Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #1 Skrevet 20. mars 2016 Har i mange år ønsket å bli fysioterapeut. Synes faget virker veldig spennende og min store kjærlighet er kroppen, men jeg har en forkjærlighet for spennende sykdommer (altså spennende som i å få være med å se at folk blir frisk) noe som dette yrket ikke kan tilby - på et vis. + Ikke turnus + Grei lønn + Spennende fag + Mulighet til å starte egen praksis - Vanskelig å få jobb - Lite av de "spennende" tingene. Sykepleieren føler jeg egentlig ligger nærmere det jeg synes er spennende, pluss at man kan videreutdanne seg til "alt mulig". + Grei lønn + Spennende fag + Lett å få jobb - Turnus! - Generelt dårlig ledelse rundt om. - Ikke mulighet til å starte egen praksisErfaringer? Anonymous poster hash: 7bd48...aed
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #2 Skrevet 20. mars 2016 Ville definitivt valgt fysioterapeut! Hilsen sykepleier... Anonymous poster hash: f4fb5...ff0
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #3 Skrevet 20. mars 2016 Det er turnus etter fysioterapiutdanningen. Studiet er knalltøft når man har barn, de godtar helt minimalt med fravær. Anonymous poster hash: 3ddec...bfd
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #4 Skrevet 20. mars 2016 Ville definitivt valgt sykepleier! Hilsen sykepleier!😁 Anonymous poster hash: a285c...b28
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #5 Skrevet 20. mars 2016 Ikke velg fysioterapeut! Hilsen fysioterapeut Anonymous poster hash: aa923...94a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #6 Skrevet 20. mars 2016 Jeg er også fysioterapeut. Ville valgt det samme igjen fremfor sykepleien. Men at det bare er enkelt, det er det ikke. Jeg ville ikke gått for et yrke hvor jeg trolig måtte jobbe turnus i flere år. Men det er fordi kroppen min ikke fungerer med det. Anonymous poster hash: f10a4...359
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #7 Skrevet 20. mars 2016 Ikke velg fysioterapeut! Hilsen fysioterapeut Anonymous poster hash: aa923...94a hvorfor ikke? Anonymous poster hash: 6c3a6...093
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #8 Skrevet 20. mars 2016 Ikke velg fysioterapeut! Hilsen fysioterapeut Anonymous poster hash: aa923...94a hvorfor ikke? Anonymous poster hash: 6c3a6...093 Dårlige vilkår, vanskelig å få jobb, utdannes for mange fysioterapeuter i fht antall stillinger. Driftstilskuddordingen er veldig dårlig og forbundet NFF helt elendig.. Anonymous poster hash: aa923...94a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #9 Skrevet 20. mars 2016 Ville definitivt valgt fysioterapeut! Hilsen sykepleier... Anonymous poster hash: f4fb5...ff0 Kan du fortelle hvorfor? HI Anonymous poster hash: 7bd48...aed
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2016 #10 Skrevet 20. mars 2016 Ikke velg fysioterapeut! Hilsen fysioterapeut Anonymous poster hash: aa923...94a hvorfor ikke? Anonymous poster hash: 6c3a6...093 Dårlige vilkår, vanskelig å få jobb, utdannes for mange fysioterapeuter i fht antall stillinger. Driftstilskuddordingen er veldig dårlig og forbundet NFF helt elendig.. Anonymous poster hash: aa923...94a Jeg er den andre fysioen over her som likevel ville valgt fysiostudiet. Jeg er egentlig enig i alt du skriver her. Forbundet er helt elendig og nesten latterlig hvor dårlig de jobber for medlemmene. Forbundet burde jobbet for å gå tilbake til gammel ordning hvor refusjonsordningen fulgte pasienten og ikke terapeuten. Det ville trolig faset ut en del som ikke gjør særlig god jobb (eller tvunget dem til å oppdatere seg..), og man kunne fått langt flere fysioterapeuter ut i den jobben de burde gjøre - behandle pasienter og jobbe mot forebygging av helseproblemer relatert til inaktivitet og belastningsskader. Men slik det har vært har det sittet altfor mange med personlige interesser av å beholde driftstilskuddsordningen slik den er i dag til at de ønsker å få til endringer. Hadde de hatt pasientenes OG medlemmenes interesser for øye, da hadde de gått inn for å endre refusjonsordningen. Da ville man kortet ned på ventelister landet over. Så jeg er enig med deg i alt du skriver. Likevel trives jeg så godt med å ha den utdannelsen jeg har at jeg ville ha valgt den på nytt. Om man ikke ønsker å jobbe direkte med pasienter så er det ellers mange andre typer jobber man kan søke på også og være ønsket i. Anonymous poster hash: f10a4...359
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #11 Skrevet 21. mars 2016 Fysio. Slipper helger og helligdager Anonymous poster hash: a1367...11d
Snartmamma2015 Skrevet 21. mars 2016 #12 Skrevet 21. mars 2016 Jeg var veldig i tvil når jeg valgte sykepleier foran fysio, men dette var mine argumenter. - lettere å få jobb (det trengs fler sykepleiere enn fysio) - flere valgmuligheter etter grunnutdannelse Jeg har videreutdanning i psyko sosialt arbeid med barn og unge, jobber 8-16
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #13 Skrevet 21. mars 2016 Ville definitivt valgt fysioterapeut! Hilsen sykepleier... Anonymous poster hash: f4fb5...ff0 Kan du fortelle hvorfor? HI Anonymous poster hash: 7bd48...aed Turnus, ALLTID mye fravær i høytider og på helg så det å jobbe dobbeltvakter i jul/påske er ikke uvanlig, nedskjæringer og innstramminger overalt. Er så drittlei av å stresse meg i hjel hver bidige dag på jobb. Lite tid hos hver enkelt = sure, kjeftete og misfornøyde pasienter/brukere som "skal klage til sjefen". Turnus kan selvfølgelig ha sine fordeler, men jeg personlig syns ikke disse veier opp for alt ansvaret, stresset osv. Anonymous poster hash: f4fb5...ff0
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #14 Skrevet 21. mars 2016 Ville definitivt valgt fysioterapeut! Hilsen sykepleier... Anonymous poster hash: f4fb5...ff0 Kan du fortelle hvorfor? HI Anonymous poster hash: 7bd48...aed Turnus, ALLTID mye fravær i høytider og på helg så det å jobbe dobbeltvakter i jul/påske er ikke uvanlig, nedskjæringer og innstramminger overalt. Er så drittlei av å stresse meg i hjel hver bidige dag på jobb. Lite tid hos hver enkelt = sure, kjeftete og misfornøyde pasienter/brukere som "skal klage til sjefen". Turnus kan selvfølgelig ha sine fordeler, men jeg personlig syns ikke disse veier opp for alt ansvaret, stresset osv. Anonymous poster hash: f4fb5...ff0 Må også få legge til at jeg har 2 videreutdanninger uten at det har gitt meg en dagjobb av den grunn. Anonymous poster hash: f4fb5...ff0
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #15 Skrevet 21. mars 2016 Ikke lett. Du har laget en god og realistisk liste over pluss og minus. Søsteren min er fysioterapeut, og det store ankepunktet mtp fysioterapi er (som flere har sagt, inkludert du selv) at det ikke er så lett å få seg jobb. For meg ville det nok kokt ned til hvor viktig det var for meg ikke å jobbe turnus. Lønna som sykepleier vil nok også gjerne være litt bedre (blant annet på grunn av turnusjobbing og tillegg). Anonymous poster hash: 53e6c...dc1
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #16 Skrevet 21. mars 2016 Passer det med familielivet at du jobber turnus ville jeg blitt sykepleier. Tåler økonomien at du går uten jobb noen perioder, ville jeg blitt fysioterapeut. Anonymous poster hash: 7ce1b...5c0
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #17 Skrevet 21. mars 2016 Man slipper overhodet ikke turnus som fysio ved sykehus. Dessuten er yrket langt mer fysisk tungt enn sykepleier. Anonymous poster hash: c8f38...b37
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #18 Skrevet 21. mars 2016 Jeg har flere ganger ønsket at jeg utdannet meg til fysioterapeut istedet for sykepleier. Som sykepleier kommer man borti mye dritt, bokstavelig talt. Krevende pasienter og pårørende. Stress, stress, stress!! Man blir litt tappet noen ganger, selv om yrket har sin sjarm også. Anonymous poster hash: b8713...a77
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2016 #19 Skrevet 21. mars 2016 Vil bare si at sykepleier ikke behøver å bety turnus resten av livet. Jeg jobber kun dagtid på poliklinikk på sykehuset. Fri helger og alle røde dager 😊 jeg var ferdig sykepleier for 3 år siden og jobbet turnus 2 år før jeg byttet til dagtid. Mye lettere med barn osv. Anonymous poster hash: 133fb...af5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå