Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Fikk svar på blodprøver i dag og jeg mangler både vitamin D, jern, vitamin B(12) og folsyre. Ble anbefalt å ta tilskudd av alt. Jeg er gravid og har selvsagt tatt folat de første månedene. Begynte å glemme å ta folat da jeg var rundt 20 uker på vei, etter det ble det liksom faset ut fra rutinene. Jeg er litt bekymret for at jeg mangler disse tingene. Er det skadelig for fosteret på noe vis? Hvilken påvirkning har det egentlig? Anonymous poster hash: 6ea1e...9b0
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Når du tok folat de første månedene så har babyen trolig fått det den trenger likevel selv om du har en mangel. Men du bør absolutt ta tilskudd resten av svangerskapet. Ikke bekymre deg for mye, mest trolig går det bra, men ta riktige valg resten av svangerskapet. Husk også å gjøre det når du ammer. B12-tilskudd er ofte ikke nok å ta i tablettform, så der ville jeg hørt om du kan få det i sprøyteform (hvis det gis til gravide). Ta et muliti-B-tilskudd og nok D-vit. Minstedose D-vit. for friske gravide uten mangel er 20 mcg D-vit. daglig (offentlige anbefalinger), men disse er trolig satt for lavt. Du som har en mangel bør opp i en god del høyere tilskudd D-vit. for å få opp verdiene dine. Mangler kan påvirke foster, men husk at så lenge du er gravid så er det babyen som prioriteres, så ikke bekymre deg for mye! Få i deg nok av alt fra nå og mens du ammer og tenke positivt at det går bra Anonymous poster hash: 4eb28...a99
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Du har vel fått en plan fra legen for hvordan du skal få nivåene opp igjen? Selv fikk jeg plutselig b12-mangel i uke 32, får nå sprøyter hver uke. Den vanligste konsekvensen er nok at du er helt tom for det meste etter fødsel. Babyen tar stort sett det den trenger. Hvis ikke du har fått noen konkrete råd så ville jeg ringt tilbake og bedt om b12-sprøyter og nøyaktig navn og dose på hvilke tilskudd du bør ta. Anonymous poster hash: f0092...380
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå