Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #1 Skrevet 18. mars 2016 Jeg er over 30. Røyker ikke. Fikk vite jeg har fått astma. Bare sånn helt plutselig. Andre som har opplevd det? Jeg vet min mor røyker da hun gikk gravid. Og jeg har vært utsatt for passiv røyking i hele barndommen. Er snart 35. Har aldri hatt tegn på astma tidligere. Kan det virkelig slå ut så seint. Og kan den passive røykingen fra mine foreldre være en årsak? Anonymous poster hash: 30a7c...cd3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #2 Skrevet 18. mars 2016 Ja, det kan være en årsak at du ble utsatt for røyking som foster, spedbarn og småbarn. "...risikoen for å få astma som voksen er 2 til 3 ganger større hos barn med mødre som røykte." Langtidsstudie på Haukeland http://www.ta.no/leserbrev/senskader-av-mors-royking/s/1-111-2809265 Sjekk side 55 her, midterste kollonne litt langt ned: "Larsson og medarbeidere rapporterte at eksponering for tobakksrøyk i barndommen er relatert til astma hos ikke-røykere i voksen alder..." http://www.naaf.no/Documents/Allergi%20i%20Praksis/AiP4_07_Passiv_roiking.pdf Jeg har heller ikke vært røyker, men har astmasymptomer. På tester så kvalifiserer jeg for astma, men har få symptomer hvis jeg passer kostholdet mitt. Min mor røykte også under svangerskapet, spesielt de første tre månedene, etter det var det smugrøyking. Etter jeg var født røykte hun lite, hovedsaklig ute eller ved åpne vinduer (men det hjelper jo ikke så mye). Jeg tror det er årsaken til at jeg har utviklet astma. Anonymous poster hash: 07ac2...d07
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #3 Skrevet 18. mars 2016 Ja, det kan være en årsak at du ble utsatt for røyking som foster, spedbarn og småbarn. "...risikoen for å få astma som voksen er 2 til 3 ganger større hos barn med mødre som røykte." Langtidsstudie på Haukeland http://www.ta.no/leserbrev/senskader-av-mors-royking/s/1-111-2809265 Sjekk side 55 her, midterste kollonne litt langt ned: "Larsson og medarbeidere rapporterte at eksponering for tobakksrøyk i barndommen er relatert til astma hos ikke-røykere i voksen alder..." http://www.naaf.no/Documents/Allergi%20i%20Praksis/AiP4_07_Passiv_roiking.pdf Jeg har heller ikke vært røyker, men har astmasymptomer. På tester så kvalifiserer jeg for astma, men har få symptomer hvis jeg passer kostholdet mitt. Min mor røykte også under svangerskapet, spesielt de første tre månedene, etter det var det smugrøyking. Etter jeg var født røykte hun lite, hovedsaklig ute eller ved åpne vinduer (men det hjelper jo ikke så mye). Jeg tror det er årsaken til at jeg har utviklet astma. Anonymous poster hash: 07ac2...d07 Så ergerlig. Mine foreldre var skikkelig dempere. Drakk kaffe og røyker hele dagen. Jeg skal testes vidre for å se hvor sterk astma jeg har. Men foreløbig ser det dårlig ut. Lungelegen har streifet innom kols. Aldri røyket selv. Så skal jeg straffes for mine foreldre sine laster. Synd vi ikke bor i USA. Da hadde jeg saksøkt de på flekken. Hehe Anonymous poster hash: 30a7c...cd3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #4 Skrevet 18. mars 2016 Ja, det kan være en årsak at du ble utsatt for røyking som foster, spedbarn og småbarn. "...risikoen for å få astma som voksen er 2 til 3 ganger større hos barn med mødre som røykte." Langtidsstudie på Haukeland http://www.ta.no/leserbrev/senskader-av-mors-royking/s/1-111-2809265 Sjekk side 55 her, midterste kollonne litt langt ned: "Larsson og medarbeidere rapporterte at eksponering for tobakksrøyk i barndommen er relatert til astma hos ikke-røykere i voksen alder..." http://www.naaf.no/Documents/Allergi%20i%20Praksis/AiP4_07_Passiv_roiking.pdf Jeg har heller ikke vært røyker, men har astmasymptomer. På tester så kvalifiserer jeg for astma, men har få symptomer hvis jeg passer kostholdet mitt. Min mor røykte også under svangerskapet, spesielt de første tre månedene, etter det var det smugrøyking. Etter jeg var født røykte hun lite, hovedsaklig ute eller ved åpne vinduer (men det hjelper jo ikke så mye). Jeg tror det er årsaken til at jeg har utviklet astma. Anonymous poster hash: 07ac2...d07 Så ergerlig. Mine foreldre var skikkelig dempere. Drakk kaffe og røyker hele dagen. Jeg skal testes vidre for å se hvor sterk astma jeg har. Men foreløbig ser det dårlig ut. Lungelegen har streifet innom kols. Aldri røyket selv. Så skal jeg straffes for mine foreldre sine laster. Synd vi ikke bor i USA. Da hadde jeg saksøkt de på flekken. Hehe Anonymous poster hash: 30a7c...cd3 Ja, skikkelig ergelig. Husk å fortelle det til dem hvis de fremdeles røyker og du har barn de skal omgås.... krev at de ikke røyker rundt barna og vasker hender, bytter til røykejakke når de røyker ute osv. Kols er også en av de sykdommene man kan få som følge av dette :/ En lungelege var innom den tanken med meg også, men jeg har ikke gått videre med det siden jeg tross alt greier meg så bra som jeg gjør så lenge jeg er konsekvent med kosten. (Sukker og raske karbohydrater trigger betennelse og forverrer, melk, banan og korn kan forverre slimproblematikk. Viktig å holde et kosthold som reduserer betennelse - i prinsipp lavkarbokosthold.) He-he... ja, i USA kunne vi kanskje blitt millionærer Anonymous poster hash: 07ac2...d07
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #5 Skrevet 19. mars 2016 Ta kontakt med astma og allergiforbundet - de har rådgivere som kan gi gode tips Anonymous poster hash: 2d1ea...143
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #6 Skrevet 19. mars 2016 Fikk påvist astma i voksen alder. Var ikke så veldig tungpustet men hadde luftveisinfeksjon ca annenhver måned. Og forsøkte jeg å trene kardio så ble jeg alltid syk. Falt meg ikke inn at jeg hadde astma. Etter jeg begynte på alvesco for fem år siden har jeg vært forkjølet fire ganger. Normalt skulle jeg hatt 32. Anonymous poster hash: 07151...148
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #7 Skrevet 19. mars 2016 Ta kontakt med astma og allergiforbundet - de har rådgivere som kan gi gode tips Anonymous poster hash: 2d1ea...143 Takk for tips 😀 Anonymous poster hash: 30a7c...cd3
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #8 Skrevet 19. mars 2016 Ta kontakt med astma og allergiforbundet - de har rådgivere som kan gi gode tips Anonymous poster hash: 2d1ea...143 Takk for tips 😀 Anonymous poster hash: 30a7c...cd3
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #9 Skrevet 19. mars 2016 Jeg har akkurat fått påvist astma jeg og. Er 20 år gammel og har trolig hatt det i et år. Hele min familie røyka inne med barna i hus. Anonymous poster hash: 48e0e...8d7
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #10 Skrevet 19. mars 2016 Hva slags symptomer hadde dere før dere fikk påvist astma? Anonymous poster hash: 0bf42...0a5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #11 Skrevet 19. mars 2016 Jeg fikk påvist astma for ett år siden og er over 30. Min mor røykte også i svangerskapet og gjennom hele barndommen. Fikk egentlig påvist allergiutløst (gresspollen) astma, men har ikke blitt symptomfri selv om det ikke har vært allergener i lufta siden i høst. Men holder det noenlunde under kontroll med medisiner så lenge jeg ikke får luftveisinfeksjoner, daglig jeg slått ut en god stund. For meg begynte det for over tre år siden da jeg fikk en bronkitt som varte i evigheter. Hadde vel et par slike i året de neste par årene som jeg måtte ha astmamedisiner for å bli kvitt fram til i fjor. Da begynte det med en bronkitt som absolutt ingenting tok knekken på. Endte opp med tre ulike inhalasjoner, allergimedisiner og astmamedisin i pilleform. To av inhalasjonene er medisiner jeg tar ved behov, resten er fast. Hadde aldri frie luftveier fra mars til oktober i fjor og var mye sykemeldt. I år har jeg vært slått ut et par ganger pga luftveisinfeksjoner, men håper at jeg er godt nok medisinert til å ikke reagere så kraftig på pollenet så jeg klarer å jobbe som normalt vertfall. Anonymous poster hash: d1968...4ae
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #12 Skrevet 19. mars 2016 Ja, det kan være en årsak at du ble utsatt for røyking som foster, spedbarn og småbarn. "...risikoen for å få astma som voksen er 2 til 3 ganger større hos barn med mødre som røykte." Langtidsstudie på Haukeland http://www.ta.no/leserbrev/senskader-av-mors-royking/s/1-111-2809265 Sjekk side 55 her, midterste kollonne litt langt ned: "Larsson og medarbeidere rapporterte at eksponering for tobakksrøyk i barndommen er relatert til astma hos ikke-røykere i voksen alder..." http://www.naaf.no/Documents/Allergi%20i%20Praksis/AiP4_07_Passiv_roiking.pdf Jeg har heller ikke vært røyker, men har astmasymptomer. På tester så kvalifiserer jeg for astma, men har få symptomer hvis jeg passer kostholdet mitt. Min mor røykte også under svangerskapet, spesielt de første tre månedene, etter det var det smugrøyking. Etter jeg var født røykte hun lite, hovedsaklig ute eller ved åpne vinduer (men det hjelper jo ikke så mye). Jeg tror det er årsaken til at jeg har utviklet astma. Anonymous poster hash: 07ac2...d07 Så ergerlig. Mine foreldre var skikkelig dempere. Drakk kaffe og røyker hele dagen. Jeg skal testes vidre for å se hvor sterk astma jeg har. Men foreløbig ser det dårlig ut. Lungelegen har streifet innom kols. Aldri røyket selv. Så skal jeg straffes for mine foreldre sine laster. Synd vi ikke bor i USA. Da hadde jeg saksøkt de på flekken. Hehe Anonymous poster hash: 30a7c...cd3 Hvilke symptomer er det du har som gjør at legen tror det kan være kols? Anonymous poster hash: 329de...3ce
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #13 Skrevet 19. mars 2016 Symptomene var forresten ganske enkelt tungpust og masse slim. Jeg klarte å dra godt inn og ut, men det var veldig anstrengende å få det til. Om du har masse slim er Bronkyl et tips forresten, jeg dobler døgndosen når jeg er veldig tungpusten og slimete. Anonymous poster hash: d1968...4ae
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #14 Skrevet 19. mars 2016 Mine symptomer var at jeg trodde jeg var allergisk mot alt. På natta fikk jeg ikke puste. Anonymous poster hash: 48e0e...8d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå