Gå til innhold

Luksusproblem ang påskeegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

9 åringen kom hjem fra far i går med et påskeegg i bagasjen hun hadde fått av "stemormor" ☺ superhyggelig! Dillemaet er jo at da har 9 åringen 2 egg og 3-åringen har 1....! Han forstår jo ikke dette. Vurderer å lage et ekstra egg til 3 åringen. Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: 8d6b3...81c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde latt han beholde det han fikk, men ikke gitt et eget et i tillegg. Ett egg er nok.

Skrevet

Var inne på den tanken også, men føler det blir veldig urettferdig at 3 søsken får egg av mamma men ikke hun

TS

Skrevet

Del opp godiset til treåringen og putt det i to egg, så får han to uten at det blir for mye sukker. Fyll opp med litt silkepapir el hvis det blir litt skrint. Ev. etterfyll i eldstes ene egg etter hvert, hun er stor nok til å skjønne problemstillingen (har akkurat samme aldersforskjell på mine to), og er vel oppe litt lenger så hun kan spise litt etter at lillebror har lagt seg.

Det er greit at ting ikke alltid kan være likt, sånn er nå engang verden, men slike ting skjønner ikke en liten treåring enda, og det er en ganske enkel løsning på problemet, så da ville jeg gått for det.

Skrevet

Nå har ikke vi noen mine, dine, våre-barn problematikk, men det hender jo rett som det er at ungene får noe snop med seg hjem fra bursdager eller andre sammenhenger der bare en av dem er. Vi har da hatt som regel at det de har spist før de kommer hjem er spist og ferdig med det, men det de har med hjem deles med søsken. Det har fungert veldig fint.

Anonymous poster hash: 4bb30...bbc
Skrevet

Takk for svar ☺

Skrevet

Er denne "stemormor" kun 9 åringen sin? Jeg er litt sånn at man ikke alltid skal gjøre likt (hvis et barn har bursdag trenger ikke den andre å få gaver). Men litt leit for 3 åringen at ingen andre har gitt et egg til til han. Kanskje du kan si til 9 åringen at han kan åpne egget fra "stemormor" på rommet, og putte tingene i egget han får fra deg, eller ha det på rommet og gå og "fylle på egget" etter hvert? Så ikke tre-åringen ser at han har to? 9-åringen forstår nok det, at 3-åringen kan bli lei seg da. Ville ikke latt være å gi egg til 9-åringen selv.

Anonymous poster hash: dbe22...883

Skrevet

Er denne "stemormor" kun 9 åringen sin? Jeg er litt sånn at man ikke alltid skal gjøre likt (hvis et barn har bursdag trenger ikke den andre å få gaver). Men litt leit for 3 åringen at ingen andre har gitt et egg til til han. Kanskje du kan si til 9 åringen at han kan åpne egget fra "stemormor" på rommet, og putte tingene i egget han får fra deg, eller ha det på rommet og gå og "fylle på egget" etter hvert? Så ikke tre-åringen ser at han har to? 9-åringen forstår nok det, at 3-åringen kan bli lei seg da. Ville ikke latt være å gi egg til 9-åringen selv.

Beklager, så ikke at du spesifiserte kjønn, så skrev bare han.

Forresten, 3 andre søsken? Er det da to andre som også bare får ett egg?

Skrevet

Beklager, så ikke at du spesifiserte kjønn, så skrev bare han.

Forresten, 3 andre søsken? Er det da to andre som også bare får ett egg?

Bare 9 åringen sin ja ☺ God idé, men 3 åringen har sett det allerede...

Det er 2 til som får ett egg ja, men de er tenåringer så de skjønner greia 😉

Skrevet

Jeg gjør bare ikke forskjel på mine.

Hos meg får mine det samme.

Hvis ene barnet får 2 så kjøper jeg ekstra til den andre.

Anonymous poster hash: 0c63b...a47

Skrevet

Dette synes jeg bare 3-åringen må få lære seg. Vi har en 2-åring som ikke alltid kan få det samme som 4-åringen. Eldste kommer gjerne hjem med godtepose fra selskap osv, og da lager ikke jeg ekstra til 2-åringen. Alt er ikke "rettferdig", og det er vår oppgave å lære ungene å håndtere slike skuffelser og følelsene som oppstår i dem når de opplever at noe er "urettferdig".

Kanskje 9-åringen ikke akkurat trenger å friste 3-åringen med det ekstra egget? Men jeg mener heller ikke at 9-åringen trenger å gjemme egget eller at dere skal lage ekstra til 3-åringen. Hvis dere forklarer for 3-åringen at 9-åringen har fått egget av stemormor, samt at 3-åringen uansett får ett egg av dere, bør det være nok.

Anonymous poster hash: 1132c...b04

Skrevet

Kan ikke niåringen kose seg m det ekstra egget på kvelden etter at treåringen har lagt seg? Uten at du lager et ekstra egg til den minste?

Skrevet

Kan ikke niåringen kose seg m det ekstra egget på kvelden etter at treåringen har lagt seg? Uten at du lager et ekstra egg til den minste?

Enig! Dette klarer jo 9 åringen å skjønne.

Anonymous poster hash: a6edd...dba

Skrevet

Noen goder må da de med skilte foreldre ha!

Anonymous poster hash: f2bf5...a83

Skrevet

tviler på at 3åringen skjønner så mye av det

Skrevet

tviler på at 3åringen skjønner så mye av det

3 åringen ser at 9 åringen har påskeegg jo...

Skrevet

Hadde ganske enkelt latt 9-åringen spise av det ristes egget når 3-åringen har lagt seg.

Siden 3-åringen har sett det ekstra egget hadde jeg gitt en ekstra godis må og da for å kompensere litt, men ikke gitt et helt egg.

Vi har forresten regel om at godis som fås hos andre, f.eks i bursdager, skal deles med søsken hvis rester tas med hjem. Så det kunne vært et alternativa at det ekstra egget ble satt fram i fellesskap.

Skrevet

Mitt første barn får en del ekstra han også, som f.eks påskeegg. Jeg og samboer lager ikke noe ekstra egg til lillesøsken. Alt kan ikke være hundre prosent likt hele tiden, og det må de lære seg først som sist.

Men drar storebror med seg det ekstra egget inn i stua, så må han faktisk dele. Noe han heldigvis gjør uoppfordret.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Niåringen kan spandere fra sitt ekstra egg.

Får da være måte på berøringsangst overfor alminnelig oppdragelse! Det GÅR an å lære ungene å dele selv om de har skilte foreldre...

Endret av Pashla
Skrevet

Si til niåringen: så flott at det er 4 egg til sammen, da får dere to hver.

Får da være måte på berøringsangst overfor alminnelig oppdragelse! Det GÅR an å lære ungene å dele selv om de har skilte foreldre...

Mulig jeg er dum, men dette innlegget forsto jeg ikke: Hvordan kan det bli fire egg? Hi skriver at niåringen har to og treåringen ett. Hvor er det fjerde?

Gjest Antarctica
Skrevet

Mulig jeg er dum, men dette innlegget forsto jeg ikke: Hvordan kan det bli fire egg? Hi skriver at niåringen har to og treåringen ett. Hvor er det fjerde?

Jeg så det selv også nå! Det var så mange tal, barn og påskeegg i de første innleggene at jeg leste det som at ett barn fikk tre egg, mens minsten bare fikk ett.

Prinsippet er det samme likevel. Den som har vært i bursdag og fått godtepose deler jo med dem som ikke var bedt. Hos oss i alle fall...

Skrevet

Jeg tenker at den minste bare får lære seg at det er forskjell på folk og det er for dumt å kompensere  ved å gi 3-åringen ekstra egg. Etterhvert vil det sikkert skje at minste har fått noe som 9-åringen ikke får fordi han/hun er hos far.  Men det er en god regel at man ikke setter seg rett foran andre og gomler i seg noe uten å dele med andre som ikke har fått.  9-åringen trenger ikke å smugspise på rommet sitt etter at minste har lagt seg, det er for dumt.  Men om han velger å ta det med seg til fellesområder og spise mens minsten er der, må han dele - sånn som vanlig folkeskikk tilsier.

Egentlig ser jeg ikke problemet i det hele tatt, det er vanlig sunn fornuft.

Skrevet

Her ville garantert 9 åringen delt med 3 åringen uten at jeg har måtte si noe.

Skrevet

Her ville garantert 9 åringen delt med 3 åringen uten at jeg har måtte si noe.

Nå er ikke mine 9 og 3, men ja, her i huset ville det helt sikkert blitt sånn uten innblanding fra oss voksne.  Det er ikke uvanlig at den ene får mer enn den andre i forskjellige forbindelser, selv om begge har samme far og mor.  Og det har aldri vært noe problem, enten deler de eller de holder det for seg selv uten å vise det fram til den andre.  Forskjeller er lov, men man "erter" ikke den andre med det.  Samtidig lærer de å akseptere at det er forskjell, men at noen ganger får den ene noe, andre ganger får den andre noe.

Skrevet

Takk for fine og forskjellige svar ☺

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...