Gå til innhold

Spm om overhead - økonomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye beregnes i overhead i lønnsstillinger? Er det omtrent likt for alle bedrifter? Jeg har ikke peil men tør ikke spørre lederen min.

Jeg er blitt forespeilet en lønn på 850 i timen men dette er inkludert overhead. Aner ikke hva overhead er, har trodd før at det var ca 50 % men det gir meg jo 425 i timelønn, noe som er det dobbelte av det jeg har... Skjønner ikke helt dette.

Noen som har peil?

Dette er forresten en privat kunnskapsbedrift.

Anonymous poster hash: 058bf...20d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det varierer veldig. Det var 40 % der jeg jobbet før.

Anonymous poster hash: a2c1c...9ec

Skrevet

Veldig forskjellig. Den bør vel være minst 40% for at de ikke skal tape penger. Men 60 er ikke uvanlig heller. Så du må bare spørre, ikke noe rart med det. Ikke så mange andre måter å finne det ut på...

Anonymous poster hash: aa7fc...e32

Skrevet

Det er ikke vanlig å oppgi timelønn til arbeidstaker med overhead. Er det en konsulentvirksomhet du skal arbeide i? I så fall er nok 850 kr den timeprisen som kunden vil faktureres for din tid.

Overhead vil være ca 40% av dette, og være bidrag til å dekke administrative kostnader, kontor, rekvisita, PC-kostnader, mm. De gjenstående 60% vil være lønn og sosiale kostnader, og ca halvparten av dette vil være din timelønn, dvs ca 250 kr.

Anonymous poster hash: f519e...755

Skrevet

Det er ikke vanlig å oppgi timelønn til arbeidstaker med overhead. Er det en konsulentvirksomhet du skal arbeide i? I så fall er nok 850 kr den timeprisen som kunden vil faktureres for din tid.

Overhead vil være ca 40% av dette, og være bidrag til å dekke administrative kostnader, kontor, rekvisita, PC-kostnader, mm. De gjenstående 60% vil være lønn og sosiale kostnader, og ca halvparten av dette vil være din timelønn, dvs ca 250 kr.

Anonymous poster hash: f519e...755

Takk for informativt svar. Jeg antar du har rett i og med at det ligner mest tallet jeg forventet.

Anonymous poster hash: 058bf...20d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...