Gå til innhold

Økonomi hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer må få bedre styring på økonomien vår. Vil gjerne høre hvordan andre gjør det, har dere helt delt økonomi? Settes alt på felles konto?

Anonymous poster hash: 61f4d...833
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto. Hver måned setter vi inn et fast beløp på en felles utgiftskonto. Fra denne betaler vi felles regninger som strøm, lån, telefon, mat osv. "Private" utgifter betaler vi fra lønnskontoene våre. Det som blir til overs på felleskonto går i sparing ved neste overføring.

Skrevet

Ingen av delene

Vi har hver vår lønnskonto og felles matkonto og regningskonto

Begge har faste trekk til regning- og matkonto, begge har disse i nettbankene

Det som er igjen på lønnskonto er egne penger

Anonymous poster hash: bcc5e...a16

Skrevet

Ingen av delene

Vi har hver vår lønnskonto og felles matkonto og regningskonto

Begge har faste trekk til regning- og matkonto, begge har disse i nettbankene

Det som er igjen på lønnskonto er egne penger

Anonymous poster hash: bcc5e...a16

Omtrent som denne. I tillegg har vi en felles sparekonto som vi setter inn et fast beløp i mnd. Dette er en buffer og går i tillegg til dyrere ting som oppussing ol.

Anonymous poster hash: 9b9ce...693

Skrevet

Vi har hver våre lønns- og sparekontoer. Når jeg får lønn setter jeg over et fast beløp til en felleskonto. Når han får lønn gjør han det samme. Resten, det vi selv beholder på hver vår lønnskonto, er "egne penger" og brukes som jeg/han selv vil.

Fra felleskontoen betaler vi alle regninger og vi handler mat og drivstoff. Beløpet vi sitter igjen som vart eget er omtrent like stort for oss begge. Er felleskontoen tom, betaler den som har penger.

For å holde forbruket under kontroll har vi i perioder ført regnskap. Vi handler inn bare en gang i uka, setter opp en handleliste og holder oss strengt til den. Vi kjøper inn stort av toalettpapir, husholdningspapir og vaskemidler.

Mine tanker om økonomi er i korte trekk dette:

Skal man ha felles økonomi, bør begge sitte igjen med omtrent like mye penger til eget forbruk uavhengig av lønn.

Skal man ha delt økonomi, bør delingsprosenten legges opp etter hvor mye hver enkelt tjener slik at begge sitter igjen med omtrent like mye. Tjener han dobbelt så mye som henne, betaler han dobbelt så mye.

Skal man dele alt 50/50, bør hele levestandarden legges opp etter den som tjener minst. Jeg synes stadig jeg leser innlegg her inne hvor han lever som en konge, mens hun lever over evne og går i minus hver måned fordi hun må finansiere halvparten av hans dyre hus og levestandard. Dette er helt urimelig, synes jeg.

Skrevet

Vi har hver vår lønns-/brukskonto som vi får lønnen inn på hver måned. Derfra går det trekk til felles brukskonto (mat, bensin, klær, gaver etc), felles regningskonto (forsikringer, strøm, telefon, avgifter etc etc), og felles sparekonto.

Vi har ordnet trekkene slik at vi sitter igjen med noen tusenlapper hver på vår personlige brukskonto. Noen ganger bruker vi dem, andre ganger sparer vi dem når det nærmer seg ny lønning.

I nettbanken har vi tilgang til alle kontoene, også de personlige brukskontoene. Helt åpen og delt økonomi. Ingen av oss betrakter pengene som våre egne, men som felles. Nå skal det sies at vi var unge da vi ble sammen og hadde da like lite penger da vi startet samlivet. Nå tjener vi nesten det samme, bortsett fra de årene vi har valgt 80% utbetaling i foreldrepermisjon, da har han selvsagt tjent en del mer enn meg.

Anonymous poster hash: 7b910...fcf

Skrevet

Hver sin lønnskonto, setter over samme beløpet til felles regningskonto. Jeg setter også over til mat konto, det gjør ikke han. Men når det er tomt på matkonto så sier jeg ifra og han handler resten mnd.

Anonymous poster hash: d04f8...884

Skrevet

Deler fellesutgifter, egen matkonto. Ellers har vi separate lønnskontoer til eget forbruk.

Skrevet

Vi har felles økonomi, men hver vår lønnskonto. Når lønnen kommer har vi fast trekk til regningskonto. Jeg betaler som regel maten siden jeg handler en gang i uka. Vi har både tilgang til den andres konto i nettbank og kort. Det fungerer utmerket for oss, men en forutsetning er jo at man har lik syn på privatøkonomi.

Anonymous poster hash: 81be1...e4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...