Gå til innhold

Det er en ny vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet.. Har dere tatt den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mot noro-virus. Oral vaksine som gis ved 6 ukers alder.

Fordelen med de øvrige vaksinene, er jo at de har vært lenge på markedet og er vel utprøvd. Derav blir man mindre skeptisk enn til feks svineinfluensa-vaksine. Men hva med denne nye?

Anonymous poster hash: d225c...1c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rota-virus, ikke noro.

Anonymous poster hash: c8e21...9db

Skrevet

Rotavirus begynte vel for halvannet år siden.

Anonymous poster hash: 02f8b...c5d

Skrevet

Kom vel i sept.2014. Taes ved 6-ukers og 3 mnd kontroll. Regner med de fleste med barn født etter aug 2014 har tatt den ☺

Skrevet

Ja altså, jeg fikk barn i 2013, og da ble ikke denne vaksinen tilbudt. Men nå nærmer lillesøster seg vaksinealder..

Har selvsagt gitt storesøster alle andre vaksiner på programmet.

Skrevet

Ja. Hun fikk ganske sterke bivirkninger, med kraftig diaré en ukes tid, men da resten av familien ble hardt rammet av rota tidligere i år var hun den eneste som slapp unna.

Anonymous poster hash: c9b58...f31

Skrevet

Den er jo ikke ny. Den har vært brukt i utlandet i ei årrekke.

Anonymous poster hash: 3069a...726

Skrevet

Yngste har tatt den. Var veldig glad for det da storebror fikk tre runder med omgangssyke. Men jeg tror ikke den hadde vært nødvendig på førstefødte, som levde relativt isolert fra barn og smitte.

Anonymous poster hash: c62e4...30b

Skrevet

Vi venter barn i juli, og jeg vil gjerne at banyen får den vaksinen. Barnet på fire har ikke tatt den, siden den ikke var tilgjengelig da.

Anonymous poster hash: 4cc05...40b

Skrevet

Min eldste på tre fikk den ikke, for da var den ikke innført.

Yngste på 10 mnd har tatt den. Fikk ingen bivirkninger. 

Jeg, min mann og 3 åringen fikk faktisk omgangsyken nå i høst uten at minstemann fikk det, men det kan jo være tilfeldig. 

Skrevet

Vaksinen er ikke ny. Den er imidlertid relativt ny i det norske vaksinasjonsprogrammet.

Anonymous poster hash: 6d217...0fd

Skrevet

min har ikke fått den, fikk han i 2013

Skrevet

Eldste ble innlagt på sykehus med sonde pga rotavirus, så vi var veldig glad for å kunne gi yngste vaksine mot den.

Anonymous poster hash: acbf7...ac2

Skrevet

Eldste ble innlagt på sykehus med sonde pga rotavirus, så vi var veldig glad for å kunne gi yngste vaksine mot den.

Yngste fikk for øvrig ingen bivirkninger.

Skrevet

ja yngste har tatt den ☺️

Anonymous poster hash: 7c28c...3e9

Skrevet

Fordelen med de øvrige vaksinene, er jo at de har vært lenge på markedet og er vel utprøvd. Derav blir man mindre skeptisk enn til feks svineinfluensa-vaksine. Men hva med denne nye?

Skrevet

Ikke noro, rota. Den er særdeles godt utprøvd, har vært en del av andre lands vaksineprogram i årevis. Alle jeg kjenner som jobber med helse, har kjøpt denne til barna sine før den ble en del av programmet.

Anonymous poster hash: 558e6...77b

Skrevet

Etter første ble ALVORLIG syk av viruset har vi vaksinert den andre privat.

Det er bra at denne vaksinen er med i programmet nå.

Skal love deg at hvis du er en av de uheldige som får dette på ditt spedbarn så vil du rise deg selv for ikke å ha tatt vaksinen.

Anonymous poster hash: 0cd4a...23e

Skrevet

De eldste har ikke fått den, for den vaksinen var ikke i programmet da.. Babyen skal ha den!

Jeg har hatt Rotaviruset, og det var helt jævlig! Var dårlig lenge etter det verste var over.. Kom meg ikke ovenpå før noen uker.. Slapp så vidt unna sykehusinnleggelse.. var så klein at jeg ikke kunne ta vare på barna, og pappaen måtte være hjemme for meg.

Det var skikkelig dritt, og hvertfall ikke noe jeg vil at en sart liten baby skal ha..

Anonymous poster hash: b2b2a...f21
Skrevet

jepp, babyen her har heldigvis fått den.

Begge mine elste har hatt rotavirus, og vært innlagt på sykehus. 

Det var virkelig på høy tid at norge kom etter og begynte med denne vaksinen!

Anonymous poster hash: 81946...31f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...