Gå til innhold

Barn som spiser bare frukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en jente på to år som pleide å spise alt mulig, uten problemer.

Men plutselig begynte hun å nekte å spise middag. Hun spiser bare gulost og brunost til frokost (vil ikke ha brød heller), sammen med frukt.

Hun vil ikke spise fisk eller kjøtt, ikke pasta, potet eller ris. Spiser bra grønnsaker som broccoli, løk, gulerøtter, tomat og agurk.

Jeg trenger tips. Hvordan får man barna til å spise variert? Hun var så flink med mat før... Noen som kan hjelpe?

Takk.

Anonymous poster hash: 63e63...64d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke godta at det fortsetter, da blir det bare verre. Eks er å la henne være med å bake brød og si at nå skal vi spise hennes brød..

Anonymous poster hash: af1a4...1d5

Skrevet

Det er ikke farlig å spise det din spiser. Jeg ville ikke bekymret meg. Barnet får i seg rikelig med vitaminer og mineraler.

Ville prøvd å lese meg opp på balansert veganerkost. Slik at hun kan spise frukt som gir de rette sammensetningene av de riktige vitaminene. Omega 3 kan fåes via frukt også, man må bare passe på at man ikke får i seg for mye omega 6 for høyere opptak.

Samtidig ville jeg fortsatt å tilby vanlig mat.

Men som sagt. Ikke bekymre deg. Jeg vikle heller bekymre meg om barnet bare ville spise pommes frites og skive med nugatti. Det finnes nok av dem og de får akkurat samme beskjed.

Husk at mennesket er veldig robust og tåler ganske mye.

Anonymous poster hash: bd356...bfc

Skrevet

Tusen takk for hjelpen. Jeg synes hun spiser sunt, men tenker litt på jern hun ikke får fra kjøtt. Skal sjekke hva veganer spiser for å få i seg nok jern.

Skrevet

Jern kan hun bla få i seg gjennom aprikos :)

Lag havregrøt til henne, med en dæsj aprikos.

Du får kjøpt de uten tilsetningsstoffer på helsekost, bare bløtlegg og mos til purre. 

Også hirse og grønne grønnsaker inneholder mye jern (brokkoli, spinat) 

lag smoothie til henne, tilsett hampfrø og/eller chiafrø f.eks

masse godt, og jeg er veldig positiv til veganerkost med en liten hake, B12.

Anonymous poster hash: ec00b...f36
Skrevet

Takk for hjelpen 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...