poster hash: e1a52...fcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo veldig individuelt da.. Har du tatt prøver hos legen som tilsier at du kan få vanskeligheter med å bli gravid, eller bare sa legen det uten videre? Noen blir lett gravid andre ikke. Sånn er det når en er over 40 også. Har lest statistikk om at fruktbarheten synker drastisk for hvert år etter fylte 35. Hvis du ikke har fått påvist noe, så syns jeg ikke du bør uroe deg. Det er jo individuelt når man kommer i overgangsalderen og det som følger med da..

Anonymous poster hash: 03b45...13e

Skrevet

Jeg kjenner mange som har blitt ufrivillig gravide etter at de ble 40. De tror de ikke er så fruktbare lenger, men den gang ei...

Anonymous poster hash: c7df9...dfa

Skrevet

Vet ikke om det er noen statistikk der ute, men kjenner (alt fra familie, venner, kollegaer og bekjente) 8 familier hvor mor var bikket 40 før hun ble gravid, kun 1 av de måtte ha hjelp... Men slikt kommer jo litt an på kroppen da, stor forskjell i forhold til fruktbarhet og aldring osv..

Anonymous poster hash: 572fe...949
Skrevet

Takk for svar :)

Ja jeg har lest at fruktbarheten synker etter 30, og at den synker drastisk etter 35.

Men samtidig synes jeg det popper ut babyer over alt, jeg bor i Oslo, i min første barselgruppe, jeg var 26år, alle de andre (7stk) var førstegangsfødende fra 39-41år.

Så informasjon om fruktbarhet forteller meg en ting, alle barn, i alle fall her i Oslo, med mødre over 40 forteller meg noe annet.

Jeg har ikke sjekket noe mer enn hos gyn, der hun så jeg hadde mange egg, "reine" eggledere osv, men som hun sa, hun vet jo ikke om eggene er fruktbare. Og siden vi ikke har prøvd enda har jeg ikke sjekket noe mer, vi får vente å se :)

Anonymous poster hash: 645ad...c21

Skrevet

Av de som du "kjenner", som er 40+, hvor lang tid brukte de på å bli gravide? Tror fint det går an å bli gravid som 40+, men det kan ta lengere tid enn for en 25-åring .

Anonymous poster hash: 3e393...581
Skrevet

Holder det ikke med dem du har? 40 år og prøver...i seneste laget.

Anonymous poster hash: df7d9...4c6

Skrevet

Jeg fikk barn (tvillinger) med ivf da jeg var 40. Første barnet fikk vi naturlig da jeg var 34. Var så glad da jeg ble gravid igjen tross at jeg trengte hjelp, men tenker ofte over at det var en grunn til at kroppen ikke ville naturlig. Man er rett og slett for gammel.. Ingen energi og nattevåken er nesten ikke til å holde ut. Hadde aldri gjort det igen hvis jeg visste hvor hardt det ble.

Anonymous poster hash: c8ff9...d43

Skrevet

Holder det ikke med dem du har? 40 år og prøver...i seneste laget.

Anonymous poster hash: df7d9...4c6

Det var ikke det jeg lurte på, men takk som bryr deg ;)

Hvorfor jeg vil ha en til var en helt annen diskusjon, og ikke en jeg tenker å ta med deg :)

Glad påske :)

Skrevet

Jeg fikk vite da jeg var 38 at jeg ikke kunne få barn. Hadde bare spontanabort etter spontanabort. Ingen årsak funnet. En måned etter legen sa det ble jeg gravid med min datter. Og da jeg var 41 ble jeg gravid med min sønn. Hvis du ser på statistikk hadde jeg ingen sjanser. Men så fikk jeg to. Så jeg tenker at alt kan skje.

Anonymous poster hash: c7c31...d56

Skrevet

Tja, fikk 3 barn på første forsøk alle 3 gangene som 39, 42 og 44-åring. Er sikkert veldig forkjellig fra kvinne til kvinne.

Skrevet

Jeg fikk vite da jeg var 38 at jeg ikke kunne få barn. Hadde bare spontanabort etter spontanabort. Ingen årsak funnet. En måned etter legen sa det ble jeg gravid med min datter. Og da jeg var 41 ble jeg gravid med min sønn. Hvis du ser på statistikk hadde jeg ingen sjanser. Men så fikk jeg to. Så jeg tenker at alt kan skje.

Så utrolig hyggelig å høre! Så heldig du var :) for noen små mirakler, tenker du ble glad :)

Ja det er sant, alt kan skje, og jeg stresser ikke :) det hadde vært fantastisk å få en til, og for mannen min som ikke har barn selv, håper jeg vi får det til :)

Skrevet

Heia. 

Jeg er 36 år. Er gravid for 2. gang siden september 2015. Hadde en MA i november. Ble ganske raskt gravid begge ganger. Første gang slutta med piller i juni....gravid i september...Men da forsøkte vi ikke i juli og august for å unngå å få barnet i mai. (pga konfirmasjon i heimen). Vi holdt oss unna sex i usikre perioder altså. Brukte piller igjen for å få mens før ny graviditet. Slutta med dem i januar, hadde en blødning i februar og ble da gravid i mars.  Vil ikke si at det er vanskelig å bli gravid. Brukte eggløsningskalender, og kjente på kroppen at det var i gang så vi hadde vel sex hver dag den uka.

Kjenner ei som blir 42 i sommer. Hun er gravid med nr. 2 på 2 år. Hun sa hun sluttet med p-piller og det gikk 3 mnd så var hun gravid. Overraskende raskt på oss begge egentlig i fht det som sies om alder osv. Prøv bare du å få barn....kan hende du blir skikkelig overrasket :)

Skrevet

Er 38 og gravid, tok bare to måneder å få det til.

Lykke til HI! :)

Anonymous poster hash: 944d0...008

Skrevet

Jeg er 40 og gravid. Måtte få hjelp denne gangen til tross at alle prøver var fine.

Jeg hadde lite egg igjen.

Samtidig er det mange 40 åringer som blir radkt gravide. Kjør på!!!😀

Lykke til.

Anonymous poster hash: 57707...2b9

Skrevet

Søseren min fikk nr.2 som 40 åring. Hun brukte ca. 1-1,5 år på å bli gravid med han.

En mann jeg jobbet med og kjæresten fikk begge sine barn etter 40 år. 40 år med første og 42 med andre :)

Anonymous poster hash: 34983...c03
Skrevet

Jeg brukte 1 år på å bli gravid som 27-åring. Og 1 mnd som 37-åring 😀😀 Og ja med samme mann! Lykke til 😊

Anonymous poster hash: 4859c...022

Skrevet

Svigerinnen min var 42-3 når hun ble gravid med broren min (på 49), frisk unge og alt er fint.

Det er jo ofte en pekepinn når moren din mistet mensen, de sier jo at man blir mindre fertil ca 10 år før menopause, så du kan jo høre med mor eller farmor hvor lenge de hadde mens?

Skrevet

Her var det mange oppløftende svar :)

Vi får ta tiden (den lille vi har) til hjelp å se. Er veldig rar følelse å være klar for en til, for jeg var veldig sikker på at jeg var ferdig. Var veldig fornøyd med de jeg har, og sa helt til etter at jeg traff min nåværende mann at jeg ikke skulle ha flere.

Rart hvordan man tror man kjenner seg selv i en viss alder, og fasinerende å se hvor mye man kan forandre seg i årenes løp.

Vi vokser alle og ingen vet vi vi ender :)

Takk igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...