Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har lyst og blitt anbefalt å søke avlastning for datteren min som har spesielle behov. Men det sitter så veldig langt inne føler at jeg svikter henne. Anonymous poster hash: 97db3...fe7
Gjest Stjerneklart Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Kjære deg, du svikter henne ikke! Så langt i fra! Å være forelder er slitsomt til tider, og vi trenger alle litt hjelp og avlastning i blant. Du som har et barn med spesielle behov kjenner nok ekstra godt på dette, og den jobben du har gjort og gjør som forelder står det all respekt av. Husk at avlastning ikke er noe negativt. De jeg kjenner som har barna sine på avlastning er så fornøyde. Og ikke minst, barna elsker det og gleder seg til å skulle dra på avlastningen. Barna har fått mange nye mennesker som er glade i dem, og de har fått oppleve masse morsomme ting. Og det beste av alt, når barnet kommer hjem til deg etter avlastningen har dere fått tid til å savne hverandre. Du har fått en liten pause, akkurat lang nok til at du har bygd opp et lite lager med energi som både du og datteren din vil sette stor pris på. Mitt råd til deg er å søke avlastning. Sannsynligvis vil det blir bra for dere begge, og skulle dere være så uheldige at det skjærer seg, så er det ikke verre enn at dere kan avslutte det. Gi det et forsøk, jeg tror det blir flott
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Hei. Jeg jobber i avlastningsbolig for barn med spesielle behov. Alle foreldre har høy terskel for å søke avlastning,og det er helt forståelig. Jeg kan berolige deg med at det går helt fint. Du får en oppstartsamtale med leder og den ansatte som skal være primærkontakt til ditt barn. Alle rutiner og ønsker blir notert ned,barnets rutiner og vaner skal følges så langt det går. Dere er på hyppige og korte besøk før første overnatting,og vi opplever at barn som ikke sover så mye hjemme,sover hele netter hos oss. Du kan f.eks begynne med timesavlastning til du er kjent med og trygg på personalet. Det er foreldrene som bestemmer løpet. Lykke til Anonymous poster hash: f5771...57f
Countess Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 Hei vi er i en prosess for å få avlastning til datteren vår på 2 år som har downs syndrom. Det satt langt inne hos oss også, men vi ble anbefalt å søke nå. Dette er fordi at selv om man nok klarer hverdagen som den er, er det fordi man blir vandt med det. På flere områder er det krevende å ha et barn med spesielle behov, på andre områder er det ikke. Det dere må tenke på er hva deres mål med dette er. Hvorfor ønsker dere avlastning, og hvordan vil veien videre være for dere om dere ikke får det. Man ønsker jo å tenke at alt vil går bra, og det vil det jo men kan ting bli bedre med avlastning? Kanskje vil barnet deres få flere støttespillere som kan være der for det i mange år. Har dere flere barn kan dere bruke ekstra tid på de som også trenger dere. Barnet som drar på avlastning får også ekstra oppmerksomhet den tiden det er på avlastning. Kanskje er det parforholdet som trenger litt ekstra tid? Uansett hva det er, så er det målet som er det viktigste. Ikke at det føles kjipt nå. Det er vel fåtall av foreldre som gjør dette for at de ikke ønsker å ha barnet hjemme, men for at det er det beste for barnet, på lengre sikt I vår situasjon vet vi at det kommer til å bli mer krevende med årene, og hvorfor skal man vente til man er totalt utslitt før man gjør det. Det er resurssterke foreldre som ber om hjelp, ikke svake. Det er sterke foreldre som ser at noen ganger trenger vi litt ekstra hjelp for at hverdagen skal gå rundt for alle
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 Tusen takk for fornuftige svar, alt dette dere sier er jo det det jeg/vi har tenkt. Vi har søknaden her ferdig og bare å levere. Vi gjør jo ikke dette for at vi ikke elsker barnet vårt, vi gjør det nettopp for at vi elsker henne. Jeg vet jo ikke om vi får på evt hvor mye vi får. Men bare tanken på at vi som voksne kunne få et lite pusterom føles rart. Vi har familie sin stiller opp men de er ikke trygge på dette med medesiner osv osv. Jeg tror også frøkna for det burde morsommere med andre. 💝 Anonymous poster hash: 97db3...fe7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå