Gå til innhold

Humørsvingninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og samboeren har vært i sammen i 2 år. Vi har hvert vårt barn fra tidligere samboerskap, gutter på 2,5 år. En er her 100% den andre 40-50%. Etter fødsel har jeg merket sider ved meg selv som aldri var der før jeg fikk barn..mulig det kan ha noe med lite søvn, utbrenthet å gjøre, ikke vet jeg..men saken er den at siste 6 mnd har jeg slitt noe helt forderdelig med humørsvingninger. I 2 uker kan alt være fint å flott og jeg og sambo har et helt fantastisk samliv og sexliv . Men så over natta skifter humøret og jeg merker jeg blir skikkelig anspent, absolutt alt irritere meg, jeg synes samboeren er helt forderdligr og alt han gjør er bare irriterende, jeg blir utrolig hissig og der går ut over alle, også barna som får mer kjeft enN de fortjener..sexlysten er helt borte og innimellom grøss jeg bare sambo prøver å ta på meg. Dette kan vare I noen uker før det plutselig går over og jeg igjen blir "normal".. alt er et slit I denne perioden,ut på turer, finne på noe gøy I helgene med barna..alt er bare drit. det verste er den korte lunta overfor barna for jeg liker ikke å være sint

Hva skjer med meg??? Det er helt forferdelig å ha det sånn..Nå er jeg på nippet til å flytte for vi kan jo ikke ha det sånn..Jeg er jo så glad I samboeren, men kanskje ikke nok siden jeg har det slik? Vi har hatt våre problemer siden starten...og da med at det stort sett er jeg som må gjøre alt med hus og barn og han gjør ikke noe, men forventer kosings støtt og stadig..

Anonymous poster hash: 9ab36...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig hormonelt ut. Jeg er slik 14 dager av hver syklus, begynner et par dager før EL, og fortsetter til dagen før blødning. Kan ha 1-2 gode dager midt inni, men det er ikke garantert. Så fort mensen kommer er jeg "normal" og opegående igjen, så er det bare å vente på neste runde med blanding av surfitte/mannevond/aggressiv/gråtende på badegulvet-psykodame.

Anonymous poster hash: 15aed...658

Skrevet

Det er helt forferdelig! Hva kan man gjøre for å bedre det? Det tærer så på alt

Skrevet

Hvis det bare er seks måneder siden fødsel flommer du jo over av hormoner, kan godt gi seg når babyen bikker året. Har du fått igjen menstruasjonen?

Sørg for å trene jevnlig, å "forbrenne stresshormoner" kan være veldig regulerende for humøret, unngå sukker og alkohol i de dårlige periodene, legg deg tidlig og oppsøk lystbetonte aktiviteter.

Står litt om ting du kan forsøke her, kalsium og vitamin-B6 (pyridoksin) http://tidsskriftet.no/article/1050137/

Skrevet

Hvis det bare er seks måneder siden fødsel flommer du jo over av hormoner, kan godt gi seg når babyen bikker året. Har du fått igjen menstruasjonen?

Sørg for å trene jevnlig, å "forbrenne stresshormoner" kan være veldig regulerende for humøret, unngå sukker og alkohol i de dårlige periodene, legg deg tidlig og oppsøk lystbetonte aktiviteter.

Står litt om ting du kan forsøke her, kalsium og vitamin-B6 (pyridoksin) http://tidsskriftet.no/article/1050137/

Ah, ser at jeg blingset på teksten din. Du har født for 2,5 år siden, går ikke på p-piller, men har normal syklus? Hvis du blir "gal" et par uker hver måned er det nok dette. Det er verst i 30-årene.

Skrevet

nei, 2,5 år siden fødsel nå..men er blitt betydelig forverret siste 6 månedene. Lest litt om det og symptomene passer til den mer alvorlige formen for pms som står om I den artikkeleN du også viser til..

Skrevet

Ikke p-piller og normal syklus ja...gal er mildt sagt ja.. Huff

Får ta det med lege så kanskje jeg får noe tips til behandling for det

Skrevet

Ikke p-piller og normal syklus ja...gal er mildt sagt ja.. Huff

Får ta det med lege så kanskje jeg får noe tips til behandling for det

Dessverre vanskelig å få hjelp, jeg var hos gynekolog, og han var veldig medfølende, syntes det var fælt at jeg skulle være så voldsomt plaget osv, men lite å gjøre med det. Men, prøv kalsium og B6 først (og hardtrening), også kan du jo vurdere Spironolakton eller SSRI i samråd med lege hvis det ikke er til å leve med.

Skrevet

Først må jo gubben hjelpe til mere! Det Kan jo hjelpe mye

Anonymous poster hash: 02fd4...5c8

Skrevet

Har slitt med det samme. Her hjalp det veldig med nattlysoljekapsler. Dobbel dose de første 14 dager. Og tar Spektro multivitamin samtidig. (Kjøper hos Life helsekost).

Ellers er det viktig å være litt streng med seg selv når det gjelder søvn og mat. Sørg for å få nok søvn og ikke sitt oppe så lenge på kveldene. Sov i mørkt rom. Gir best søvn. Spis regelmessig og hold blodsukkeret stabilt. Når du er sliten, trett og sulten vi plagene forverres.

Ikke tenk at det er slik pga du ikke har sterke nok følelser for samboer. Det er bare kroppen som spiller deg et puss. De negative følelsene forsterkes og alt virker mye verre enn det egentlig er.

Det kan også hjelpe å snakke om det med samboer. Forklar at du sliter med humørsvingninger, og at om du slenger ut kjeft er det ikke alltid berettiget selv om du mener det du sier i øyeblikket.

Min mann har lært seg å bare jatte med når han ser at jeg er i en dårlig periode. Han vet at jeg ikke mener å være sånn. Og når han viser forståelse blir også jeg roligere.

Jeg pleier bare å si rett ut at "i dag er jeg sur." Det hjelper både han og meg. Det å sette ord på følelsene gjør at man ikke trenger å bruke så mye energi på å få utløp for de på annen måte. Og han er advart om at jeg kan komme til å klage og kjefte over småting jeg normalt ikke ville brydd meg om.

Kan tenke meg dette er noe du må leve med. Forhåpentligvis kan du ha god effekt av nattlysolje. Og er du flink å ta vare på deg selv i tillegg, så kan du nok redusere plagene til et levelig nivå ;)

Anonymous poster hash: e0d9d...98f

Skrevet

PMS kjære deg. Og du er langt i fra alene.

Bestill time hos fastlegen din, det er noe hjelp å få. Du kan for eksempel få tilbud om å prøve milde antidepressiva som du tar kun i PMS perioden, for noen funker det veldig bra.

For meg så fungerer jeg med en veldig forståelsesfull mann, høydose med B6 og lavkarbo. Jeg hadde tatt imot antidepressiva hvis ikke.

Det viktige er at du må snakke med mannen din og forklare at det ikke er du. Kanskje han kunne vært med til legen og fått info fra en utenforstående. Og så må du ikke dra PMS-kortet hver gang du surfer deg for noe. Det går an å bite i seg noe og være seg veldig bevist på hvor en er i syklusen.

Du har min medfølelse, det er vondt.

Anonymous poster hash: 59a94...7c9

Skrevet

Takk for tips. Da skal jeg straks gå til innkjøp av alt dette!godt å høre at det hvertfall ikke er bare meg som opplever dette og at det ikke er noe alvorlig galt med meg..hehe.

Skrevet

PMS tenkte eg og. Har det sånn eg og i periodar. Går ned i et svart hol. Og når livet plutseleg ser lysare ut kan eg gå på do og sjekke at mensen er komen. Med en gong eg byrjar å blø stig humøret.

Skrevet

Det er bare så ekstremt at det falt meg ikke inn ar det kunne være det.. alltid tenkt på pms som litt variasjon I humør, men dette er liksom så veldig. I perioden det står på som værst har jeg bare lyst å flytte for jeg kan ikke fordra sambo og til og med lille bonusgutten (som I en normal periode bare er skjønn og god).. Den dårlige perioden varer som regel nesten lenger enn den bra, og da er det vanskelig å se lys i tunnelen og at ting er bra :(

Skrevet

Har vært kjøpt kalsium, b6 og nattlysolje. Hvordan anbefaler dere at jeg tar dette? Følge anvisningen på pakkene og ta alt hver dag?

Skrevet

Du har PMDS. Jeg også.

Anonymous poster hash: 3f8fe...233

Skrevet

Du har PMDS. Jeg også.

Anonymous poster hash: 3f8fe...233

Ja det kan virke slik :( skal til legen neste uke og skal ta det opp da for må få noe for det som kan hjelpe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...