Gå til innhold

Hvem hadde du reddet?


Anbefalte innlegg

Gjest Stjerneklart
Skrevet

 

Hvorfor håper du det?

Samfunnsmessig er et ungt, men voksent, menneske som er ferdig med utdannelsen vesentlig mer verdt enn et lite barn. Barnet kan enklere erstattes. Barna er mye verdt for foreldrene, men for "alle andre" er den voksne mer verdifull.

 

Anonymous poster hash: 3bedf...b09

 

 

 

Om valget stod mellom å miste barnet mitt eller mannen, så hadde jeg gitt blanke i hva som er samfunnsmessig mer verdt! Barnet mitt er uerstattelig, kanskje ikke for alle andre, men for meg. Og i en slik situasjon vil jeg faktisk være så "egoistisk" at det er alt som betyr noe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om valget stod mellom å miste barnet mitt eller mannen, så hadde jeg gitt blanke i hva som er samfunnsmessig mer verdt! Barnet mitt er uerstattelig, kanskje ikke for alle andre, men for meg. Og i en slik situasjon vil jeg faktisk være så "egoistisk" at det er alt som betyr noe :)

Det forstår jeg godt, og jeg hadde sikkert valgt det samme jeg også, men egentlig er det jo ikke noe fornuftig valg og det bør ikke være noe galt i å prioritere annerledes.

 

Anonymous poster hash: 3bedf...b09

Skrevet

Jeg svarer som de andre selvfølgelig barna mine, men jeg har faktisk en venninne som nok hadde hatt store problemer med å velge. Hun forguder mannen og hans ve og vel kommer før ungenes.

 

Anonymous poster hash: 16353...86a

Skrevet

Huff, fælt. Men såklart barna.

 

Anonymous poster hash: cfa30...d2c

Skrevet

Barna selvsagt. Men får tårer i øynene av å tenke på hvem jeg skulle reddet først..

Skrevet

Barna selvsagt. Men får tårer i øynene av å tenke på hvem jeg skulle reddet først..

Hvem av barna jeg skulle reddet først altså, mannen er bakerst i køen.

Skrevet

Mannfolka er ikke mye verd ser jeg...

 

Anonymous poster hash: 04bf5...508

 

Mannfolk er voksne mennesker som kan ta vare på seg selv. Man kan ikke si det samme om barn.

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Hvem av barna jeg skulle reddet først altså, mannen er bakerst i køen.

 

 

Får virkelig håpe det aldri blir en problemstilling. Uff! 

Skrevet

 

Hvorfor håper du det?

Samfunnsmessig er et ungt, men voksent, menneske som er ferdig med utdannelsen vesentlig mer verdt enn et lite barn. Barnet kan enklere erstattes. Barna er mye verdt for foreldrene, men for "alle andre" er den voksne mer verdifull.

 

Anonymous poster hash: 3bedf...b09

 

 

Er alle handlingene dine motivert av hva som er best for samfunnet? Interessant skrulle du :) Og hvem sa at alle menn til alle på DiB er ferdige med utdannelsen og arbeidsføre? Med 450 000 på uføretrygd i Norge er det veldig sannsynlig at mange av mennene til DiB-damer ikke jobber. Hvis man først skal diskutere den samfunnsmessige siden av saken. Et barn som enda ikke har påbegynt arbeidslivet, har dessuten flere år i arbeidslivet foran seg, enn en mann på, si, 40-45 år.

Skrevet

Er alle handlingene dine motivert av hva som er best for samfunnet? Interessant skrulle du :) Og hvem sa at alle menn til alle på DiB er ferdige med utdannelsen og arbeidsføre? Med 450 000 på uføretrygd i Norge er det veldig sannsynlig at mange av mennene til DiB-damer ikke jobber. Hvis man først skal diskutere den samfunnsmessige siden av saken. Et barn som enda ikke har påbegynt arbeidslivet, har dessuten flere år i arbeidslivet foran seg, enn en mann på, si, 40-45 år.

Jeg hadde sikkert valgt barna selv i de fleste tilfellene og sier ikke det er noe rart eller galt i at en mor eller far gjør det valget. Det jeg lurte på var hvorfor man skulle ønske at andre tok det samme valget.

 

Anonymous poster hash: 3bedf...b09

Skrevet

 

Jeg hadde sikkert valgt barna selv i de fleste tilfellene og sier ikke det er noe rart eller galt i at en mor eller far gjør det valget. Det jeg lurte på var hvorfor man skulle ønske at andre tok det samme valget.

 

Anonymous poster hash: 3bedf...b09

 

 

 

Fordi man håper at de har morsfølelsen inntakt? Hvis du setter mannen foran dine egne barn, mangler du etter min mening en del av morsfølelsen for barna dine. Det skal jo være morsinstinkt å beskytte sitt avkom. Det finnes ingen instinkt hos dyr å beskytte sin make fremfor avkommet sitt.

Skrevet

Fordi man håper at de har morsfølelsen inntakt? Hvis du setter mannen foran dine egne barn, mangler du etter min mening en del av morsfølelsen for barna dine. Det skal jo være morsinstinkt å beskytte sitt avkom. Det finnes ingen instinkt hos dyr å beskytte sin make fremfor avkommet sitt.

Når det gjelder dyr tar du helt feil. Mange dyrearter dumper ungene sine for at foreldrene skal kunne overleve. Det er helt vanlig. I mange kulturer har det også blitt gjort blant mennesker. Til en viss grad kan vi jo si det er vanlig i dag også. Vi har fri abort og det er allment akseptert at mors liv går foran et ufødt barns liv.

 

"Barnet" som familiens hovedfokus er en ganske ny idee.

 

Anonymous poster hash: 3bedf...b09

Skrevet

Jeg hadde reddet barna, og jeg vet at mannen hadde gjort det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...