Gå til innhold

kontroll vs frihet. Hjelp meg litt her!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er opptatt av å gjøre ting riktig. .Feks at ungene ikke skal sitte så lenge på ipad osv. Være sosiale og i fysisk aktivitet. Synes det er vanskelig å "slippe opp". Jeg håper ikke ungene blir stressa av det...de er 6 og 10 år. Klarer dere å ikke ha noen som helst planer en helgedag/feriedag og bare la ungene "flyte fritt"?

Anonymous poster hash: 5ee32...afb

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

I dag hadde vi ingen planer. Her er hva vi rakk likevel:

Ungene sto opp da de våkna selv, fant seg brød og frukt alene til frokost.

Så løp de til en kompis tidlig på formiddagen og lekte noen timer.

Jeg kalte dem hjem til lunsj da jeg fikk lyst. De så litt tv etterpå.

Vi fylte poser med gamle syltetøysglass og hygget oss med å knuse dem i retur-iglooen, så handlet vi inn. Ungene løp rundt i butikken etter varer jeg ba dem finne. De fikk melde inn middagsønsker.

Etterpå skar de grønnsaker til lapskausen sammen og tok det piano mens middagen kokte. De så litt tv.

Etter mat så de litt mer tv, og så hev jeg dem ut i snøen for litt utetid.

Etter utetid hadde vi et spontant påskeverksted på kjøkkenet. Kveldsmat, stell, sang, GODNATT.

Sånn gikk 13 timer i dag uten en eneste plan. Jeg avbryter gloinga på tv når jeg syns det er nok. Noen ganger ser jeg med dem, og forbereder dem underveis på at det tar slutt snart; "når Svampebob er over, spiser vi middag." Også hvis de sitter med et iPad-spill, da sier jeg at det og det skal skje om ti minutter.

Syns det ble en bra blanding av lek og andre ting. Tiåringen sa selv at dette hadde vært en. Fin dag.

Skrevet

Jeg hater å føle meg bundet av planer, så jeg fyller helgene med minst mulig av disse. Jeg tenker dessuten at helgen er der for at man skal slappe av, og da må det være rom for å styre tiden litt selv. Det blir lite TV-titting (jeg ser aldri på TV selv, så det har blitt ganske naturlig at barna heller ikke gjør det), men så lenge vi er hjemme får de styre tiden selv (men jeg hadde lagt inn begrensninger hvis det hadde betydd inaktivitet hele dagen). Hva sier barna dine, da? Virker det som de synes opplegget ditt er stressende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...