Gå til innhold

Dere som driver med hest: ansvar som forrytter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket juridisk ansvar har forryttere? Småjenter på fjorten med forrytter-forhold kan jo fort komme i en situasjon der hesten skader seg, for eksempel, og hvis eier mener det skyldes "feilbruk" står barnet i en veldig vanskelig situasjon, er det da foreldrenes ansvar å dekke veterinærkostnadene, for eksempel? Hva om hesten løper ut og skader seg eller noen, osv osv. Det jeg lurer på er hvordan ordnes dette i kontrakten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har klare regler på HVOR det får lov å ri.

Vi har noen steder de må krysse en vei som er trafikkert, den får de ikke krysse uten en som er over 18 i følget.

Ellers har vi en tursti der man må krysse en bekk som er dyp, samme regel der.

Ellers er hesten dekket av forsikring. Om hesten flyr ut er det mitt ansvar som har leid ut en potensiel "utflyger" til en som kanskje ikke har erfaring/armstyrke til å håndtere det.

Ellers ville jeg vel holdt foreldre ansvarlig om de har forsøkt å hoppe 1 meters hinder når hesten bare kan hoppe 50 cm. Uvettig bruk.

Jeg har gått gjennom slike ting før vi inngikk avtale slik at alle er enig.

Ellers så synes jeg disse ungjentene er flinke, ansvarsfulle og fine jenter.

Anonymous poster hash: f5bb1...54b

Skrevet

Vet ikke hvordan det er juridisk men nå jeg har lånt bort hest har jeg betalt livsforsikring mens leietaker må dekke utgifter ifm skader som oppstår når leietaker er ansvarlig. De fleste har tegnet veterinærforsikring. Men I mitt tilfelle har dem hatt hesten på helfor.

Anonymous poster hash: 5c8fa...014

Skrevet (endret)

Takk for godt svar. Det er min niese som skal bli forrytter og jeg er litt bekymret tante, jenta er flink og smart og ansvarlig, samtidig hører jeg jo mye om hvor moro det er å hoppe høyt og ri fort osv. Men da regner med at de vil ha spesifikke avtaler på hva som er lov. Og så får hennes foreldre tenke godt gjennom det juridiske. Jeg tror ikke jeg hadde ønsket at mitt barn hadde ansvar for noe så verdifullt som tilhørte noen andre..

Endret av sug lut
Skrevet

Takk for godt svar. Det er min niese som skal bli forrytter og jeg er litt bekymret tante, jenta er flink og smart og ansvarlig, samtidig hører jeg jo mye om hvor moro det er å hoppe høyt og ri fort osv. Men da regner med at de vil ha spesifikke avtaler på hva som er lov. Og så får hennes foreldre tenke godt gjennom det juridiske. Jeg tror ikke jeg hadde ønsket at mitt barn hadde ansvar for noe så verdifullt som tilhørte noen andre..

Jeg hadde aldri leid ut en hest til yngre jenter med mindre jeg var så trygg man kan tillate seg å være på hesten. Helt sikker er man aldri men den jeg har leid ut har vært trygg og stødig og på de åtte årene den ble leid ut tre dager i uka har det aldri skjedd noe. Den kunne stikke til om den skvatt for noe men aldri hodeløs flukt.

Selv holdt jeg på med løpshester fra jeg var 12 år og var aldri i ulykker og det til tross for at mange av de var rimelig heite i hodet.

Anonymous poster hash: f5bb1...54b

Skrevet

Foreldrene må signere kontrakten hos meg, jeg lar ingen unger låne hesten min uten at foreldrene er involvert. Den sjansen tar jeg bare ikke, for det skal ikke mye til før hesten skvetter eller noe uforutsett skjer. 

Foretrekker at det er folk over 18år til stede når yngre skal ri eller håndtere hestene. Før i tida slapp de oss løs hvor som helst på alt av gærne hester, og det gikk stort sett bra, men det var mange tilfeller der det kun var flaks at ingenting skjedde.

I kontrakten ville jeg skrevet at foreldrene står økonomisk ansvarlig for eventuelle skader hesten påfører andre når forrytteren har ansvaret, og at de står ansvarlige for egenandelen på forsikringen dersom noe skjer mens forrytter har hesten.

Anonymous poster hash: 91719...238

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...