Gå til innhold

Inspirert: bunad vs designerveske (og andre dyre ting)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av annen tråd om hvor mye penger nordmenn har og hvor mye antrekket de har på seg nå er verdt. Der kom det opp hvor mye en bunad koster, og om det er en investering eller ikke. Argumentet for å bruke penger på dyre designerveske er at denne brukes daglig jfr bunad som brukes 1-3 ganger i året. 

Jeg har vokst opp med bunad (arvet og lånte Rondastakk) i barndommen og fikk ny bunad til en verdi av ca 10.000 (slutten av åttitallet) da jeg skulle konfirmeres. Senere ha jeg også kjøpt meg brukt bunad (fra min fars stedstilknytning) og jeg har også arvet min mors bunad (som hun igjen har arvet at sin mor). Jeg er glad i bunadene mine, og bruker de fast hver 17.mai (så slipper jeg å tenke ut antrekk). I tillegg er de brukt i dåp og bryllup. For meg er dette en investering i et plagg som eventuelt kan gå i arv eller lånes bort, samtidig som det har spart meg for mye hodebry ift antrekk ved en rekke anledninger.  Totalt sett har jeg brukt "sykt mye penger" på et antrekk, men når man ser over hvor mange år jeg kommer til å bruke det så er det jo ikke så mye. 

Er ingen veskeperson, så kan dessverre ikke komme med argumenter for å bruke mye penger på slike ting. 

Noen synspunkter for og imot?

Anonymous poster hash: 77b2c...950
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bunad kan jo gå i arv, den har du hele livet.

Det kan du såklart og med en virkelig fin veske, men jeg tror nok at de er mer "tidstypiske" og ikke like kule om f.eks ti år.

Selv er jeg vel ingen bunadsperson, men kjøper gjerne dyre vesker om jeg har råd.

Skrevet

Nei, altså, det må vel være greit, det? Så lenge det ikke går på bekostning av livskvaliteten, og så lenge du har midlene (altså ikke setter deg i gjeld for å utvide bunadutvalget). Jeg ser ikke hvorfor man må ha så mange argumenter for eller mot.

Skrevet

Brur meg hverken om designerveske eller bunad. Er lite nasjonalromantisk av meg.

Synes begge deler har utviklet seg til å bli statussymbol, og er unødvendige. Likevel er og blir designervesker latterlige, mens bunader i det minste er tradisjonsrike og et stykke godt utført håndtverk.

Anonymous poster hash: 6373d...43f

Skrevet

Spør du meg, så overgår en bunad alt av mote og design når det gjelder varig verdi. Bunaden min mor fikk til sin konfirmasjon i 1946 blir nå pietetsfullt tatt vare på av hennes eldste datterdatter, og hun vil igjen ha mulighet til å gi den videre til sine barn og barnebarn.

Min datter ønsker å overta min konfirmasjonsbunad. Hun har derimot lite sans for skinnvesken av ca. samme årgang, og som var av kuleste merke dengang. Tradisjoner holder seg, mote skifter hele tiden.

Anonymous poster hash: 29b7d...ceb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...