Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Vi er nå på feriehuset vårt på landet. Rett borti her er det en gård som er i drift med blant annet kyr og allfall en hest. Jenta vår på ni har så lyst til å hilse på hesten. Er det ufint å gå bort å spørre om å få klappe den? Om de er inne så er det jo kanskje dumt å banke på å spørre....kanskje vi forstyrrer de. Hva synes dere? Droppe det? Anonymous poster hash: 21d55...df7
Stridsmøy Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 (endret) En skal aldri gå bort til fremmende dyr for å klappe og kose med de! Hva om noe skjer, f.eks at hesten faktisk er mannevond og plutselig biter? Det er vondt det. Spør bonden om lov. Spør alltid om lov enten det er hund eller hest eller hvilket som helst dyr. Endret 22. mars 2016 av Stridsmøy
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Jeg hadde syntes det var kjempekoselig om dere banket på Synes det er kjempetrist at vi har blitt så redd for å være til bry i dette landet at vi ikke lenger tør banke på hos naboen... Anonymous poster hash: 748c7...267
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Send en SMS:) Anonymous poster hash: c7240...4a2
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 Det jeg lurer på om det er ufint å gå bort til gården å spørre? Vi kan jo selvsagt ikke bare gå inn på gården og begynne å klappe dyrene uten å spørre først. Hi Anonymous poster hash: 21d55...df7
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 Jeg hadde syntes det var kjempekoselig om dere banket på Synes det er kjempetrist at vi har blitt så redd for å være til bry i dette landet at vi ikke lenger tør banke på hos naboen... Anonymous poster hash: 748c7...267 Ja det har du helt rett i 😊 Hi Anonymous poster hash: 21d55...df7
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 Send en SMS:) Anonymous poster hash: c7240...4a2 God ide! 😊 Anonymous poster hash: 21d55...df7
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 Det er ikke ufint å spørre Kan jo være de til og med synes det er veldig hyggelig. Anonymous poster hash: e4228...bdc
Gjest Minnieropptatt Skrevet 22. mars 2016 #9 Skrevet 22. mars 2016 En skal aldri gå bort til fremmende dyr for å klappe og kose med de! Hva om noe skjer, f.eks at hesten faktisk er mannevond og plutselig biter? Det er vondt det. Spør bonden om lov. Spør alltid om lov enten det er hund eller hest eller hvilket som helst dyr. Kanskje du skal lese hi en gang til? Hun har aldri sagt at de bare skal gå bort til hesten og klappe på den uten å spørre først.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 Jeg må innrømme at jeg synes det erganske plagsomt med "byfolk" som later til å tro at jeg har alverdens tid til å legge til rette for dem når de er på ferie. Hvis hesten går ute kan dere eventuelt klappe den over gjerdet om den vil, men ønsker dere noe mer synes jeg dere skal dra til en besøksgård, en rideskole eller en dyrehage. Det er nok styr med hyttenaboer om de ikke skal inn i stallen også. Anonymous poster hash: 71776...990
Stridsmøy Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 Kanskje du skal lese hi en gang til? Hun har aldri sagt at de bare skal gå bort til hesten og klappe på den uten å spørre først. Kanskje du skal lese svaret mitt en gang til? Jeg svarte også at en skal alltid spørre om lov.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #12 Skrevet 22. mars 2016 Hesten går vel ute på dagtid? Skal alltid spørre om lov i tilfelle hesten er mannevond. Haha. Sagt av en ekte byjente. Om du ikke ser selv at dyret ikke er interessert i kontakt så burde du kjøpe briller. Det er vel bare å lokke på den ved gjerdet? Må ikke gå inn til den. Om dere vil gi den gulrøtter så må dere selvsagt spørre om dere får lov. Anonymous poster hash: 50b34...7c8
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 En skal aldri gå bort til fremmende dyr for å klappe og kose med de! Hva om noe skjer, f.eks at hesten faktisk er mannevond og plutselig biter? Det er vondt det. Spør bonden om lov. Spør alltid om lov enten det er hund eller hest eller hvilket som helst dyr. Åh gud jeg hater slike fordummende svar! Anonymous poster hash: d9c16...c55
Stridsmøy Skrevet 22. mars 2016 #14 Skrevet 22. mars 2016 Hesten går vel ute på dagtid? Skal alltid spørre om lov i tilfelle hesten er mannevond. Haha. Sagt av en ekte byjente. Om du ikke ser selv at dyret ikke er interessert i kontakt så burde du kjøpe briller. Det er vel bare å lokke på den ved gjerdet? Må ikke gå inn til den. Om dere vil gi den gulrøtter så må dere selvsagt spørre om dere får lov. Anonymous poster hash: 50b34...7c8 Ikke er jeg blind og gårder med dyr var en stor del av barndommen min.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #15 Skrevet 22. mars 2016 Kanskje du skal lese svaret mitt en gang til? Jeg svarte også at en skal alltid spørre om lov. Men det var jo ikke det HI spurte om. Hun spurte om det var ufint å banke på fordi hun var redd for å forstyrre... Anonymous poster hash: e4228...bdc
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #16 Skrevet 22. mars 2016 Ikke er jeg blind og gårder med dyr var en stor del av barndommen min. Svaret ditt vitner om lite kjennskap til hesters adferd. Vil de hilse kommer de til gjerdet, vil de ikke kommer de ikke. Anonymous poster hash: 50b34...7c8
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 Vi har dyr og om nokon kom å banka på for å ville kose med hesten hadde eg syntes det var kjempekos😄 Om det var midt i middagen eller ikkje passar så hadde vi berre avtalt ei tid som passa☺ Anonymous poster hash: 96d88...54e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #18 Skrevet 22. mars 2016 Liker du at fremmede mennesker ringer på for å spørre om å få klappe dyret ditt eller prøvesitte bilen din? Sånt er like plagsomt for en bonde som for alle andre. Anonymous poster hash: 71776...990
Stridsmøy Skrevet 22. mars 2016 #19 Skrevet 22. mars 2016 Svaret ditt vitner om lite kjennskap til hesters adferd. Vil de hilse kommer de til gjerdet, vil de ikke kommer de ikke. Anonymous poster hash: 50b34...7c8 Har nok kjennskap. Og har dessverre opplevd for mange folk som ikke har kjennskap som ikke klarer å lese dyrene og har da gått på en smell.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #20 Skrevet 22. mars 2016 Liker du at fremmede mennesker ringer på for å spørre om å få klappe dyret ditt eller prøvesitte bilen din? Sånt er like plagsomt for en bonde som for alle andre. Anonymous poster hash: 71776...990 Hjelpes! Prøvesmake bilen??? 😅 Hi Anonymous poster hash: 21d55...df7
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #21 Skrevet 22. mars 2016 Hjelpes! Prøvesmake bilen??? 😅 Hi Anonymous poster hash: 21d55...df7 Prøvesitte, ja. Du skulle bare vite hverandre som vil at ungene skal få komme inn og sitte i traktoren. Samme som å spørre om å få sitte i bilen til andre folk. Anonymous poster hash: 71776...990
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #22 Skrevet 22. mars 2016 Jeg må innrømme at jeg synes det erganske plagsomt med "byfolk" som later til å tro at jeg har alverdens tid til å legge til rette for dem når de er på ferie. Hvis hesten går ute kan dere eventuelt klappe den over gjerdet om den vil, men ønsker dere noe mer synes jeg dere skal dra til en besøksgård, en rideskole eller en dyrehage. Det er nok styr med hyttenaboer om de ikke skal inn i stallen også. Anonymous poster hash: 71776...990 Jeg syns det egentlig er ganske lite raust. Det samme mener jeg om det andre svaret som sammenlikner det med å ringe på og be om å få prøvesitte bilen. Hyttenaboer er jo en slags naboer de også, og hvis dere ikke vil la barna komme inn og hilse på dyrene, får dere heller bare si pent nei og forklare hvorfor (dyrene bli redde? Dyrene kan bite? Dyrene tåler ikek trekk?) Jeg er selv byjente, men har hund. Her kommer det ofte nabobarn og ringer på for å spørre om å få hilse på hunden. Jeg syntes det er UTROLIG koselig. Hva er bedre enn små, søte barn som liker dyr og kommer på besøk? Noen ganger får de komme inn og leke med den inne, kanskje børste den også, eller de får gå på tur med den eller leke med den ute i hagen. Ikke stress i det hele tatt. Vinn-vinn: jeg får hilse på søte barn og kanskje en hyggelig prat med foreldrene spmkanksje også kommer forbi, barna får kontakt med dyr og hunden får lek og oppmerksomhet fra barn, som er det han elsker mest her på jorden (nest etter leverpostei). Er vel bare surpomper som kan synes at sånt er plagsomt og tidkrevende. Anonymous poster hash: fed98...f3c
Ylva og Mathilde Skrevet 22. mars 2016 #23 Skrevet 22. mars 2016 (endret) Her ringer barn på for å hilse på kattene, eller de kommer veltende gjennom hekken for å klappe dem, er jo bare hyggelig! Glad for alle på to ben som lærer å like, og være snille med dyr. (Kattene er ikke alltid like imøtekommende da 😅) Jeg er gammel "hestejente", så hadde ikke falt meg inn å spørre først før jeg klappet ved gjerdet eller ga litt gress fra grøfta, men hvis hun vil sitte på/stelle osv ville jeg bare spurt! Eneste som kan skje er at du får et ja (vinn-vinn) eller nei. Endret 22. mars 2016 av Ylva og Mathilde
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #24 Skrevet 22. mars 2016 Er jo bare å ta seg en rusletur, se om det er noen hjemme og stikk innom for å si hei til gårdsfolkene da vel! Det hadde jeg gjort, slått av en liten prat og ønsk dem god påske, så får dere sikkert klappe både hest og bonden GO for it Anonymous poster hash: 71dc3...f90
BøllefrøOgBolla Skrevet 22. mars 2016 #25 Skrevet 22. mars 2016 Jeg syntes absolut man kan banke på hos naboen, om det er for å si hei, spørre om å få låne mel til baksten, eller om å spørre om å få hilse på hesten 😃 Det er da vel bare hyggelig å bli kjent med de i nærheten, og hyggelig å hjelpe! Passer det ikke, så sier de nok det. Hjelpes meg, har det virkelig blitt feil å gå å banke på hos naboen også nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå