Gå til innhold

Benytte helsesystemet i Norge...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner noen, eller som selv bor i utlandet og benytter seg av helsesystemet i Norge? Med utlandet mener jeg Sverige eller Danmark. 

Grunnen til at jeg spør, er fordi vi vurderer å flytte til Sverige, nærmere svigerfaren min. Men mannen min er veldig mye syk + at han er transplantert. Jeg vet at de er flinke i Sverige også, men den ene tilstanden hans klarte de ikke å behandle i Sverige. Og dessuten, Rikshospitalet er best på transplantasjoner. Pga dette lurer jeg på hvordan det er å bo i Sverige og benytte seg at systemet i Norge. Jeg vet at man i tilfelle må betale en viss sum for å kunne benytte dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke godt nok til det nå, men tidligere så betalte man en grunnsum som gjorde at man fikk opprettholde alle rettigheter i Norge. Ville nok gjort dette om jeg var dere i den situasjonen.

Anonymous poster hash: 3ace2...297
Skrevet

Postet litt fort... jeg tror det er viktig at dere skaffer bekreftelse på reglene på dette, både i Norge og Sverige/Danmark for å finne ut hva som skjer om din mann blir dårlig. Husk også at det kan bli mye større utgifter for reise på dere om han/dere blir syke, så sjekk også opp dette hvis dere ikke har veldig god råd. Likeså med overnatting for andre i familien ved sykdom, om dere i utlandet vil ha noen som kan ta seg av barna som gjerne må fortsette skole tross sykdom osv.

Sjekk med nav, og sørg for all del å få alt skriftlig slik at dere er 100 % sikker på at den informasjonen dere får er riktig. Tenk også gjennom en del mer uheldige situasjoner og still spørsmål om hvordan dere så vil måtte forholde dere da.

Anonymous poster hash: 3ace2...297
Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg får sjekke litt rundt å se hva jeg finner ut. 

Skrevet

Takk. Skal sjekke linken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...