Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Menstermin og tidlig UL i uke 6,8 og 13 viser én termindato. OUL i uke 21(de glemte meg)ga meg en termin 8 dgr senere. Hvilke hadde dere stolt på? Anonymous poster hash: c2a48...549
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Jeg ville stolt på OUL termin - da den baserer seg på barnets størrelse. De ser på hodeomkrets, lengde på lårbein og størrelse på magesekk. "Termin er best å sette i første halvdel av svangerskapet, for da utvikler stort sett alle fostre seg likt. Etter den tid blir det individuelle forskjeller og målene gir en dårligere pekepinn. Det er imidlertid mulig å sette en termin mye tidligere enn i uke 18, for jo tidligere i svangerskapet, jo likere er fostre på samme alder. Ulempen her er at det er lett å måle en millimeter eller to feil, og det kan gi store utslag i termindato. Dermed er det altså uke 18 som passer best." - http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Derfor-er-ultralyden-i-uke-17-19/ Anonymous poster hash: b1377...676
Plutselig_gravid Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Ville stolt på tidlig ul, uke 13. Den er sikrest, men så lenge du ikke føder veldig prematurt eller går over termin spiller det egentlig ingen rolle. Hadde jeg fått termindato basert på ul i uke 21 hadde jeg fått termindato 13. Februar. Jeg fødte 2. April, 2 uker over termindato.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #5 Skrevet 23. mars 2016 Legene bruker OUL termin, så med mindre man har hatt veldig uflaks som hun over her, så er vel den sikrest? Jeg stoler iallfall på legene. Anonymous poster hash: eac99...25f
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #6 Skrevet 23. mars 2016 Det spiller egentlig ingen rolle da leger og sykehus kun ser på oul er min erfaring. De flyttet tilogmed nin selv om jeg ble gravid ved ivf! Men hadde 2,5 uke mellom terminene på første barnet. Da var jeg bekymret. Det da jeg til jm. som tok det seriøst. Jeg fikk ekstra kontroller når jeg passerte min termin. Ble også satt i gang 12 dager før oul terminen. Anonymous poster hash: 784fb...116
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #7 Skrevet 23. mars 2016 Når det kommer til hjelp ved overtidighet forholder norske sykehus seg til oul termin som om den er spikret i stein. Personlig har jeg mer tro på tidlige ul da det er det de bruker elkers i verden Anonymous poster hash: 89097...5bb
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #8 Skrevet 23. mars 2016 Har kun hatt ordinær oul, termin ble satt 9 dager etter terminen jeg og legen fant ut. Babyen kom 1 dag etter terminen jeg og legen satte. Anonymous poster hash: eb6b7...155
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #10 Skrevet 23. mars 2016 Det var en spesialist som satt den første terminen min og gynekolog som satt de to neste. Tredje var OUL og sykehuset hadde som sagt glemt meg. Jeg var derfor 21+3(?) under OUL og jordmor sa selv at siden jeg var såpass langt på vei så var det vanskelig å ta skikkelige bilder. Syns derfor hele greiene virker så useriøst, og kan ikke skjønne at de ikke bare kan bruke de fire(!!) terminene som er like. Jeg vet det bare er en uke forskjell og at h*n mest sannsynlig kommer av seg selv. Det er bare veldig lenge å gå over om han ikke vil ut på egenhånd(gikk 10 dager over med nr 1, satt i gang med nr 2). Hi Anonymous poster hash: c2a48...549
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #11 Skrevet 23. mars 2016 Min OUL-termin var 4 dager senere enn mensterminen. I tillegg visste jeg når jeg hadde hatt eggløsning. Jeg fikk rett! Barnet ble født på menstermin, fire dager før OUL-termin. Men jeg kan ikke generalisere fra mitt eget ene tilfelle Anonymous poster hash: 4ebbd...90b
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #12 Skrevet 23. mars 2016 Det var en spesialist som satt den første terminen min og gynekolog som satt de to neste. Tredje var OUL og sykehuset hadde som sagt glemt meg. Jeg var derfor 21+3(?) under OUL og jordmor sa selv at siden jeg var såpass langt på vei så var det vanskelig å ta skikkelige bilder. Syns derfor hele greiene virker så useriøst, og kan ikke skjønne at de ikke bare kan bruke de fire(!!) terminene som er like. Jeg vet det bare er en uke forskjell og at h*n mest sannsynlig kommer av seg selv. Det er bare veldig lenge å gå over om han ikke vil ut på egenhånd(gikk 10 dager over med nr 1, satt i gang med nr 2). Hi Anonymous poster hash: c2a48...549 Enig med deg, oul-ultralyden er for sen til å være i det tidsrommet hvor alle fostre er like store og det derfor kan utføres terminberegning på. Når det er så store forskjeller bør der følges ekstra opp(hadde dette vært meg, hadde jeg endt opp med et 10 mnd langt svangerskap før jeg ble satt i gang...) Anonymous poster hash: 2ce14...e5f
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #13 Skrevet 23. mars 2016 Ble gravid med tvilliner med IVF så visste jo nøyaktig når jeg ble gravid, legebne på sykehuset påstod alikevel at jeg var blitt gravid tre uker senere. Anonymous poster hash: ee676...a59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå