Gå til innhold

Hva er kjefting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste er vel enige om at man i minst mulig grad skal kjefte på barna sine - men hvor går egentlig grensen for hva som er kjefting? Når jeg f.eks. sier med irritert stemme til toåringen "NEI! Jeg VIL ikke at du skal helle melk på gulvet, og det sa jeg nettopp til deg! Jeg blir sint når jeg må tørke opp fra gulvet igjen." Er det kjefting? Hvor synes dere grensen går?

Anonymous poster hash: c849e...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjeft er å få den andre til å føle seg underlegen og skamme seg. Gjerne med roping slik at vedkommende blir redd.

Det du driver med er irettesettelse.

Anonymous poster hash: 32e3b...52a

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Jeg syns ikke det eksempelet du bruker her er kvalifiserer som kjefting, og jeg syns absolutt det er helt innafor å snakke slik du gjorde. Jeg er av dem som mener at man trenger ikke alltid å være så pedagogisk og dillete i hjemmet. Barn har godt av å se foreldrene vise følelser, både glede, sorg og som du viste her, sinne. Det er en del av livet, og jeg tror det vil hjelpe barnet å uttrykke egne følelser senere i livet. 

Skrevet

Det er ikke kjefting. Det er irettesettelse.

Kjefting er roping og skriking, beskyldninger og negative karakteristikker (typ: du er så slurvete! må du alltid søle sånn! nå er jeg dritt lei rotekopper som deg!) og en usaklig, sårende tone. Å bli sint og irritert skjer med oss alle, og det må barna få lov å se. Men å skjelle dem ut og kalle dem ting er ikke OK.

Anonymous poster hash: 1384e...c67

Skrevet

Enig med de andre. Jeg oppfatter "kjefting" som noe uberettiget og/eller over streken i forhold til hva det gjelder.

Skrevet

Kjefting er for meg noe destruktivt.

Anonymous poster hash: ad643...722

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...