Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Hei! Jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med fødsel når babyen ligger i seteleie? Her har gutten ligget i det leiet hele tiden, og det ser ikke ut som han vil snu seg. Lege og jordmor hadde ikke så mye annen informasjon enn at jeg måtte vente til jeg ble innkalt til sykehuset. Forrige fødsel havnet barnet feil i fødselskanalen og ble sittende fast pga en hindring. Halebeinet måtte knekkes for å få ut barnet, men det gikk greit og vi slapp keisersnitt den gang. Det måtte vi regne med at skjer denne gangen også. Noen som har vært borti lignende? Er det realistisk med vaginal fødsel? Vi skal selvsagt ta det med sykehuset, men påska gjør at vi må vente ei stund på time Anonymous poster hash: fdfb8...af2
Marriet Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Halebenet knekkes?! var du bedøvet? Kjære tid, hørtes vondt ut! Knakk halebenet en gang jeg sto på snowboard. Var 16 år, har ikke stått på snowboard siden! Så vondt... og det tok jo en eeeevighet før det ble bra! Ellers kan jeg ikke svare så mye på spm ditt. Mini her lå i sete fram til dagen før fødsel. Flaks for min del, hadde han ikke snudd seg hadde det blitt ks. Fødselen skulle settes i gang dagen etter, derfor to ultralyder.
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 I forhold til hva du har opplevd før vet jeg ikke hva som er realistisk, men jeg fødte mitt første barn i sete uten komplikasjoner. En fin fødsel i så måte, ble godt tatt vare og på og var omringet av helsepersonell fra det øyeblikket jeg hadde 10 cm åpning
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Ja, men merket ikke så mye til det akkurat da. Det var mest vondt i ettertid! Det har aldri blitt helt godt igjen, så håper jeg slipper å brekke det opp på nytt :/ Tusen takk for svar forresten Anonymous poster hash: fdfb8...af2
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 Høres ut som du kanskje bør vurdere ks? Regner med det er vanskelig å være deg ETTER fødsel med det halebeinet? Selv fødte jeg i sete og sprakk og revna litt, men ellers gikk det fint. Ingenting knakk... Lykke til Anonymous poster hash: 877b4...d3a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 Ja, men merket ikke så mye til det akkurat da. Det var mest vondt i ettertid! Det har aldri blitt helt godt igjen, så håper jeg slipper å brekke det opp på nytt :/ Tusen takk for svar forresten Anonymous poster hash: fdfb8...af2 Jeg knakk halebeinwt mitt som 13 åring. Da jeg fødte første 15 år senere, fikk jeg brist i halebeinwt under fødsel. De sa det var fordi benet mest sannsynlig var grodd skeivt, noe som er veldig vanlig siden man ikke kan gipsen halebeinwt. Så jeg ville bedt om en vurdering for keisersnitt. Lykke til 😊 Anonymous poster hash: 67770...01e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 Hadde tatt KS uten videre diskusjon. Ikke la deg presse til setefødsel med din historie, norske jordmødre er hjernevasket og foretrekker at man må klippes, knekkes og sprekkes bare man oppnår målene om x antall vaginale setefødsler (for at de skal øve på deg), enn at kvinnen får innvilget keisersnitt. Forskningen viser at det for barnet er en liten fordel med KS ved setefødsel, mens for normale friske kvinner uten kompliserte tidligere fødsler, har vaginal fødsel en liten fordel. Anonymous poster hash: dd04d...7a2
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 faen hva slags sykehus er dette... aldri hørt om.. ser de at halebeinet må knekkes for å få ut ungen uten å vurdere keisersnitt hadde ikke jeg føda på det sykehuset igjen iallefall... Anonymous poster hash: 8141c...10a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #9 Skrevet 22. mars 2016 Be om ks! Jeg sier vanligvis det motsatte... Har hatt en ukomplisert setefødsel, helt grei. Men jeg hadde veldig gode bekkenmål. Sykehuset skal ta røntgen av dine indre bekkenmål og estimere opp mot størrelsen på baby når det er planlagt setefødsel. Men når halebeinet ditt knakk sist, så er det noe som sier meg at du har et trangt bekken? Når baby kommer m hode først kan jeg mer forstå at noe slikt vil skje. Men ikke når baby kommer m rumpa først vel, rumpa er jo mjuk. Vil ikke baby da bli sittende der, uten progresjon? Anonymous poster hash: 8f9dc...b5f
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 Hei! Jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med fødsel når babyen ligger i seteleie? Her har gutten ligget i det leiet hele tiden, og det ser ikke ut som han vil snu seg. Lege og jordmor hadde ikke så mye annen informasjon enn at jeg måtte vente til jeg ble innkalt til sykehuset. Forrige fødsel havnet barnet feil i fødselskanalen og ble sittende fast pga en hindring. Halebeinet måtte knekkes for å få ut barnet, men det gikk greit og vi slapp keisersnitt den gang. Det måtte vi regne med at skjer denne gangen også. Noen som har vært borti lignende? Er det realistisk med vaginal fødsel? Vi skal selvsagt ta det med sykehuset, men påska gjør at vi må vente ei stund på time Anonymous poster hash: fdfb8...af2 Kan du ikke få planlagt keisersnitt? Anonymous poster hash: 75869...8d6
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har ikke tatt mål av bekkenet enda, men jeg har tatt MR. Bildene viser at halebeinet har grodd skjevt og stenger fødselskanalen. Det skulle ikke være et stort problem under en normal fødsel, men er usikker på hvordan det er nå når han ligger i sete. Det er godt å høre at vi ikke er helt på jordet når vi heller mot keisersnitt. Takk for svar alle sammen! Anonymous poster hash: fdfb8...af2
SuperFries Skrevet 22. mars 2016 #12 Skrevet 22. mars 2016 Ei god venninne fødte sin første som setefødsel. Hun har fått store komplikasjoner nedentil etter fødsel. Vært inne på x antall korrigerende operasjoner de siste 3 årene. Hun fikk velge, og angrer bittert på sitt valg.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Jeg er bare i uke 31 nå og min baby ligger i seteleie. Min baby har jo enda veldig god tid på å snu seg, men om han ikke gjør det så kommer jeg til å ønske meg keisersnitt. Norge ligger veldig bak på dette området, f.eks i USA får man automatisk keisersnitt om babyen ligger i seteleie. Jeg tar ikke sjanse på å revne fra a til å. I ditt tilfelle er det ikke tvil i mitt eget sinn om at du burde ha keisersnitt. Knekt halebein som har grodd skeivt og stenger for fødselskanalen? Oh you gurl - dont take the chance! Velg keisersnitt! Anonymous poster hash: 34bb6...688
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #14 Skrevet 23. mars 2016 Jeg er bare i uke 31 nå og min baby ligger i seteleie. Min baby har jo enda veldig god tid på å snu seg, men om han ikke gjør det så kommer jeg til å ønske meg keisersnitt. Norge ligger veldig bak på dette området, f.eks i USA får man automatisk keisersnitt om babyen ligger i seteleie. Jeg tar ikke sjanse på å revne fra a til å. I ditt tilfelle er det ikke tvil i mitt eget sinn om at du burde ha keisersnitt. Knekt halebein som har grodd skeivt og stenger for fødselskanalen? Oh you gurl - dont take the chance! Velg keisersnitt! Anonymous poster hash: 34bb6...688 Norge ligger ikke BAK USA - måten fødselsomsorgen er lagt opp på i USA er ikke noe å trakte etter, det er ikke noe mål å bli som USA. Tvert imot! De har mange unødvendige inngrep i det som kunne vært normale fødsler, mye fordi de er redde for søksmål. Jeg synes på ingen måte det bør være slik at seteleie = automatisk ks, men når du har brukket halebeinet under fødsel før, og du vet at det må knekkes opp igjen under neste fødsel pga det har grodd skjevt, da hadde jeg tatt ks neste gang uavhengig av om hodet eller rumpa kom først. Anonymous poster hash: 576a1...66f
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2016 #15 Skrevet 23. mars 2016 faen hva slags sykehus er dette... aldri hørt om.. ser de at halebeinet må knekkes for å få ut ungen uten å vurdere keisersnitt hadde ikke jeg føda på det sykehuset igjen iallefall... Anonymous poster hash: 8141c...10a Jeg tror ikke det er mulig med ks hvis barnet allerede er i fødselskanalen Anonymous poster hash: 877b4...d3a
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2016 #16 Skrevet 23. mars 2016 (endret) Norge ligger ikke BAK USA - måten fødselsomsorgen er lagt opp på i USA er ikke noe å trakte etter, det er ikke noe mål å bli som USA. Tvert imot! De har mange unødvendige inngrep i det som kunne vært normale fødsler, mye fordi de er redde for søksmål. Jeg synes på ingen måte det bør være slik at seteleie = automatisk ks, men når du har brukket halebeinet under fødsel før, og du vet at det må knekkes opp igjen under neste fødsel pga det har grodd skjevt, da hadde jeg tatt ks neste gang uavhengig av om hodet eller rumpa kom først. Anonymous poster hash: 576a1...66f Vel, Norge ligger bak alle andre europeiske land, der det praktiseres KS som hovedregel ved seteleie. Ja, det er få dødsfall ved fødsler i Norge, men antall fødselsskader er enorm sammenlignet med for eksempel Finland. Oppfølging av fødselsskader med inkontinens, smerter ved samleie osv er svært dårlig - man får beskjed om å gjøre unyttige knipeøvelser som hjelper like mye som plaster mot kreft, og å innvilge operasjon er svært vanskelig. Men aktører i norsk helsevesen liker å tro at de er verdensmestere i alt. Jeg har sett det med egne øyne forresten, har to venninner som sliter veldig etter setefødsler. Den ene har fått over 200 innvendige sting og måtte reopereres flere ganger, det gjør fortsatt vondt å sitte 9 år etterpå, nesten umulig å ha sex, og hennes barn forblir nok enebarn siden hun ikke er garantert KS neste gang til tross for skadene. Den andre venninna har slitt med avføringsinkontinens i flere år uten å bli tatt på alvor, før hun endelig fikk operasjon. Endret 23. mars 2016 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #17 Skrevet 24. mars 2016 Når er det vanlig at en blir vurdert for keisersnitt? Er i uke 36 nå, så burde vel kanskje snart høre noe fra sykehuset? Tusen takk til alle som har svart Anonymous poster hash: fdfb8...af2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #18 Skrevet 24. mars 2016 Jeg tror ikke det er mulig med ks hvis barnet allerede er i fødselskanalen Anonymous poster hash: 877b4...d3a Ungen min lå i sete og legen på vakt våget ikke å bestemme ks, og sa jeg måtte føde vaginalt. Dette seteleie ble ikke oppdaget før jeg var i fødsel. Ct at bekkenet viste at det var på grensen, men at det kunne gå..Når halve ungen var ute,altså begge bena(!) satt hun så fast at det ble katastrofe-snitt, og da vil jeg si at babyen var godt nedi fødselskanalen Og bare for å skyte inn ang halebeinet, 70% av dem med brudd der er kvinner, og veldig mange av de bruddene igjen er etter fødsel Så det er ikke helt uvanlig at halebeinet ryker under en fødsel I his tilfelle ville jeg bedt om ks på bakgrunn av egne erfaringer. Anonymous poster hash: 91b0f...0b8
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #19 Skrevet 24. mars 2016 Når er det vanlig at en blir vurdert for keisersnitt? Er i uke 36 nå, så burde vel kanskje snart høre noe fra sykehuset? Tusen takk til alle som har svart Anonymous poster hash: fdfb8...af2 Anonymous poster hash: 8141c...10a
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #20 Skrevet 24. mars 2016 Anonymous poster hash: 8141c...10a for meg fikk jeg vurdering uke 31.. de sa det var mest vanlig : )uka etter fikk jeg brev i posten om dato Anonymous poster hash: 8141c...10a
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #21 Skrevet 24. mars 2016 Når er det vanlig at en blir vurdert for keisersnitt? Er i uke 36 nå, så burde vel kanskje snart høre noe fra sykehuset? Tusen takk til alle som har svart Anonymous poster hash: fdfb8...af2 Da bør du kontakte lege eller jordmor for henvisning til ul, måling av barnet og bekkenet. Det er vanlig at lege eller jordmor henviser deg i uke 36 om barnet ligger i sete eller tverrleie da. Her kan du lese litt mer om det: http://www.babyverden.no/Fodsel/Foedselsforberedelser/Babyens-leie-avgjorende-for-fodselen/ Anonymous poster hash: 0f58d...900
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #22 Skrevet 24. mars 2016 Vel, Norge ligger bak alle andre europeiske land, der det praktiseres KS som hovedregel ved seteleie. Ja, det er få dødsfall ved fødsler i Norge, men antall fødselsskader er enorm sammenlignet med for eksempel Finland. Oppfølging av fødselsskader med inkontinens, smerter ved samleie osv er svært dårlig - man får beskjed om å gjøre unyttige knipeøvelser som hjelper like mye som plaster mot kreft, og å innvilge operasjon er svært vanskelig. Men aktører i norsk helsevesen liker å tro at de er verdensmestere i alt. Jeg har sett det med egne øyne forresten, har to venninner som sliter veldig etter setefødsler. Den ene har fått over 200 innvendige sting og måtte reopereres flere ganger, det gjør fortsatt vondt å sitte 9 år etterpå, nesten umulig å ha sex, og hennes barn forblir nok enebarn siden hun ikke er garantert KS neste gang til tross for skadene. Den andre venninna har slitt med avføringsinkontinens i flere år uten å bli tatt på alvor, før hun endelig fikk operasjon. Vel, jeg har også venninner som sliter etter fødselsskader, men de har alle født i hodeleie. Er det grunn til at alle skal ta ks? De jeg kjenner som har født i seteleie, har det gått veldig fint med. Men hvilke enkeltpersoner jeg eller du kjenner er irrelevant. Her må man se på statistikk, ikke basere valg og meninger ut fra "noen jeg kjenner". Ja, Norge har endel å gå på når det gjelder fødselsskader i forhold til f.eks. Finland, og det har vært fokus på dette i flere år. Forresten skjer de fleste av disse skadene naturlig nok ved hodeleiefødsler, så igjen - skal man rett og slett ta ks på alle? Norge ligger IKKE bak USA - realiteten er at vi har heldigvis ikke kommet like langt som de har i en utvikling hvor fødsler ikke blir behandlet som den naturlige prosessen det er, men noe rent medisinsk og noe fødselslegen potensielt kan bli saksøkt for. USA har en ks-rate som er langt høyere enn det WHO anbefaler. Det er ikke noe mål å bli som USA! Det er ikke dermed sagt at alle som har barn i seteleie bør føde vaginalt, absolutt ikke. Hvis jeg var HI ville jeg tatt ks, også om barnet var i hodeleie. Jeg ville ikke brukket opp halebeinet igjen. Anonymous poster hash: 576a1...66f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #23 Skrevet 24. mars 2016 Be for all del om keisersnitt. Jeg ble "tvunget" til setefødsel,og det meste gikk galt. Det viste seg at barnet var alt for stort til å ta risikoen med vaginal fødsel.Så med din historie ville jeg ikke begitt meg ut på det. I etterkant fikk jeg vite at man selv skal bestemme om man ønsker setefødsel eller ikke. For meg virker det som om det skal presses frem vaginale fødsler uansett. Og jeg er ingen forkjemper for KS, men synes at i visse situasjoner er det det tryggeste. Anonymous poster hash: 04447...b4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå