Gå til innhold

Kan jeg "kreve" at barnets venner har uteklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haha,uff- høres sykt ut og det er forsåvidt problemstillingen også. De er 8 og han bruker konsekvent ikke uteklær. Kun tynn jakke, ikke longs, kun tynn genser under,ikke utebukse og og ikke ikke votter. Hele vinteren og vi bor i nord. Han har på skolen, men nekter bruke hjemme. Jeg har tilbudt han låneklær, arveklær osv men svaret er at nei- han vil ikke. Han er konstant syk, og mine smittes siden han er her mye. Gjerne borte fra skolen, men kommer hit på ettermiddagen og etterpå får jeg vite at han har vært hjemme fra skolen grunnet div. Nå er vi i tillegg fosterhjem for et barn med nedsatt immunforsvar, og etter han var her mandag er alle barna syke. Da hadde han vært hjemme grunnet halsonde og feber. Idag laver sneen ned og han var var nettopp på døra i småsko, og vanlig bukse. Jeg har ikke lyst ha han inne mer når han er konstant snørrete, hoster osv.

Hvordan gripe det an?

NB! Bv er vaslwt mange ganger, av både meg, andre foreldre og skolen. Alt er ikke bra hjemme. Likevel kan jeg ikke akseptere syke barn inn her daglig.

Anonymous poster hash: 57f80...8f7

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Hvis han er på besøk hos dere, ja, så kan du kreve det. Hvis mine unger skal ha utelek og en kompis ringer for å komme på besøk, sier jeg at han må ta med egnede uteklær.

Tror egentlig foreldrene må på banen. De forsømmer ham jo.

Endret av Pashla
Skrevet

Du sier fra til foreldrene at de ikke får sende han på døren til dere om han er syk eller har vært hjemme fra skolen.

Spør ungen din om xx var på skolen i dag.

Ikke slipp han inn til dere, mel la ungene leke ute.

Mine tips

Anonymous poster hash: 0f4b9...869

Skrevet

Ja, du kan kreve det, i alle fall så lenge du vet at han har.  Du har dessuten tilbudt låneklær, så da kan du jo ev. bruke det.  Om det er problemer med foreldrene og dette barnet er under oppsikt, så ville jeg ha forholdt meg rett til barnet.  Kommer han i tynne klær, kan du si på en hyggelig, men bestemt måte at dersom han skal være å leke med dine barn, så må han kle på seg, men at han kan få låne av deg dersom han ikke vil gå hjem og hente varmere klær.  Fortell han at han blir syk fordi han har så lite klær på seg (en sannhet med en del modifikasjoner, men pytt, pytt) og da blir dine barn syke også, og det er dumt.  

Klarer ikke foreldrene å ta seg skikkelig av barnet, er det godt om det finnes "nabokjerringer" som tar oppgaven.  Han vil sikkert takke deg for det når han blir eldre.

Skrevet

Takk for gode tips.

De oppsøker som regel skolen/ bhg rett ved siden av, så er ikke sånn at de leker hos oss. Men jeg tror kanskje jeg skal driste meg til å foreslå det uansett.

Anonymous poster hash: 986bd...97b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...