Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #1 Skrevet 18. mars 2016 Jeg har en 9-åring som har migrene. Han begynte med anfall som 7-åring, men hadde få anfall for inntil ca et halvt år siden. Da økte det veldig i hyppighet og vi har da også selvsagt vært hos legen. Han har også fått briller, noe som hjalp litt. Nå har en migreneanfall ca to-tre ganger i måneden i snitt, men inntil for noen dager siden har han alltid fått anfallene hjemme, primært på sen ettermiddag eller kveld, ev. om natten. Han får mest vondt i magen, men kan også i hodet. Dersom vi er kjapp nok med medisinen tar den av toppen på anfallet, hvis ikke kaster han opp og er skikkelig dårlig og har mye smerter i noen timer før det går over. Så til saken. Læerne på skolen og de ansatte på SFO er selvsagt informert om dette og vi har fått visse tilpasninger. I tillegg har han selv fortalt vennene sine at han har migrene. Men for noen dager siden fikk han for første gang et migreneanfall hos en venn. Foreldrene fortalte at guttene lekte og plutselig knakk sønnen min sammen på kne, ble helt kritthvit i ansiktet og ble sittende på gulvet og vugge fram og tilbake. De fikk kjørt ham hjem, og jeg snakket med faren. Han fortalte at han synes det var litt skremmende og at det hadde vært greit om de visste at sønnen vår har migrene og hvordan anfallene arter seg. Jeg har helt ærlig ikke tenkt på dette før, men det er kanskje noe i det? Nå er det snart foreldremøte. Er dette noe jeg kanskje bør ta opp der? Hva tenker dere? Anonymous poster hash: a4630...bd5
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #2 Skrevet 18. mars 2016 Ja, det syns jeg. Anonymous poster hash: 278e4...c6c
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #3 Skrevet 18. mars 2016 Jeg har en 9-åring som har migrene. Han begynte med anfall som 7-åring, men hadde få anfall for inntil ca et halvt år siden. Da økte det veldig i hyppighet og vi har da også selvsagt vært hos legen. Han har også fått briller, noe som hjalp litt. Nå har en migreneanfall ca to-tre ganger i måneden i snitt, men inntil for noen dager siden har han alltid fått anfallene hjemme, primært på sen ettermiddag eller kveld, ev. om natten. Han får mest vondt i magen, men kan også i hodet. Dersom vi er kjapp nok med medisinen tar den av toppen på anfallet, hvis ikke kaster han opp og er skikkelig dårlig og har mye smerter i noen timer før det går over. Så til saken. Læerne på skolen og de ansatte på SFO er selvsagt informert om dette og vi har fått visse tilpasninger. I tillegg har han selv fortalt vennene sine at han har migrene. Men for noen dager siden fikk han for første gang et migreneanfall hos en venn. Foreldrene fortalte at guttene lekte og plutselig knakk sønnen min sammen på kne, ble helt kritthvit i ansiktet og ble sittende på gulvet og vugge fram og tilbake. De fikk kjørt ham hjem, og jeg snakket med faren. Han fortalte at han synes det var litt skremmende og at det hadde vært greit om de visste at sønnen vår har migrene og hvordan anfallene arter seg. Jeg har helt ærlig ikke tenkt på dette før, men det er kanskje noe i det? Nå er det snart foreldremøte. Er dette noe jeg kanskje bør ta opp der? Hva tenker dere? Anonymous poster hash: a4630...bd5 Veldig greit å si i fra til de foreldrene som evnt har han hjemme hos seg. Men jeg skjønner at du ikkw tenkte på å si i fra. Skjønner de syntes det var skremmende. Anonymous poster hash: 7e413...98c
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #4 Skrevet 18. mars 2016 Kan være greit å informere om det. Det skader jo ikke han at andre vet hva de skal gjøre. Dette kan jo fort skje på for eksempel fotnalltrening eller noe som det er mange på, og kan virke skremmende på andre elever og foreldre, så lurt å fortelle litt om sykdommen, anfallene og ikke minst hva foreldrene kan gjøre om det skjer og dere ikke er der.. Kanskje læreren burde snakke litt om det i klassen og. Anonymous poster hash: 3ae80...c93
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #5 Skrevet 18. mars 2016 Jeg ville sagt det til foreldrene i klassen. Jeg ville også latt læreren informere klassen. Har han medisin i ransel/jakke, skal dere kontaktes med en gang, hva om de ikke får tak i deg? Klassekompisene bør også vite dette. 9 åringer er fornuftige når de vet hva som skjer og har fått opplæring i hva som skal gjøres. Vi hadde en jente med epilepsi i klassen. Vi ble opplært ved anfall og var vi feks ute og lekte så hadde vi kontroll på hva vi skulle gjøre. Voksne som tilfeldig var tilstede var livredde. Anonymous poster hash: cc248...727
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #6 Skrevet 18. mars 2016 Ja, det er sant at han kan komme til å få anfall på skolen og trening også. Det varier jo også veldig hvordan anfallene kommer. Noen ganger merker ham dem på forhånd enten pga aura eller at det begynner med vanlig hodepine, andre kommerkommer det helt akutt slik som den episoden hos vennen. Jeg har selvsagt full forståelse for at de synes det var litt skremmende, det hadde jeg antagelig synes selv også. Det bare sitter litt langt inne å skulle spre helseinformasjon om sønnen min ut til "alle" liksom. Men det er jo ikke noen skummel eller uglesett "sykdom" dette da, så det gjør vel egentlig ingenting om adre vet om det. HI Anonymous poster hash: a4630...bd5
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #7 Skrevet 18. mars 2016 Jeg ville sagt det til foreldrene i klassen. Jeg ville også latt læreren informere klassen. Har han medisin i ransel/jakke, skal dere kontaktes med en gang, hva om de ikke får tak i deg? Klassekompisene bør også vite dette. 9 åringer er fornuftige når de vet hva som skjer og har fått opplæring i hva som skal gjøres. Vi hadde en jente med epilepsi i klassen. Vi ble opplært ved anfall og var vi feks ute og lekte så hadde vi kontroll på hva vi skulle gjøre. Voksne som tilfeldig var tilstede var livredde. Anonymous poster hash: cc248...727 Han har medisin på skolen, men ikke i sekken. Siden han aldri har fått anfall tidlig på dagen (noen sinne) så må jeg innrømme at jeg ikke har tenkt på det. Men han bør kanskje begynne å ha med seg medisin i for eksempel jakkelommen når han skal til venner. Foreldrene til vennene hans har telefonnummer til både mannen min og meg, samt at sønnen vår kan numrene våres. Han blir aldri (ikke så langt i hvert fall) så dårlig at han ikke klarer å snakke/hviske litt. HI Anonymous poster hash: a4630...bd5
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #8 Skrevet 18. mars 2016 Ja, du bør fortelle det. Ville ikke du helst vist hva det var, og hva du skulle gjøre, hvis et barn som var på besøk hos dere ble akutt syk? Anonymous poster hash: 086bc...b14
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #9 Skrevet 18. mars 2016 Er du sikker på at han har migrene? Du sier at han har mest vondt i magen og av og til vondt i hodet. Migrene er en ensidig hodepine med ulidelig smerter som kan bli så gale at man kaster opp av smerter. Anonymous poster hash: f84e3...376
Magehus Skrevet 18. mars 2016 #10 Skrevet 18. mars 2016 Er du sikker på at han har migrene? Du sier at han har mest vondt i magen og av og til vondt i hodet. Migrene er en ensidig hodepine med ulidelig smerter som kan bli så gale at man kaster opp av smerter. Anonymous poster hash: f84e3...376 Jeg får synsforstyrrelser, nedsatt førlighet i hendene, ofte talevansker og blir generelt utilpass når migrenen kommer. Dagen etter (eller et halvt døgn etter ca) får jeg hodepine. Enten som en hjelm med smerter eller i tinningene og pannen. Tror nok ikke ALLE med migrene opplever det likt.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #11 Skrevet 18. mars 2016 Jeg ville informert, ja. Hadde jeg vært en av de andre foreldrene hadde jeg satt pris på å vite dette. Ikke bare for min egen del om noe skulle skje mens han var på besøk hos oss, men også for gutten sin egen del. Greit at de rundt han vet hva som kan skje. Når barnet står i situasjonen har han kanskje ikke sjanse til å forklare for andre. Plutselig en dag kan han få verre anfall enn noen sinne og ikke klare å si et ord. Mine anfall varer alltid maks 4-5 timer, men plutselig en dag hadde jeg et anfall som varte 12(!) timer! Ikke hadde det før eller siden, men man vet jo aldri. Greit å være forberedt på det meste Anonymous poster hash: 5531c...292
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #12 Skrevet 18. mars 2016 Er du sikker på at han har migrene? Du sier at han har mest vondt i magen og av og til vondt i hodet. Migrene er en ensidig hodepine med ulidelig smerter som kan bli så gale at man kaster opp av smerter. Anonymous poster hash: f84e3...376 Det høres ut som at du har fasiten. Sett 10 mennesker med migrene i et rom og be dem fortelle hvordan et migreneanfall er for hver og en av de. Du vil få 10 forskjellige historier. Anonymous poster hash: db0d7...a7c
Gjest Antarctica Skrevet 18. mars 2016 #13 Skrevet 18. mars 2016 Er du sikker på at han har migrene? Du sier at han har mest vondt i magen og av og til vondt i hodet. Migrene er en ensidig hodepine med ulidelig smerter som kan bli så gale at man kaster opp av smerter. Anonymous poster hash: f84e3...376 Migrene testes ved bl a EEG-undersøkelse på sykehus. Så hvis HI sier han har fått diagnosen, er det nok riktig.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #14 Skrevet 19. mars 2016 Klart du må si det. Kjørte de bare hjem til dere uten å ringe først? Anonymous poster hash: 4a49a...025
Snøfnugget Skrevet 19. mars 2016 #15 Skrevet 19. mars 2016 Ville gitt beskjed til foreldrene til de han er mye sammen med hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #16 Skrevet 19. mars 2016 Er du sikker på at han har migrene? Du sier at han har mest vondt i magen og av og til vondt i hodet. Migrene er en ensidig hodepine med ulidelig smerter som kan bli så gale at man kaster opp av smerter. Anonymous poster hash: f84e3...376 Migrene hos barn utarter seg ofte på en annen måte enn hos voksne, blant annet med at barn får vondt i magen. Anonymous poster hash: 0cb79...380
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #17 Skrevet 19. mars 2016 Migrene kan ha samme symptomer som hjerneslag. Det kan også forandre sansene som fks syn, lukt, hvordan man føler berøring, matlysten kan bli redusert eller bli økt. Man kan bli kvalm, magesekken, ensidig hodepine, osv. Hodepine trenger absolutt ikke være tilstede ved migrene, Anonymous poster hash: 70e00...c18
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #18 Skrevet 19. mars 2016 Magesekken faktisk haha, den skulle ikke stå der. Men poenget var at migrene kan ha veldig ulike symptomer, og selvom mange tror at migrene er hodepine, så trenger ikke hodepine være tilstede ved et migreneanfall i det heletatt. Anonymous poster hash: 70e00...c18
Superdolly Skrevet 19. mars 2016 #19 Skrevet 19. mars 2016 Jeg synes du som et minimum bør informere de foreldrene som har barn han besøker. Jeg hadde blitt veldig redd hvis et barn som var på besøk her fikk et slikt anfall og jeg ikke visste noe om hva det skyldtes. Jeg ville muligens også ha kviet meg litt for å ha barnet på besøk i fremtiden, og tenkt litt i mitt stille sinn på hva mer foreldrene ikke hadde fortalt meg. Som voksen føler jeg meg ansvarlig for barn som er på besøk her, og jeg vil gjerne vite om ting som kan gjøre dem syke.
Gjest Antarctica Skrevet 19. mars 2016 #20 Skrevet 19. mars 2016 Det ville ha vært utrolig skremmende for mange, så jeg syns du bør informere. Lykke til med gutten - håper dere finner medisiner som kan hjelpe ham!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå