Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #1 Skrevet 21. mars 2016 Noen her som har født alene? Hvordan var det? Kommer kanskje litt an på grunnen til at man er alene, men jeg vil gjerne høre alle erfaringer uansett. Vi er i den situasjonen at rundt termin er det muligens ingen rundt oss som kan stille opp som barnevakt. Da må pappen være hjemme med storebror. Sist fødsel to knappe 2 timer, så det er jo ikke sikkert jeg blir så lenge alene på sykehuset da. Det jeg føler er mest vanskelig er ikke selve fødselen, men at jeg ikke skal få dele opplevelsen med mannen. Jeg er også litt redd for tilknytningen mellom mannen og babyen av alle ting. Det må jo være rart for ham å ikke oppleve fødselen og de aller første timene, selv om han sier det går bra. I tillegg er dette et svært etterlengtet barn som vi begge har ventet lenge på. Vi har vært to om alt når det gjelder storebror, så skal vi plutselig ikke dele de første øyeblikkene med det andre barnet sammen? Det føles så merkelig. Men ja, ønsker å høre fra andre som har født alene. Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: 72140...6ab
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #2 Skrevet 21. mars 2016 Hvor gammel er storebror? Jeg fødte første barnet alene . Pga hun kom 5 uker før tiden, og mannen var på jobbreise. Fødselen gikk raskt og fint for seg. Og tilknytningen kom med en gang han fikk møtt henne. Noen timer etter fødselen . Han var stolt som en hane og kunne ikke ta øynene vekk fra hun. Anonymous poster hash: d042f...a02
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #3 Skrevet 21. mars 2016 Har dere virkelig så lite nettverk? Ingen familie, venner, naboer, foreldre til barnets kompiser, kolleger evt barnehageansatte (mot lønn selvsagt) som kan passe ungen et par timer under fødselen? Jeg synes det er skremmende at man har då lite nettverk. Man har tross alt ganske lang tid på å finne en løsning. Feks la ungen bli kjent med naboer eller kolleger på forhånd. Hvor gammel er storebror? Anonymous poster hash: 51c41...14d
MarianeA Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Jeg synes også det er rart at noen har så få rundt seg at ingen kan spørres. Når det er sagt så hadde jeg fint kunne født mine tre barn alene. Jeg kunne ikke brydd meg mindre enn om hvem som var rundt meg da jeg fødte. Jeg hadde heller ikke vært bekymret for tilknytning, jeg tror i bunn og grunn ikke det skjer de første timene etter fødsel.
Singelmamma <3 <3 Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har født mine to alene. Hadde fine fødsler, rolige. Ved sist fødsel hadde jeg avtalt at jordmor skulle komme når jeg trykka på knappen, så jeg fikk flere timer alene før fødsel og rolige timer etter fødsel med tid å kose med baby. Far og baby har god kontakt selv om vi ikke er i lag.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 Dette har ikke vært en problemstilling før nå nylig. Vår opprinnelige plan var at storebror på 5 år skulle til besteforeldre når fødselen starter, men så har det skjedd noe som gjør at de ikke kan likevel. Om baby kommer mer enn fire uker før tiden eller et par dager etter termin, så har vi barnevakt uten problem. Men man kan ikke planlegge når baby vil komme.. Storebror kom langt over termin, men man vet jo ikke hvordan nestemann er. Her vi bor nå har vi kun bodd et par år mens vi studerer. Vi har en stor bekjentskapskrets her, men ingen jeg føler er nær nok til å be om noe sånt som at de skal stille seg klar over 4 uker til å våkne på natten og ta imot storebror om fødselen starter. Vi bor i et område med omtrent kun studenter og termin er midt i eksamensperioden som er den mest krevende tiden på året for de fleste i vår nærmeste krets. Både jeg og mannen har en jobb hvor vi stort sett er alene på vakt, og dermed blir man ikke så veldig godt kjent med kollegaer. Og som skrevet over, dette er en ny problemstilling samtidig som det ikke er så veldig lenge igjen til termin. Jeg prøver å vri hjernen for å komme på noen jeg kan spørre. Jeg vet jeg kan spørre min mor eller en av mine søsken om de kan komme å være hos oss rundt termin, men jeg vet ikke om jeg har så veldig lyst til det.. De er ganske intense og vi har ganske liten plass, så jeg vet ikke om jeg vil ha noen der når jeg kommer hjem fra sykehuset. Vi skal flytte rett etter termin, og om baby klarer å vente med å komme til etter det så har vi nok av familie og venner som kan stille opp på hjemplassen vår. Alt ble bare full kræsj med termin, eksamensperiode, flytting, osv, alt samtidig. Men det må da løses på et vis HI Anonymous poster hash: 72140...6ab
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 Dette har ikke vært en problemstilling før nå nylig. Vår opprinnelige plan var at storebror på 5 år skulle til besteforeldre når fødselen starter, men så har det skjedd noe som gjør at de ikke kan likevel. Om baby kommer mer enn fire uker før tiden eller et par dager etter termin, så har vi barnevakt uten problem. Men man kan ikke planlegge når baby vil komme.. Storebror kom langt over termin, men man vet jo ikke hvordan nestemann er. Her vi bor nå har vi kun bodd et par år mens vi studerer. Vi har en stor bekjentskapskrets her, men ingen jeg føler er nær nok til å be om noe sånt som at de skal stille seg klar over 4 uker til å våkne på natten og ta imot storebror om fødselen starter. Vi bor i et område med omtrent kun studenter og termin er midt i eksamensperioden som er den mest krevende tiden på året for de fleste i vår nærmeste krets. Både jeg og mannen har en jobb hvor vi stort sett er alene på vakt, og dermed blir man ikke så veldig godt kjent med kollegaer. Og som skrevet over, dette er en ny problemstilling samtidig som det ikke er så veldig lenge igjen til termin. Jeg prøver å vri hjernen for å komme på noen jeg kan spørre. Jeg vet jeg kan spørre min mor eller en av mine søsken om de kan komme å være hos oss rundt termin, men jeg vet ikke om jeg har så veldig lyst til det.. De er ganske intense og vi har ganske liten plass, så jeg vet ikke om jeg vil ha noen der når jeg kommer hjem fra sykehuset. Vi skal flytte rett etter termin, og om baby klarer å vente med å komme til etter det så har vi nok av familie og venner som kan stille opp på hjemplassen vår. Alt ble bare full kræsj med termin, eksamensperiode, flytting, osv, alt samtidig. Men det må da løses på et vis HI Anonymous poster hash: 72140...6ab Går han ikke i barnehage? Kanksje noen av de ansatte der kan komme? Anonymous poster hash: 1f9d4...6eb
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 Er det mannen din som venter på å ta en viktig eksamen? Hvor langt unna bor familien din? Hva med å sende storebror til nærmeste familie når termin nærmer seg? Han kan vel fint bo der noen dager eller en uke? Evt ber du noen om å komme til dere noen dager, og når det ser ut som fødselen nærmer seg veldig, så kan de ta med seg storebror til sitt eget hjem? Anonymous poster hash: 100c7...9b7
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #9 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har født alene og det gikk utrolig bra. Når jeg tenker tilbake ville jeg ikke gjort det noe annerledes med tanke på situasjonen med barnefar. Jeg hadde en jordmor inne hos meg stort sett hele tiden, hun var god støtte og utrolig grei. Alt i alt en fantastisk opplevelse. Om jeg skulle få flere barn skal jo pappaen få lov til å være der om han vil det, men om det av noen grunner ikke lar seg gjøre er jeg ikke redd for å ta en fødsel til alene, tvert i mot Gjør det som føles rett for dere. Om det føles mest naturlig for far å bli hjemme med storebror, så gjør dere det. Men om han ønsker å være med, så vil jeg bare tipse om at det er helt lov å spørre i barnehagen om noen av de ansatte kunne tenke seg å stille opp. I barnehagen jeg jobbet i meldte styrer seg som frivillig barnevakt for dem som nærmet seg termin, og hadde noen kommet til meg og spurt ville jeg med glede stilt opp, om så det skulle være midt på natta og jeg måtte løpt ut i pysjen. Om du i tillegg tilbyr litt penger for jobben, så tror jeg nok dere får ordnet det der altså. Lykke til med fødselen :-) Anonymous poster hash: a9d51...d98
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 Dette har ikke vært en problemstilling før nå nylig. Vår opprinnelige plan var at storebror på 5 år skulle til besteforeldre når fødselen starter, men så har det skjedd noe som gjør at de ikke kan likevel. Om baby kommer mer enn fire uker før tiden eller et par dager etter termin, så har vi barnevakt uten problem. Men man kan ikke planlegge når baby vil komme.. Storebror kom langt over termin, men man vet jo ikke hvordan nestemann er. Her vi bor nå har vi kun bodd et par år mens vi studerer. Vi har en stor bekjentskapskrets her, men ingen jeg føler er nær nok til å be om noe sånt som at de skal stille seg klar over 4 uker til å våkne på natten og ta imot storebror om fødselen starter. Vi bor i et område med omtrent kun studenter og termin er midt i eksamensperioden som er den mest krevende tiden på året for de fleste i vår nærmeste krets. Både jeg og mannen har en jobb hvor vi stort sett er alene på vakt, og dermed blir man ikke så veldig godt kjent med kollegaer. Og som skrevet over, dette er en ny problemstilling samtidig som det ikke er så veldig lenge igjen til termin. Jeg prøver å vri hjernen for å komme på noen jeg kan spørre. Jeg vet jeg kan spørre min mor eller en av mine søsken om de kan komme å være hos oss rundt termin, men jeg vet ikke om jeg har så veldig lyst til det.. De er ganske intense og vi har ganske liten plass, så jeg vet ikke om jeg vil ha noen der når jeg kommer hjem fra sykehuset. Vi skal flytte rett etter termin, og om baby klarer å vente med å komme til etter det så har vi nok av familie og venner som kan stille opp på hjemplassen vår. Alt ble bare full kræsj med termin, eksamensperiode, flytting, osv, alt samtidig. Men det må da løses på et vis HI Anonymous poster hash: 72140...6ab Jeg ville stilt opp for dette til enhver i bhg og klassen til sønnene min dersom jeg ble spurt! Ser den med eksamen, men hva med en av de ansatte i bhg? Ellers tror jeg jeg ville taklet fint å føde alene (dvs, taklet det like dårlig 😜). Tilknytningen etterpå kommer nok uansett, men opplevelsen vil du jo være alene om sånn sett. Det kan jo bli ildprøven på at dere fra nå ikke vil kunne være to om alt 😌. Anonymous poster hash: 76139...639
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå