Gå til innhold

Noen journalister her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tok du utdannelse? Hva jobber du med? Og trives du?

Anonymous poster hash: e1c07...b62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt utdannelse på høgskolen i Oslo og Akershus. Jobber i en av Oslo-redaksjonene og trives veldig godt. Men arbeidsmarkedet er veldig stramt nå. De fleste yngre går fra vikariat til vikariat mellom ulike redaksjoner, svært mange må leve av å være tilkallingsvikarer. Om du vurderer dette yrket, bør du tåle en del usikkerhet. Det er ingen i dag som går rett fra skolebenken til fast jobb.

Anonymous poster hash: 73e0a...f24

Skrevet

Har tatt utdannelse på høgskolen i Oslo og Akershus. Jobber i en av Oslo-redaksjonene og trives veldig godt. Men arbeidsmarkedet er veldig stramt nå. De fleste yngre går fra vikariat til vikariat mellom ulike redaksjoner, svært mange må leve av å være tilkallingsvikarer. Om du vurderer dette yrket, bør du tåle en del usikkerhet. Det er ingen i dag som går rett fra skolebenken til fast jobb.

Har en i hus som tenker på utdannelse.

Jeg vil helst ikke legge begrensninger på utdannelsevalg. Føler dette er et veldig utrygt valg. Samtidig, han er "voksen" og må få velge selv.

Anonymous poster hash: e1c07...b62

Skrevet

Det er også et yrke der utdannelse ikke er alt. Anbefaler å kontakte en lokalavis der dere bor for å forsøke seg der. Slik de fleste begynner.

Skrevet

Studerte journalistikk. Jobber ikke med noe mediarelatert. Man må kutte for mange hjørner og gå mye på akkord med etikken for å være journalist om dagen.

Anonymous poster hash: e41c0...33a

Skrevet

Ser du allerede har fått advarslene om arbeidsmarkedet for tiden så det hopper jeg over, men et tips er å studere et samfunnsfaglig emne, type statsvitenskap, sosiologi, sammenlignende politikk etc, samtidig som man jobber for studentavisen i den byen man bor i. Bergen, Trondheim og Oslo har alle relativt store studentaviser hvor man jobber frivillig, men ganske så profesjonelt, der man får prøve seg på mye - og man lærer journalistfaget "by doing". 

Eventuelt andre studentmedia, som TV eller radio - også prøver man å jobbe i lokalavisene/mediene i ferier og slikt. 

På denne måten lærer man mye om journalistikk, men man får også et annet fag i bunnen og har flere bein å stå på når man skal ut i arbeidslivet.

Sjøl har jeg jobba i studentavisen i Bergen, og studert sammenlignende politikk - med øye for å bli journalist, men fant etterhvert ut at det jobbmarkedet ville jeg ikke inn, og at jeg nok ikke har spisse nok albuer til å bli den type journalist jeg ville jobbe som, at jeg heller har dreid utdannelse inn mot å kunne jobbe i staten/byråkratiet.

Anonymous poster hash: 9eb84...8c5
Skrevet

Har jobbet som journalist i en lokal NRK-redaksjon. Er ikke utdannet journalist, men er barnevernpedagog. Var spennende nok. Sluttet da jeg ble alenemor.

Anonymous poster hash: 6fcd4...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...