Gå til innhold

Barn og de "vanlige" diagnosene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig det bare er en følelse, men jeg har et inntrykk av at dersom et barn har diagnosene autisme, asberger tourettes syndrom ol, så er folk flest ganske forståelsesfulle og hensynsfulle. De synes stort sett foreldrene gjør en super jobb, forstår at det er mange utfordringer og at det er slitsomt osv. Mens dersom et barn har adhd blir det nesten litt tvert i mot. Da er det som om det er foreldrene sin feil at barnet har en dysfunksjon og folk er generelt lite forståelsesfulle og hensynsfulle.

Hva med deg? Stemmer dette for deg og ditt syn? Ev. hvorfor er det slik?

Anonymous poster hash: cb205...f6b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer overhodet ikke med mitt syn. Men så har jeg ADD, min datter ADD. Mine to nevøer har ADHD, en av de Tourettes. Og sønnen min har flere venner med ADHD.

Så jeg teller kanskje ikke. Og jeg jobber med psykisk utviklingshemmede. Så jeg har vel litt ekstra forståelse for diagnoser, og at alle kan være litt forskjellige, og ha forskjellige behov.

Anonymous poster hash: bfad8...938
Skrevet

Stemmer overhodet ikke med mitt syn. Men så har jeg ADD, min datter ADD. Mine to nevøer har ADHD, en av de Tourettes. Og sønnen min har flere venner med ADHD.

Så jeg teller kanskje ikke. Og jeg jobber med psykisk utviklingshemmede. Så jeg har vel litt ekstra forståelse for diagnoser, og at alle kan være litt forskjellige, og ha forskjellige behov.

Anonymous poster hash: bfad8...938

Ja, da blir det sikkert litt annerledes ;) Jeg spør litt av egen erfaring. Av mine fire barn har ett barn adhd og Tourettes og ett har asbergers. Både når jeg snakker med folk og skriver her inne har jeg merket meg at folk er veldig positive og støttende ved to av diagnosene, og not so much ved de siste. Likevel er det nettopp adhd-biten jeg synes er mest utfordrende.

H

Anonymous poster hash: d605e...bd0

Skrevet

Nei, vi ergrer oss over alle, både unger og voksne, som ikke oppfører seg skikkelig. Diagnoser kan brukes for å få riktig behandling, ikke som unskyldning for dårlig oppførsel.

Anonymous poster hash: e63bc...564

Skrevet

Du er nok inne på noe. Jeg tror det har noe med popularitetsbølger og "mote" av diagnoser. ADHD er en gammel diagnose for folk flest.

Tourette er i vinden nå. Mange som tidligere ville ønsket utredning for Adhd vil nå utredes for tourette.

Diagnoser går i bølger. Fibromyalgi, ME, borrealis er gode eksempler på dette.

Anonymous poster hash: be334...742

Skrevet

Nei, vi ergrer oss over alle, både unger og voksne, som ikke oppfører seg skikkelig. Diagnoser kan brukes for å få riktig behandling, ikke som unskyldning for dårlig oppførsel.

Ikke unnskyldning, men definitivt som forklaring.

Skrevet (endret)

Jeg tror nok du har rett. Derimot har jeg opplevd negativitet mot aspergers også, kanskje spesielt for noen år siden. Da var det en "motediagnose" etc. Nå har den "stakkars" gutten min med den ene motediagnosen gått hen og fått en ny diagnose som "er i tiden", nemlig borreliose som en her nevner. Nå er det en obskur sykdom vi (nordmenn altså) generelt har lite kunnskap om og dermed verken tror på eller syns er noe å diagnostisere. "Det er bare psykosomatisk." Det er alltid diagnoser som i tiden er utsatt for spott og spe, og bortforklaringer.

Endret av Mandala
Skrevet

Det er sant, men riktig oppførsel er ikke alltid like lett for barn og voksne med disse diagnosene. For eksempel kan man gjerne ikke kontrollere tics og dermed oppføre seg svært så upassende i noen situasjoner, eller barn med for eksempel asberger klarer ikke å lese kroppsspråket og reagerer feil. Det er ikke med vilje, men fordi de er annerledes.

HI

Anonymous poster hash: d605e...bd0

Skrevet

Mennesker med en sånn uvitende og ignorant holdning burde resten av samfunnet vært skånet for. Dere er vesentlig mer av en ulempe enn en unge med ADHD.

Anonymous poster hash: 2e058...fc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...